Svar: Besvær ved putning- 3 år
25. april 2016
Alder:
3 år, 4 mdr.
Kære du
Tak for dit brev og din åbne og ærlige beskrivelse af, hvor svært det er for dig at rumme, når jeres dreng ikke vil sove... :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig omkring det:)
Det er rigtig vigtigt at du ved, at jeres dreng ikke gør det for at irritere dig eller provokere dig - heller ikke selvom du føler det sådan. Det er ikke hans skyld, at han ikke har lært at sove og ikke kan finde ro - det er noget du skal lære ham og hjælpe ham med, og han lærer det ikke ved, at du råber af ham.
Det er meget vigtigt, at det at komme i seng forbindes med noget trygt, dejligt og rart. Det skal være en hyggestund og noget, som han ser frem til :)
Det er også meget vigtigt, at han er parat til at sove, når I putter ham. Det nytter ikke noget, at I bruger to timer på putning, for så lærer han jo netop at putteritualet består af alt det som sker i de to timer. At han skal protestere mod at sove, at I skal læse, gå ud, han skal kalde, I skal komme ind, I går ud igen, han kalder, rejser sig og går ud til jer, mor går med ind, han protesterer igen og mor ender med at blive gal og råbe af ham. Han tror, at det er sådan det skal foregår - det er det han lærer. Derfor er du/I nødt til at lære ham noget andet og det kræver stor tålmodighed, forståelse og overskud - og hvis ikke ud har det lige nu, så er far nødt til at tage over om aftenen.
Forståelsen handler blandt andet om, at jeres dreng er blevet storebror og naturligt oplever, at når han er lagt i seng, så sidder mor og far og hygger sig i stuen. Nogle gange er lillebror der, nogle gange er han ikke - men det er helt sikkert, at mor og far hygger, og det vil storebror naturligt gerne være en del af. Når han skal sove, så vil han gerne føle sig prioriteret. Det er rigtig hårdt at skulle dele mor og far med lillebror, det er svært ikke at føle sig truet - lillebror er en rival til jeres kærlighed, og han fylder naturligt mere nu. Med den alder lillebror har, så gør han jo rigtig meget opmærksom på sig selv i hverdagen, og storebror skal på mange måder tage hensyn til sin yngre bror - men storebror er stadig selv en lille dreng og han har brug for at mærke, at I stadig elsker ham. Han har brug for jeres opmærksomhed, nærhed, kærlighed og tætte fysiske kontakt - og netop om aftenen, så søger han dette. Det er det tidspunkt, hvor han føler, at han kan have jer lidt for sig selv, uden at lillebror er det - og han har brug for at føle sig prioriteret.
Når du sender ham på værelset, ender med at råbe af ham osv. så bliver han oprigtigt ked af det og også bange. Og det er derfor han tisser i bukserne. Det er både en måde at være lille på, men det er også en reaktion på, at du reagerer så voldsomt overfor ham. Han bliver bange for dig, bange for at du ikke længere elsker ham lige så højt som du elsker lillebror... far har derfor ret, når han siger, at han synes du opfører dig forkert :(
Det lyder som om, at tingene hos jer er så meget spidset til, at I ikke kan skabe nye søvnvaner fra den ene dag til den anden. Det kommer til at tage lidt tid, fordi jeres dreng først skal gøres tryg ved at sove og tryg ved sin seng.. Og som sagt lyder det som om, at far nok skal putte ham det næste stykke tid :)
Det nytter ikke noget, at I putter ham kl 20.30, hvis han først sover kl 22.30. I er nødt til at putte ham, når I tydeligt fornemmer, at han er parat til at sove - og det tager tid. Du skal regne med at det sagtens kan tage 6 uger, før I begynder at få ændret på dette. Jeg har tidligere beskrevet denne metode for dig, og det er vigtigt, at I har tålmodighed til det. Det nytter ikke noget, at du giver op efter et par uger, fordi du synes at nu skal han kunne sove. Ingen kan sove på kommando - det kan du ikke, og det kan din dreng ikke. Men alle har brug for at føle sig trygge for at sove - og lige nu er det vigtigste, at jeres dreng atter bliver tryg ved at sove.
Det lyder også som om, at I er nødt til at sidde hos ham. Hvis I går ud, så vil han stige ud af sengen, løbe efter jer og konflikten starter. Derfor må far putte ham, så sent, at han med nogenlunde sikkerhed vil kunne falde i søvn inden for rimelig tid og far bliver så siddende, læser historie, taler lidt om dagen osv. så jeres dreng fornemmer, at han trygt og roligt kan lægge sig til at sove. Far passer på ham. Det kan også være, at far kan sidde og arbejde eller lavet noget praktisk - det er dog her vigtigt, at jeres dreng ikke får en fornemmelse af, at far ignorerer ham eller ikke vil ham, ikke reagerer på ham, for det vil ikke gøre jeres dreng tryg, tværtimod. Det vil kun øge hans behov for at holde sig vågen, og han vil kæmpe mod søvnen.
I dagtimerne og i løbet af aftenen skal du og storebror bruge tid sammen og han skal mærke hvor højt du elsker ham og hvor meget du vil ham og prioriterer ham. Det er vigtigt at han får denne fornemmelse. Hans "mor-depot" skal fyldes op, så han ikke behøver søge dig om aftenen, og så han har en fornemmelse af, at du er der for ham hele tiden, også når han skal sove og slippe dagen og alle oplevelserne :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre og sender dig et stort knus med på vejen:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske