Brev:
Konflikter med en 5 årig
3. maj 2016
Alder:
5 år, 5 mdr.
Konflikter med en 5 årig
Hej Helen,
Vi har to piger - en der fylder 3 om et øjeblik og en på 5 1/2. Jeg kunne virkelig godt bruge nogle ideer til, hvordan jeg håndterer konflikter med den store lige nu.
Hun er normalt en tilbageholdende pige når vi er ude og meget omhyggelig og observerende. Hjemme har hun for det meste været nem, men der har selvfølgelig været konflikter. Men lige nu prøver hun grænser af og markerer sig og det skaber en masse sammenstød. Konflikterne kommer oftest når hun får et nej - hvorefter hun begynder at græde og råbe for at få sin vilje... F.eks. Hvis hun får besked på, at hun skal have varmt tøj på eller at hun ikke kan få en pålægschokolademad.
Hun har en meget høj retfærdighedssans og jeg tror også at det spiller ind. Yderligere føler hun sig hurtigt misforstået og udstillet. Jeg synes, at jeg forsøger at være afklaret når jeg siger nej og holder også fast. Samtidig synes jeg også. at hun bliver hørt, men nogen ting synes jeg ikke skal diskuteres. Jeg synes, at jeg langt hen ad vejen håndterer konflikterne fint... Men indimellem er det som om intet virker og konflikten kører helt af sporet. Hun skriger, kaster med ting, spytter og græder helt gispende, hun afviser al snak og fysisk trøst. Jeg reagerer ikke særligt konstruktivt - så kommer der små trusler, jeg hæver stemmen og bliver mere voldsom og vred... Jeg ved godt at det er afmagt og at konflikten er mit ansvar.
De sværeste konflikter er nok dem, hvor hun bliver insisterende og hvor jeg synes at hun bliver helt urimelig og dem der opstår om morgenerne, hvor vi også har et tidspres.
Jeg synes jeg har prøvet så meget... Forsøger at lade min mand overtage, timeout, anerkender hendes frustration osv. Men jeg aner ikke hvordan jeg vender de her konflikter. Har du nogle tanker eller ideer, som kan hjælpe os?
Med venlig hilsen
K