Svar: Natteuro og flaske

25. april 2016

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Sofie

Tak for dit brev :)

Jeg er helt enig med dig i, at det lyder som om, at William har brug for at få sat gang i maven. At der går fire dage mellem hans afføringer er for lang tid - det påvirker hans indtag af mælk, det gør, at han søger flasken hyppigt, det giver ham ondt i maven og maveuro, og det påvirker hans søvn. Når han falder til ro med flasken, så er det fordi det at sutte sætter lidt gang i tarmperistaltikken og hjælper til fysisk ro - men samtidig har mælken svært ved at komme igennem systemet, og det giver så yderligere uro.

Jeg synes, at I skal give jeres dreng laktulose eller starte op med movicol eller lacrofarm igen, hvis han har haft god effekt af dette før.

Det må være første prioritet hos jer at bruge afføringsmiddel og se, om ikke dette vil hjælpe jer. Og alt efter hvordan det går, så kan I også prøve en anden erstatning. Der er intet i vejen med den Syrnede Allomin, men I kunne evt. prøve at skifte til Syrnet Allomin SensiPro 1. Den er tilsat mælkesyrebakterien Lactobacillus reuteri Protectis og anbefales til børn, der har moderat fordøjelsesbesvær. Lige nu lyder det dog som om, at afføringsmiddel af nødvendigt. Skift af erstatning vil ikke gøre det alene.

I kan naturligvis også forsøge jer med en helt anden type erstatning. De smager alle sammen forskelligt og nogle gange vægrer børn sig mod flasken, fordi de er lidt trætte af smagen... :)

Bruger han sut? Ellers kan det være en god idé, at du tilbyder ham en sut, fordi det at sutte hjælper på tarmeperistaltikken, uden at han får ekstra mælk i maven, og sutten kan derfor være med til at ...

Annonce

... give lidt ro. Samtidig kan det godt være et suttebehov han har, når han virker søgende - og I kan derfor komme lidt ned i antallet af flasker, så han ikke får flaske 10 gange i døgnet, men i stedet 7 gange i døgnet. Dette vil dog højst sandsynligt også ændre sig, hvis hans mave kommer til at fungerer, fordi han så kan spise større mængder af gangen, og I kommer væk fra at han slatspiser lidt hele dagen igennem.

Jeg er ret overbevist om, at når han søger flasken, sutter og bliver irriteret, brokker sig og vrider sig, så er det fordi, der er "stop i maven". Derfor skal hans mave hjælpes igang og efterfølgende kan han så få sine flasker og få sit evt. suttebehov stillet med en sut.

Han bør have afføring en gang i døgnet. Og når maven fungerer, vil jeg anbefale, at du forsøger at finde en dagsplan, som ser nogenlunde således ud:

Tidlig morgen 06: Flaske og sover videre

Formiddag 9-9.30: Flaske og puttes til formiddagslur

Frokost 11.30-12: Tilbydes lidt grød, frugtmos som topping, vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur - måske kl 13 - det afhænger af hvor lang formiddagsluren er.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Eftermiddag 16: Flaske

Sover dagens 3. lur

Aften 18: Tilbydes lidt grøntsagsmos, vand af kop

Flaske og puttes til natten - måske kl 20 - tidspunktet afhænger dog af, hvor sent dagens 3. lur ligger

Sen aften 23-24: Flaske og sover videre

Midt nat 03: Flaske og sover videre

Du må gerne holde mængden af skemad på ½-¾ dl. af gangen, så han ikke får for meget, og skemaden sætter maven i stå :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Bad, de første gange

Det spæde barn kan komme i bad ret hurtigt efter fødslen og ofte beder mange om at få hjælp til det første bad, imens man endnu er på barselsafsnittet.

Når I beslutter jer for at bade jeres barn, så er det rigtig godt at have nogle faste rutiner:

- Et babybadekar er en god idé, nogen vælger også at bruge en speciel babyspand. Det vigtigste er at karret er afgrænset i størrelsen, det giver barnet lidt tryghed.

- Det er en god idé at tilbyde barnet...

Læs mere i Babylex

Tvillinger og trillinger

Du er berettiget til børnetilskud, hvis du føder tvillinger og trillinger. Du får også automatisk udbetalt børnetilskud, hvis du har adopteret flerlinger. Du kan få børnetilskud til og med det kvartal, hvor dine børn fylder 7 år.

Tal også med din sundhedsplejerske om muligheden for at komme med i en gruppe for mødre/fædre med flerlinger. Det kan være rigtig rart at møde ligestillede, drøfte de forskellige glæder og udfordringer, som børn giver, og rigtig mange har også stor glæde...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg bliver nødt til at skrive igen, for at fortælle, hvor glad jeg er for at du har den her hjemmeside!

Det er så fantastisk at have et sted, hvor der er en faglig person, men også utroligt omsorgsfuld, som gider at høre og svare på alle de bekymringer og tanker man har som mor. :-D

Kærlig hilsen
Camilla, snart mor til to