Svar: Natte-spisevaner

25. april 2016

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Charlotte

Tak for dit brev, og tak for din fine beskrivelse af jeres lille dreng - og velkommen til:)

Jeg tror, du har helt ret i, at du er nødt til at se tiden lidt an. Jeres dreng er født 7 uger før tid og selvom han udvikler sig rigtig godt og er godt med - så lyder det som om, at han i forhold til søvn, amning og nærhed skal ses som en dreng, der er 7 uger yngre end han er. Derfor kan du ikke forvente, at han kan begynde at sove igennem om natten endnu. Det kan han sandsynligvis først, når han er 8 måneder og også spiser og drikker mere om dagen - lige nu er det derfor rigtig fint og helt okay, at han spiser hos dig ca. hver 3 time, får 3 måltider skemad dagligt, drikker vand af kop og naturligt søger din nærhed og tryghed.

Som jeg læser dit brev, så vil du gerne vil stoppe med at amme, når han er ca. 8.5 måned, fordi du her starter arbejde. Det er her rigtig godt, at du allerede har forsøgt med en flaske sen aften, for med den alder han har, er det ikke sikkert, at han vil acceptere en flaske, hvis ikke han er vant til at få den. Derfor bør du nu give ham flaske som en fast rutine, og hvis du skal begynde arbejde når han er 8.5 måned, så har du altså ca. 6 uger til at få ham vænnet fra brystet og gå over til flaske i stedet.

Måden du gør det på er ved at trappe langsomt ud, så en amning af gangen erstattes af flaske. Det vil sige, at hvis du lige nu ammer ham 7 gange i døgnet, så skal du begynde at amme ham 6 gange og give 1 flaske, derefter amme ham 5 gange og give 2 flasker, ammes 4 gange og give 3 flasker osv. Så du på den måde gradvist får vænnet ham til flasker og modermælkserstatning og samtidig får skruet din mælkemængde gradvist ned. Jo mindre du ammer, jo mindre mælk vil du producere og på den måde vil din amning stille og roligt stoppe. Det er vigtigt, at du gør det gradvist, både for at sikre, at du ikke får en ...

Annonce

... brystbetændelse, men også for at give hans mave og tarmsystem mulighed for at vænne sig stille og roligt til modermælkserstatningen.

Han kan ikke klare sig uden mælk, når du begynder at arbejde. Derfor er det vigtigt, at han lærer at tage imod flasken, så han kan få flaske, når du ikke er hjemme. Hans behov for mælk/væske skal naturligt dækkes, men derudover vil det også være betydeligt lettere for andre at passe ham, hvis han kan få en flaske, før han puttes til lur. Der er naturligvis også den mulighed, at du vælger at amme ham, når du er hjemme og han får flaske i de timer, hvor du er på arbejde. Om det kan fungerer, må tiden dog vise, og hvis du har det bedst med at stoppe amning helt, så er det naturligvis også helt okay:)

Så lige nu, kan du altså ikke forvente, at du kan forlænge hans nattesøvn. Du skal se ham, som en dreng på 5.5 måned, og det betyder at han naturligt vil have behov for mælk midt nat, og du kan forvente, at han måske kan sove 4 timer uden mælk - 5 hvis du er heldig, men da han er for tidlig født, er det ikke forventeligt :) I takt med at han bliver ældre, så ændrer hans søvn sammensætning, han begynder samtidig at spise mere mad i løbet af dagen, hele hans rytme osv. ændrer sig og dermed også hans søvnvaner. Og han begynder at kunne sove et lidt længere søvnstræk. Det vil sige 5-6 timer om natten uden mælk i "6 måneders alderen" - hos jer svarende til 8 måneder. Og stille og roligt mere og mere. Når du begynder at give flaske, så kan modermælkserstatningen også mætte lidt mere, men der er ingen garanti :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Jeg vil anbefale dig min bog "Helens bog om amning og flaske". I den kan du læse om både amning og flaskegivning, overgangen fra det ene til det andet, finde flaske- og ammestillinger osv.

Jeg håber, at du kan bruge dette videre, og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie:)

Rigtig meget held og lykke fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Taktilsansen

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Taktilsansen kaldes også berørings- og følesansen. Den er vigtig for barnets kropsbevidsthed, og den gør, at vi kan mærke varme, kulde, smerte, tryk mm. Børn som har problemer med deres taktile sans, vil ofte ikke bryde...

Læs mere i Babylex

Appetit

Børns appetit varierer meget. Nogle gange spiser barnet meget i løbet af en dag og andre gange betydeligt mindre.

Det er helt i orden, så længe barnet trives, er aktivt og hverken bliver for tyk eller tynd. Og som udgangspunkt må du tro på at dit barn har en naturlig evne til at spise, når de tilbydes mad og til at sige fra, hvis det ikke har behov for mere.

Når man ammer ved man aldrig hvor meget barnet egentlig får og her må man tro på at hvis der kommer noget ud...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Min mand og jeg har så ofte talt om, at vi burde skrive til dig og fortælle, hvor fantastisk din brevkasse er.
Vi har aldrig selv skrevet til dig, men har fundet svar på så mange spørgsmål via dine svar til andre i lignende situationer.

Jeg beundrer dine evne til at formidle, og jeg elsker din tilgang til børn og forældre og alle de ting man sammen kommer igennem!
Dine svar stemmer så utrolig fint overens med præcis den måde, vi forsøger at være forældre på. Som førstegangs-forældre betyder det helt utrolig meget, at finde opbakning et sted man har tillid til og kan identificere sig med. Og det kan vi hos dig!

Det er så rart at have dine ord med i bagagen, hvis noget er svært eller andre synes, vi f.eks. burde skælde ud, når vores søn et par gange har haft det, du beskriver som fortvivlelses-anfald - er det så rart at kunne sige, at vi ikke er de eneste, der mener, det skal tackles helt anderledes.

Så kære Helen, tusind tak for dine altid inspirerende og varme svar - Tak for dig! Det er fantastisk at kunne søge råd og vejledning på alle tider af døgnet i din brevkasse!

De varmeste hilsner med ønsket om en rigtig god dag - uden tvivl også fra min mand.

Familien S