Konflikter med en 5 årig

3. maj 2016

Kategori:
Alder:
5 år, 5 mdr.

Konflikter med en 5 årig

Hej Helen,

Vi har to piger - en der fylder 3 om et øjeblik og en på 5 1/2. Jeg kunne virkelig godt bruge nogle ideer til, hvordan jeg håndterer konflikter med den store lige nu.

Hun er normalt en tilbageholdende pige når vi er ude og meget omhyggelig og observerende. Hjemme har hun for det meste været nem, men der har selvfølgelig været konflikter. Men lige nu prøver hun grænser af og markerer sig og det skaber en masse sammenstød. Konflikterne kommer oftest når hun får et nej - hvorefter hun begynder at græde og råbe for at få sin vilje... F.eks. Hvis hun får besked på, at hun skal have varmt tøj på eller at hun ikke kan få en pålægschokolademad.

Hun har en meget høj retfærdighedssans og jeg tror også at det spiller ind. Yderligere føler hun sig hurtigt misforstået og udstillet. Jeg synes, at jeg forsøger at være afklaret når jeg siger nej og holder også fast. Samtidig synes jeg også. at ...

Annonce

... hun bliver hørt, men nogen ting synes jeg ikke skal diskuteres. Jeg synes, at jeg langt hen ad vejen håndterer konflikterne fint... Men indimellem er det som om intet virker og konflikten kører helt af sporet. Hun skriger, kaster med ting, spytter og græder helt gispende, hun afviser al snak og fysisk trøst. Jeg reagerer ikke særligt konstruktivt - så kommer der små trusler, jeg hæver stemmen og bliver mere voldsom og vred... Jeg ved godt at det er afmagt og at konflikten er mit ansvar.

De sværeste konflikter er nok dem, hvor hun bliver insisterende og hvor jeg synes at hun bliver helt urimelig og dem der opstår om morgenerne, hvor vi også har et tidspres.
Jeg synes jeg har prøvet så meget... Forsøger at lade min mand overtage, timeout, anerkender hendes frustration osv. Men jeg aner ikke hvordan jeg vender de her konflikter. Har du nogle tanker eller ideer, som kan hjælpe os?

Med venlig hilsen
K

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. november 2023 | Opdragelse | 4 år, 8 mdr.

Udfordringer med opdragelse af 4 årig

Hej Helen Mit spørgsmål drejer sig om opdragelse - både generelt og...

20. november 2023 | Opdragelse | 4 år, 8 mdr.

Ikke så robust 4,5 årig

Kære Helen. Vi er forældre til en søn på 4,5 og en datter på 2 år. Vores...

11. september 2023 | Renlighed | 5 år, 3 mdr.

Toiletproblemer

Hej, Jeg har tidligere skrevet omkring vores datters "lave stort" problem på...

18. juli 2023 | Opdragelse | 5 år, 10 mdr.

SFO/skolestart - ked af at være væk fra mor

Kære Helen Jeg er i syv sind og har brug for et godt råd og gerne nogle...

9. maj 2023 | Opdragelse | 4 år, 9 mdr.

4 årig som ikke vil lege selv

Kære Helen Jeg skriver til dig, med en udfordring, som har stået på i flere...

Annonce

Viden om børn:

Undertøj til børn

Bomuld er behageligt, suger sved og kan vaskes ved høj temperatur. Det kan være en stor fordel, så længe børn bruger ble, hvor det ikke kan undgås, at der af og til kommer urin og afføring i undertøjet.

I efterårs- og vintermånederne, kan det dog være en fordel at vælge undertøj af uld. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft. Det gør, at uld isolerer rigtig godt, og det hjælper derfor barnet med at holde varmen, når det f.eks. sparker dynen af om natten. Uld kan...

Læs mere i Babylex

Negle

Spædbarnets negle er meget bløde og i starten vil du fint kunne nulre neglene af.

Når neglene bliver hårde og adskiller sig fra blommen, så kan du begynde at klippe dem med en saks. Det er her vigtigt at du klipper neglene lige over.

Du kan evt. bruge en lille fil til at afrunde hjørnerne på neglene, så barnet ikke kan rive sig.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

tusind tak for en eminent brevkasse, den har jeg fundet og finder meget trøst og viden i.

Mor til dreng 16 måneder