Svar: Problemer med søvnfaseskift, for lidt søvn og overtræt baby
1. maj 2016
Alder:
5 mdr.
Kære alle tre
Tak for jeres brev og fine beskrivelse af jeres lille dreng og alle jeres tanker - og velkommen til :)
Jeg vil meget gerne svare på jeres spørgsmål, og jeg vil forsøge at besvare dem i den rækkefølge de kommer, men nogle af svarene vil gå lidt ind over hinanden, da tingene jo hænger sammen...
Mange børn har svært ved at komme fra et søvnstadie til et andet. Jeres drengs søvn indeholder nu flere stadier, hvor han sover let, dybere og helt dybt og også har perioder med drømmesøvn - og ofte får han vækket sig selv. Han lyder til stadig at have en aktiv mororefleks, hvor han spjætter med armene og har fornemmelsen af at falde - som I sikkert også kender fra jer selv. Lige der, hvor I er ved at falde i søvn, så spjætter kroppen, I føler at I falder. Det gør jeres dreng også, men hvor I er i stand til at komme videre i søvnen, så bliver han vækket af sit spjæt - og her hjælper det ham at svøbe ham, fordi han rent fysisk hjælpes til at holde sammen på sig selv. Derudover hjælper det ham ofte også, hvis I kan trille ham en tur og holde barnevognen kørerne så længe, at han kommer over første søvnstadieskift - det vil sige gerne trille ham i mindst 20-40 minutter.
Det kan på samme måde være en god idé, at du nogle gange vælger at lægge dig med ham, amme ham i din seng og lade ham falde i søvn der, og så blive liggende ved siden af ham og med det samme tilbyde ham brystet, når han efter 20-40 minutter begynder at virke søgende og viser tendens til at ville vågne ekstra op. Det er helt okay, at du på denne måde hjælper ham videre i søvnen og sikrer ham mere sammenhængende søvn med den alder han har.
Der kan godt være en sammenhæng mellem de korte lure om dagen og hans korte søvn om natten, hvor han vågner op og har længere vågne perioder. Hele dagens rytme vil naturligt spille ind på, hvordan nætterne forløber. Dertil kommer, at I skal regne med, at han samlet måske har brug for max 15 timers søvn i døgnet. Da han ofte puttes kl 19-20 og sover til kl 06 (og I står op kl 07), så sover han ofte 11 timer om natten. Det betyder, at han om dagen ikke kan forventes at sove mere end 4 timer i alt. Med en første lur der varer mellem 30-90 minutter, en anden lur der varer 30-90 minutter og 3-4 lure der ofte varer en halv time hver + nogle gange en ekstra aftenlur, så sover han samlet måske så meget om dagen, at han naturligt ikke kan sove så lang en nattesøvn - og da han er vant til at sove kortvarigt, så har det hos jer den betydning, at han ikke går senere i seng, men derimod vågner om natten og har en decideret vågenperiode om natten.
Det undrer mig lidt, at han allerede er træt og parat til at blive puttet kl 7.30 om morgenen, hvis han er vågnet kl 06 og I har ligget i din seng og amme til kl 07... Det er meget hurtigt, at han har brug for sin morgenlur - han har jo sovet en længere nattesøvn... I skriver, at han bliver meget hurtigt overtræt - og det kan sagtens være, men I skal være opmærksomme på, at han sagtens kan gabe og derfor virke træt, uden at han behøver søvn, men derimod fordi han keder sig. At han derfor ikke skal puttes, men i stedet aktiveres og hjælpes til at bruge sig selv rigtig godt både motorisk og mentalt, for netop bagefter at kunne tage en længere og mere sammenhængende lur.
Det er vigtigt, at I nu forsøger at skabe en rytme, hvor hans dag er inddelt i aktive, vågne perioder og perioder, hvor han så hjælpes med at sove. Så hele dagen ikke bliver fyldt af "slatsoveri", som det lyder meget til at være lige nu. Det er naturligt svært, for når han ikke sover mere end en halv time af gangen, så virker han naturligt hurtigt træt og I forsøger derfor at putte ham, han lulles i søvn ved at blive puttet i slyngevugge, trillet en tur, ammet osv. og falder så i søvn med dette - men hvor han nogle gange faktisk godt måtte have været hjulpet til mere aktivitet i stedet...
Jeg vil anbefale jer, at I forsøger at putte ham lidt senere til første lur. Derudover vil jeg anbefale, at I forsøger at lægge et bad ind mellem formiddagslur og middagslur, for på den måde at forlænge hans vågenperiode her lidt og aktivere ham rigtig godt både motorisk og mentalt. På den måde vil hans rytme komme til at ligge senere og hans lure kan faktisk godt nogle gange så blive lidt længere. Derudover vil det være rigtig godt, hvis I kan forsøge at skabe en rytme, hvor han tilbydes skemad, når han vågner (dog ikke, hvis han kun har sovet 30 minutter), og så tilbydes mælk, før han puttes igen. Og jeg vil her anbefale jer, at I nu begynder at tilbyde ham en flaske før middagsluren.
Mit forslag til en dagsplan, som I kan forsøge at arbejde lidt hen imod ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes liggende i mors seng og forsøge at holde ham lidt mere sovende, så dagen ikke starter før ca kl 07
Morgen 7.30-8: Tilbydes ½ dl. grød, evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Ammes og puttes til første lur ca kl 8.30-9.
Når han vågner, tilbydes han brystet - og herefter kommer han i bad, frotteres godt i håndklædet, smøres med creme osv. efter behov.
Frokost 11: Tilbydes lidt grød eller lidt grøntsagsmos, max 1 dl, gerne lidt agurk at gumle på selv, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur måske ca. kl 12, måske først 12.30 - det afhænger af, hvor lang formiddagsluren ender med at blive. Du må gerne trille ham i barnevognen.
Vågner, aktiveres, pludres med, stimuleres:)
Eftermiddag 15: Ammes efter behov og du må gerne lægge dig med ham og hjælpe ham med at overgive sig til søvnen og få dagens 3. lur her. Hvad tid den ligger afhænger naturligt af middagslurens længde.
Aften 17-18: Tilbydes grøntsagsmos, max 1 dl. som nu. Agurk at gumle på selv og vand af kop.
Har evt. brug for en 4. lur - og det er helt okay, hvis han lige nu tager en lille aftenlur. Det vil naturligt gøre, at hans puttetidspunkt bliver senere, men det er okay - og bedre end at han har en vågenperiode midt om natten.
Ammes/flaske og puttes til natten - måske kl 20, måske senere alt efter hvorvidt han har taget en 4. lur om aftenen.
Sen aften 23-24: Ammes/flaske
Midt nat 03: Ammes efter behov
Som I kan se af denne plan, og som I kan læse, så er det altså ikke længere helt rigtigt, at I skal putte ham ved første tegn på træthed, fordi han nogle gange som sagt godt kan gabe, uden at han har brug for at sove, men fordi han har brug for at der skal ske noget. Og ja - derfor kan det være okay, at I nogle gange prøver at holde ham lidt vågen, netop for at hjælpe ham til ikke at "slatsove". Men - når det er sagt, så skal I naturligvis ikke holde ham vågen, hvis I kan mærke, at han virkelig er træt og bare har brug for at blive puttet.
Det kan være en rigtig god idé at vænne ham til længere aktive perioder med små skridt, så I ikke fra en dag til en anden holder ham vågen i 1.5 til 2 timer, men blot måske forlænger vågenperiode med 15 minutter. Det er ikke så hårdt for ham, og på den måde sikrer I, at han ikke bliver så overtræt, at han af den grund ikke kan sove. At ændre med små skridt betyder, at I i stedet for at putte ham f.eks. 7.30, venter med at putte ham til klokken er 7.45, så 8.00, så 8.15, så 8.30 - så han stille og roligt vænnes til at være vågen i lidt længere tid om morgenen. Og det samme naturligvis med de øvrige lure og vågenperioder, som I nu fornemmer, at han kan klare og som passer til ham. Planen jeg sender er som sagt "et mål", altså tidspunkter, som I stille og roligt kan forsøge at arbejde hen imod i løbet af de næste 4-6 uger...
Med hensyn til at tage hjemmefra, så forstår jeg godt behovet for dette. Hvor stærk er han i ryggen? Han er en fysisk stor dreng og lyder til at være motorisk rigtig godt med. Kan han sidde op i sin barnevogn, gerne med rygstøtte, så han halvt sidder, halvt ligger? Du kan udnytte, at han er så opmærksom på verden og rigtig gerne vil følge med. Det kan være en måde at forlænge hans vågne perioder på og samtidig finde ud af, hvornår han så egentlig er parat til at sove. Han må gerne sidde op i sin barnevogn, kikke på ting I kører forbi, blive fyldt rigtig godt op med indtryk - og så kan du putte ham, når du fornemmer at han er parat - og læg her så mærke til klokken og hvornår han egentlig er parat til at sove:)
Når det er sagt, så vil tiden naturligt arbejde for jer her. I takt med at han får mere rytme, så vil det blive lettere for dig at komme hjemmefra og netop planlægge indkøb osv. efter dette. Men indtil han har lidt mere rytme, så er det faktisk nødvendigt, at du forsøger at hjælpe ham ind i den rytme - hvis I har aktiviteter ud af hjemmet hver dag, så han igen og igen får afbrudt sin søvn, så kan du ikke lære ham at sove længere sammenhængende lure. Han er nødt til at få lov til at være hjemme og "tulle rundt", for at du også kan lære ham at sove og fornemme behovet for den længere søvn.
Når du fornemmer, at han protesterer mod søvnen og putningen trækker ud, så lad være med at kæmpe med ham. Tag ham op, aktiver ham, leg og tumle med ham, danse, pludre, give ham lidt agurk i hånden at gumle på osv. og prøv så at putte ham 20-40 minutter senere. Hvis du kæmper med at få ham til at sove igen og igen, så appellerer du for det første netop til at han skal powernappe hele tiden, og for det andet, så lærer han, at det at skulle overgive sig til søvnen er svært. Det er ikke nogen god erfaring for ham. Prøv derfor at undgå dette. Nogle gange kan det være nødvendigt at se lidt på klokken og du kan f.eks. sige til dig selv, at når han har været vågen i et par timer, så skal han sove - og her må du så gerne hjælpe ham til at det lykkes også selvom han i begyndelsen stritter imod.
Svøbet kan som nævnt hjælpe ham fordi det giver ham fysisk ro og gør at han ikke får vækket sig selv. Men I skal naturilgvis være opmærksomme på, at med den alder han har, så vil han naturligt også have behov for at kunne skifte stilling undervejs i sin søvn. Så nogle gange kan han også vågne, fordi han ikke føler, at han kan bevæge sig nok. Han triller omkring nu og har brug for at kunne trille - også når han sover. Og hvis svøbet forhindrer ham i dette, kan det derfor nogle gange virke modsat.. det frustrerer ha og vækker ham fremfor at hjælpe ham. Den overvejelse er I også nødt til at have med.
Du fortæller at du har suppleret med flaske siden han var en måned og han er også en fysisk stor dreng, der naturligt har et højt væskebehov. Derudover hygger han skemaden i sig og det lyder som om, at I har fundet det rigtige tidspunkt at starte på. Som du kan se, så foreslår jeg, at I allerede nu forsøger med lidt morgengrød. Bare ½ dl. for at være med til at skabe rytme og samtidig også for at give ham lidt ekstra mæthed hele dagen igennem. Amningen før badet sikrer, at han har noget at forbrænde af. Mosen til frokost mætter ham også godt - og flasken før middagsluren fylder ham lige det ekstra op, så han forhåbentlig så sover en længere middagslur.
Det vil naturligt være sådan, at jo mere du giver flaske, jo mindre mælk vil du selv producere. Om natten vil det dog være rigtig dejligt for dig fortsat at amme så længe som muligt, fordi det er praktisk :) Jeg tænker ikke, at du lige nu behøver at supplere hver amning med flaske, men flaske før middagsluren og flaske aften og sen aften kan godt være et reelt behov.
Og ja - så kan han også godt have arvet fars tendens til at sove kortvarigt, sove let og generelt have svært ved at sove. Visse søvnproblemer er arvelige og det er naturligvis nærliggende at tænke, at noget sådan også kan spille ind hos jer. Det er dog rigtig godt, at I som nu fortsat forsøger at hjælpe jeres dreng til at sove:)
Jeg håber, at I kan bruge dette videre - rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske