Svar: Natteuro og flaske
25. april 2016
Alder:
5 mdr.
Kære Sofie
Tak for dit brev :)
Jeg er helt enig med dig i, at det lyder som om, at William har brug for at få sat gang i maven. At der går fire dage mellem hans afføringer er for lang tid - det påvirker hans indtag af mælk, det gør, at han søger flasken hyppigt, det giver ham ondt i maven og maveuro, og det påvirker hans søvn. Når han falder til ro med flasken, så er det fordi det at sutte sætter lidt gang i tarmperistaltikken og hjælper til fysisk ro - men samtidig har mælken svært ved at komme igennem systemet, og det giver så yderligere uro.
Jeg synes, at I skal give jeres dreng laktulose eller starte op med movicol eller lacrofarm igen, hvis han har haft god effekt af dette før.
Det må være første prioritet hos jer at bruge afføringsmiddel og se, om ikke dette vil hjælpe jer. Og alt efter hvordan det går, så kan I også prøve en anden erstatning. Der er intet i vejen med den Syrnede Allomin, men I kunne evt. prøve at skifte til Syrnet Allomin SensiPro 1. Den er tilsat mælkesyrebakterien Lactobacillus reuteri Protectis og anbefales til børn, der har moderat fordøjelsesbesvær. Lige nu lyder det dog som om, at afføringsmiddel af nødvendigt. Skift af erstatning vil ikke gøre det alene.
I kan naturligvis også forsøge jer med en helt anden type erstatning. De smager alle sammen forskelligt og nogle gange vægrer børn sig mod flasken, fordi de er lidt trætte af smagen... :)
Bruger han sut? Ellers kan det være en god idé, at du tilbyder ham en sut, fordi det at sutte hjælper på tarmeperistaltikken, uden at han får ekstra mælk i maven, og sutten kan derfor være med til at give lidt ro. Samtidig kan det godt være et suttebehov han har, når han virker søgende - og I kan derfor komme lidt ned i antallet af flasker, så han ikke får flaske 10 gange i døgnet, men i stedet 7 gange i døgnet. Dette vil dog højst sandsynligt også ændre sig, hvis hans mave kommer til at fungerer, fordi han så kan spise større mængder af gangen, og I kommer væk fra at han slatspiser lidt hele dagen igennem.
Jeg er ret overbevist om, at når han søger flasken, sutter og bliver irriteret, brokker sig og vrider sig, så er det fordi, der er "stop i maven". Derfor skal hans mave hjælpes igang og efterfølgende kan han så få sine flasker og få sit evt. suttebehov stillet med en sut.
Han bør have afføring en gang i døgnet. Og når maven fungerer, vil jeg anbefale, at du forsøger at finde en dagsplan, som ser nogenlunde således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover videre
Formiddag 9-9.30: Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Tilbydes lidt grød, frugtmos som topping, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur - måske kl 13 - det afhænger af hvor lang formiddagsluren er.
Eftermiddag 16: Flaske
Sover dagens 3. lur
Aften 18: Tilbydes lidt grøntsagsmos, vand af kop
Flaske og puttes til natten - måske kl 20 - tidspunktet afhænger dog af, hvor sent dagens 3. lur ligger
Sen aften 23-24: Flaske og sover videre
Midt nat 03: Flaske og sover videre
Du må gerne holde mængden af skemad på ½-¾ dl. af gangen, så han ikke får for meget, og skemaden sætter maven i stå :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske