Natteuro og flaske

25. april 2016

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Natteuro og flaske

Hej Helen

Nu er William kommet helt over på flaske, og vi har fået nogle nye udfordringer, hvor jeg tror der er en forbindelse imellem natteuroen og MME.

For at starte fra en ende af, så er der nogle udfordringer omkring flasken. William spiser mindre end den udregnede mængde han skal have, da han spiser omkring 700 ml + får et skemåltid om dagen (han vejer 8,3 kg.). Da han er glad og tilfreds om dagen, og ikke virker til at mangle mad, så tænker jeg at det er okay, at han ikke spiser mere. Han spiser heller ikke ret meget af gangen, så det gør også at flasken bliver tilbudt mere end de 6-7 gange, måske nærmere 8-10 gange.

Men jeg synes flaskegivningen er lidt træls. Han sutter på flaskesutten et par gange, men bliver så tit irriteret, vrider sig og brokker sig. Jeg vil jo gerne gøre at situationen er hyggelig i stedet for lidt en kamp.

Jeg har prøvet at skifte størrelse på flaskesutten mellem str. 1, str. 2 og str. 3, men uden nogen virkning. Desuden har jeg prøvet mig frem med forskellige temperaturer.

Hvad tænker du , der kan være til grund for hans uro, når han skal have flaske?

Som ekstra information kan jeg sige, at vi bruger grøn allomin, da han ikke kommer af med afføringen hver eller hver anden dag, men nærmere hver 4. dag.

Og så er der natteuroen, som har stået på de sidste 14 dage (ca. fra det tidspunkt, hvor han begyndte at få meget flaske). William sover et stræk på 2-3 timer fra han bliver puttet i seng uden at man rigtig hører noget fra ham - men så starter ”balladen”. Han får en flaske efter sit ...

Annonce

... første stræk, hvor han spiser ca. 120 ml og hurtigt falder i søvn igen. Herefter vågner han hver time. Han vrider sig, spænder i flitsbue og græder.
Det hjælper ikke, at give ham sutten og vugge vuggen, så jeg tager han op, vugger ham i armene, siger shh shh og nynner for at få ham til at falde til ro, og det kan tage alt mellem 5 minutter og 1 time.

Nogle gange tilbyder jeg en flaske, men han spiser ofte kun 30-50 ml, dog får det ham til at falde til ro, men han vågner igen en time senere og så starter det hele forfra. I nat kunne jeg høre hans mave rumle højlydt.

Hvad tror du kan skyldes denne natteuro?

Jeg har selv min egen teori om, hvorfor vi har disse udfordringer og det er hans mave. Jeg mistænker at han hele tiden er lidt forstoppet, og han derfor ikke er så sulten (så der ikke kommer mere ned i maven) og at det giver ham uro om natten.
Der er ikke noget at mærke på ham om dagen, hvor han er glad, smiler, leger og pludre som han plejer.

Han har tidligere fået movical/lakrofarm og vi skal til 5-måneders undersøgelse om et par dage, hvor jeg også vil vende det med lægen.

Vi cykler med hans ben, masserer maven, giver ekstra væske og sukkervand for at holde gang i systemet.

Jeg vil gerne høre, hvad du tænker om de udfordringer vi har og hvad vi kan gøre for at hjælpe William?

Jeg er ved at være en noget træt mor, men værst af alt er, at jeg kigger på min stakkels lille dreng, som er ulykkelig om natten og ikke kan finde ro.

Med venlig hilsen
Sofie – en træt mor, som bare gerne vil hjælpe sin lille guldklump

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Øjenbetændelse

Øjenbetændelse kaldes også conjunctivitis. Det er betændelse i øjets bindehinde, som dækker indersiden af øjenlåget og det hvide af øjet.

Der er to former for øjenbetændelse - en mild og en svær.

Den milde øjenbetændelse opstår ofte hos forkølede børn. Øjet bliver let rødt, det løber i vand, og der kommer "gule klatter" i øjenkrogen, især efter søvn. Denne form for øjenbetændelse skyldes virus, som kun er lidt smitsom, og børn med denne form for øjenbetændelse må...

Læs mere i Babylex

Stamceller

Vores krop er bygget op af celler og Stamceller er oprindelige celler, hvorfra kroppens andre celler udvikler sig. Stamceller findes i det tidlige fosteranlæg, i navlestrengsblod hos nyfødte og i knoglemarven. Man kan sige at stamceller er en umoden celle, der i princippet kan udvikle sig til en hvilken som helst celle i kroppen.

Der forskes i at kunne udnytte stamceller fra fostre, da fosterstamceller kan være et vigtigt led i at helbrede mange forskellige sygdomme.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Selvfølgelig har jeg en tilknyttet kommunal sundhedsplejerske, men jeg er super glad for mit medlemskab hos NetSundhedsplejerkse.dk, da der dukker mange spørgsmål op i løbet ugen med en lille ny og jeg kan kun anbefale det.

Camilla Martin