Brev:
Natteuro og flaske
25. april 2016
Alder:
5 mdr.
Natteuro og flaske
Hej Helen
Nu er William kommet helt over på flaske, og vi har fået nogle nye udfordringer, hvor jeg tror der er en forbindelse imellem natteuroen og MME.
For at starte fra en ende af, så er der nogle udfordringer omkring flasken. William spiser mindre end den udregnede mængde han skal have, da han spiser omkring 700 ml + får et skemåltid om dagen (han vejer 8,3 kg.). Da han er glad og tilfreds om dagen, og ikke virker til at mangle mad, så tænker jeg at det er okay, at han ikke spiser mere. Han spiser heller ikke ret meget af gangen, så det gør også at flasken bliver tilbudt mere end de 6-7 gange, måske nærmere 8-10 gange.
Men jeg synes flaskegivningen er lidt træls. Han sutter på flaskesutten et par gange, men bliver så tit irriteret, vrider sig og brokker sig. Jeg vil jo gerne gøre at situationen er hyggelig i stedet for lidt en kamp.
Jeg har prøvet at skifte størrelse på flaskesutten mellem str. 1, str. 2 og str. 3, men uden nogen virkning. Desuden har jeg prøvet mig frem med forskellige temperaturer.
Hvad tænker du , der kan være til grund for hans uro, når han skal have flaske?
Som ekstra information kan jeg sige, at vi bruger grøn allomin, da han ikke kommer af med afføringen hver eller hver anden dag, men nærmere hver 4. dag.
Og så er der natteuroen, som har stået på de sidste 14 dage (ca. fra det tidspunkt, hvor han begyndte at få meget flaske). William sover et stræk på 2-3 timer fra han bliver puttet i seng uden at man rigtig hører noget fra ham - men så starter ”balladen”. Han får en flaske efter sit første stræk, hvor han spiser ca. 120 ml og hurtigt falder i søvn igen. Herefter vågner han hver time. Han vrider sig, spænder i flitsbue og græder.
Det hjælper ikke, at give ham sutten og vugge vuggen, så jeg tager han op, vugger ham i armene, siger shh shh og nynner for at få ham til at falde til ro, og det kan tage alt mellem 5 minutter og 1 time.
Nogle gange tilbyder jeg en flaske, men han spiser ofte kun 30-50 ml, dog får det ham til at falde til ro, men han vågner igen en time senere og så starter det hele forfra. I nat kunne jeg høre hans mave rumle højlydt.
Hvad tror du kan skyldes denne natteuro?
Jeg har selv min egen teori om, hvorfor vi har disse udfordringer og det er hans mave. Jeg mistænker at han hele tiden er lidt forstoppet, og han derfor ikke er så sulten (så der ikke kommer mere ned i maven) og at det giver ham uro om natten.
Der er ikke noget at mærke på ham om dagen, hvor han er glad, smiler, leger og pludre som han plejer.
Han har tidligere fået movical/lakrofarm og vi skal til 5-måneders undersøgelse om et par dage, hvor jeg også vil vende det med lægen.
Vi cykler med hans ben, masserer maven, giver ekstra væske og sukkervand for at holde gang i systemet.
Jeg vil gerne høre, hvad du tænker om de udfordringer vi har og hvad vi kan gøre for at hjælpe William?
Jeg er ved at være en noget træt mor, men værst af alt er, at jeg kigger på min stakkels lille dreng, som er ulykkelig om natten og ikke kan finde ro.
Med venlig hilsen
Sofie – en træt mor, som bare gerne vil hjælpe sin lille guldklump