Brev:
Problemer med søvnfaseskift, for lidt søvn og overtræt baby
1. maj 2016
Alder:
5 mdr.
Problemer med søvnfaseskift, for lidt søvn og overtræt baby
Kære Helen
Tak for en rigtig god brevkasse!
Vi har fået en lille, fantastisk dreng for fem måneder siden. Han er rigtig glad og tilfreds det meste af tiden og udvikler sig og vokser som han skal. Han blev født to uger over termin og var 4200 g og 56 cm. Nu er han godt 8 kg og ca. 69 cm. Han er altså en stor dreng. Og sulten! Så udover at blive ammet, supplerer vi med en flaske om aftenen og har gjort det det meste af tiden, siden han var en måned gammel. Helt fra spæd har han været meget opmærksom og meget kropslig aktiv og det er meget sjældent man ser ham i ro. Vi bøvler med hans søvn og har gjort det nærmest fra starten, og det er i den forbindelse vi har nogle spørgsmål.
1. Han har søvnstadieskifte problemer, og vågner før han er veludhvilet og han trives ikke med det. Jeg forsøger altid at hjælpe ham ind i næste søvnfase, hvis han ser træt ud (ved at trille ham i barnevognen eller ved at svøbe ham eller amme ham, hvis det er om natten) og det lykkes en gang imellem, men langt fra altid. Og nogen gange må jeg bruge en halv time på det, hvilket er lidt opslidende, især fordi han efterfølgende tit kun sover en halv time. Om natten er han den sidste tid begyndt at vågne helt op en halv til en hel time, hvor han bare pludrer, spræller og forsøger at holde sig vågen, til trods for at han er meget træt og det er bælgmørkt. Vi har fra starten være opmærksomme på at "slukke" for alle stimuli om natten, skifter heller ikke ble og jeg ammer liggende. Kan vi gøre andet for at hjælpe ham videre til næste søvnstadie?
Fordi han vågner før han er udhvilet, ender han med at få virkelig mange lure i løbet af dagen og jeg kan slet, slet ikke få ham til at sove de tre gange, som er "normalt" for hans alder. Der er især ingen rytme om eftermiddagen, men en typisk dag (hvor vi er hjemme hele dagen), kunne se sådan ud:
- Kl. 6: Vågner og er træt, men kan ikke sove mere. Vi står op ca. 7 efter at jeg har ammet ham i sengen for at få ham til at sove videre, hvilket aldrig lykkes.
- Kl. 7.30: Første lur. Varer mellem en halv time og halvanden time.
- Formiddagsmåltid (grød)
- Ved 10-11-tiden får han en lur mere. Denne varer også mellem en halv time og halvanden time.
- Resten af dagen tager han ca. tre-fire lure mere og de varer ofte en halv time. En sjælden gang tager han en lur på halvanden til to en halv time.
- Aftenmåltid (mos) ca. ved 17-tiden alt afhængig af hans lure.
- Nogen gange får han en aftenlur ved 18-tiden.
- Puttes ca. ved 19-20-tiden. Det tager for det meste en halv time før han sover. Nogengange meget længere.
- I løbet af natten vågner han typisk to gange for at blive ammet og én gang, hvor han forsøger at holde sig vågen.
Den første lur får han tit i sin slyngevugge. Resten af dagen sover han udenfor i sin barnevogn. Om aftenen bliver han puttet i min seng. Når jeg går i seng, flytter jeg ham over i hans egen seng (en tremmeseng uden side, som står helt op af min). Efter natamningerne flytter jeg ham også over i hans egen seng med mindre han kun sover let. Så bliver han i min seng, da han ellers vågner helt op.
De faste måltider har vi forsøgt at introducere for nyligt for at de måske kan hjælpe til at give ham lidt rytme.
2. Man siger, at man skal putte ved første træthedstegn, men det er nærmest umuligt, når han vågner træt eller bliver det i løbet af meget kort tid. Så er det ikke altid at jeg har nået at amme ham eller skiftet hans ble. Vi vil meget gerne lære ham, at man skal sove, når man er træt. Tænker du, at det er en god idé altid at putte ham, når vi ser det første træthedstegn (også hvis det f.eks. er fem minutter efter at han er vågnet fra en lur)? Eller er det bedre at forsøge at holde ham vågen i halvanden eller to timer (som han kan holde til, når han er veludhvilet) for at skabe en eller anden form for rytme?
3. Jeg "ødelægger" oftest hans lure, når vi tager hjemmefra. Hvis han sover, når vi går afsted, vågner han ligeså snart jeg sætter barnevognen eller står på bussen eller går ind i Netto. Han vågner helt op, og jeg lykkes aldrig med at få ham til at falde i søvn igen ved f.eks. at vippe barnevognen. Jeg føler mig som den største egoist-mor, når jeg bliver nødt til at afbryde hans lure ved ikke at blive hjemme hele dagen, men jeg kan ikke trives med at gå hjemme hver eneste dag og ikke at kunne gå på f.eks. apoteket, i mødregruppe eller til yoga. Og det er umuligt at planlægge, da han ikke har nogen rytme. Hvordan mon det påvirker hans søvnvaner, når jeg får afbrudt så mange af hans lure?
4. Han er altid overtræt, når jeg putter ham og har meget svært ved at falde til ro. Han ligger og spræller, løfter benene, sparker, pludrer, smiler febrilsk, fordi han er så træt. Han forsøger sit allerbedste for at holde sig vågen, og nogen gange trækker det putningen rigtig meget ud. Vi ved at det er usmart at han er overtræt, men det kan simpelthen ikke lykkes os at give ham nok søvn om dagen. Og fordi han er så sulten om aftnen, er der er brug for noget vågen tid til at spise, hvorfor vi måske bidrager til at holde ham vågen. På den anden side, lykkes vi jo heller ikke med at putte en sulten baby. Selv hvis han får en lur fra f.eks. 18.00-18.30 og straks derefter mad og så puttet, er han overtræt. Vi har forsøgt at lade ham "koble af" inden sengetid, men her er skaden allerede sket.
Efter at han er blevet ammet, giver vi ham ca. en dl kartoffelmos og efterfølgende drikker han omkring 180 ml mme (for det meste trænger han til en pause efter ca. halvdelen af mme'en, så det sidste drikker han, når jeg putter ham). Det tager altså en del tid før han er mæt. Har du nogle idéer til, hvordan vi undgår at han bliver overtræt og til hvordan han overgiver sig lettere til søvnen? Vi har et fast, relativt kort putteritual (rulle gardin ned, tage nussekluden, give ham ren ble og nattøj på, mens jeg synger, og så i seng. Det er altid mig, der putter, da han endnu ikke kan undvære brystet helt, men det kommer så småt:-)
5. Vi svøber ham, fordi det hjælper ham til en mere rolig nat. Han kæmper sig med lethed hurtigt ud af et almindeligt svøb, så vi bruger ét hvor armene kan fastgøres. Udover dette er det tit nødvendigt at rulle ham ind i dynen. Når han i løbet af natten får den ene eller begge arme vredet løs fra svøbet, kradser han sig i hovedbunden, gnider sig i øjnene eller slår med armen ned i dynen, med mindre vi svøber ham igen. Når han ikke er svøbt, holder han altså sig selv vågen med de frie arme, så derfor vil vi nødig droppe svøbet. På den anden side føler vi lidt, at det er en spændetrøje, og er i tvivl om dette kan skabe en uhensigtsmæssig vane? Tænker du, at det er en god idé at fortsætte med svøbet?
6. Mit sidste spørgsmål er i forhold til mad og søvn. Som sagt er han meget sulten især om aftenen, og de sidste par uger er vi begyndt rigtigt på grød og mos (To måltider på en dl om dagen.) Han er efterhånden blevet god til at spise af skeen og nu hugger han det over-ivrigt i sig. Når jeg ammer ham, har jeg også en fornemmelse af at han ikke bliver helt mæt. Sådan har det lidt altid været, men han har fundet sig i det om dagen og om aftenen har vi som sagt suppleret med en flaske. Jeg har altid ammet ham hyppigt og meget for at holde produktionen oppe, men det er som om, at det ikke helt passer med udbud og efterspørgsel med min mælkeproduktion. På det sidste har jeg tænkt om hans korte lure simpelthen skyldes at han er halvsulten.
Vi har prøvet at give ham mme om dagen efter amning også, og her har han et par gange efterfølgende taget en længere lur. Tror du, at det vil være en god idé at tilbyde ham en flaske efter hver amning, eller bliver amningen så bare endnu mere utilstrækkelig for ham?
Vi er især bekymret for hvilke søvnvaner vi får skabt for ham på den lange bane. Vi tænker på om han resten af sin barndom eller resten af sit liv vil have svært ved at falde i søvn, vågne op midt om natten og være i konstant søvnunderskud. Sådan er det nemlig lidt med hans far, der stadig har søvnproblemer. Så vi håber meget du kan hjælpe os videre til nogle bedre søvnvaner for vores lille dejlige dreng:)
Mange hilsner fra os tre