Natte-spisevaner

25. april 2016

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Natte-spisevaner

Kære Helen

Jeg skriver til dig angående min dejlige dreng og hans natte-spisevaner. Han er 7 måneder, er 68 cm lang og vejer 8 kilo. Han blev født 7 uger for tidligt af uvisse grunde, men det er heldigvis gået fuldstændig uden komplikationer. Motorisk er han helt aldersvarende, hvilket vil sige, at han vender sig begge veje, griber i sine fødder, forsøger at bevæger sig frem på maven osv., så der sker virkelig meget. Desværre synes jeg ikke, at udviklingen følger med, hvad angår nattesøvnen, og jeg er nu ved at være godt udbrændt.

Vi startede på skemad, da han var 5 måneder gammel, hvilket han tog rigtig godt imod. Nu er han oppe på tre måltider om dagen. Derudover bliver han ammet. Han sover i sin egen seng på eget værelse, hvilket han ligeledes har gjort et par måneder, da vi oplevede, at vi vækkede ham sen aften og morgen og omvendt, at han vækkede os med sine lyde i løbet af natten. Det er gået helt fint at flytte ham.

Vores døgnrytme ser nogenlunde sådan ud:
Vi står op omkring kl 7.
Kl. 7.30: Havregrød.
Kl. 8.30-9: Ammes og puttes til formiddagslur. Sover 45-60 min.
Kl. ca. 11: Frokost bestående af majsgrød med forskelligt frugtmos.
Kl. 12.30-13: Ammes og puttes til middagslur. Sover 2½-3 timer, nogle gange af sig selv, andre gange skal han hjælpes på vej ved at vi rokker/går med barnevognen undervejs. Han vågner ikke, men klynker i søvne.
Kl. ca. 16: Ammes.
Kl. ca. 17: Får en powernap på 30-45 min.
Kl. 18.30: Aftensmad af grøntsagsmos.
Kl. ca. 20: Ammes og puttes til nat.
Omkring kl. 23-24: Vågner og ammes, puttes igen tilbage i egen seng.
Omkring kl. 02-03: Vågner og ammes, puttes igen tilbage i egen seng.
Omkring kl. 05-06: Vågner og tages med ...

Annonce

... i min seng, hvor jeg ammer liggende, og vi begge falder i søvn igen.

Han har helt fra fødslen været vant til at få mad hver 3. time, og som du kan se, hænger dette mønster ved. Jeg føler dog en klar forskel i, at det ikke handler som meget om sult længere, men mere er en vane – en vane som jeg måske selv er med til at fastholde, fordi amning er den sikre og nemme løsning til at få ham puttet igen. Han falder ikke i søvn af amningen, men bliver helt rolig og kan nemt lægges i seng med sin sutteklud og falder så i søvn (han bruger ikke sut). Da vi begyndte på skemaden, håbede jeg, at det automatisk ville ændre nattevanerne, men det er jeg holdt op med at tro på.

Jeg har over et par uger forsøgt at give ham en ”drømmeflaske” kl. 22.30, når jeg går i seng, men oplever ikke, at det gør den store forskel. Han spiser ca. 120-150 ml, men det rykker højest hans natterytme med en time. Han får NAN HA 1, og jeg synes egentlig ikke det virker til, at det holder ham mæt i længere tid end amning.

Helt konkret går mit spørgsmål derfor på, hvordan jeg får ændret hans nattevaner, så han sover længere stræk? Og hvor lange stræk kan jeg forlange af ham? Jeg er ligeledes i tvivl om, hvornår han egentlig er klar til dette? Jeg har selv en forestilling om at begynde at træne det om nogle uger, hvor han er lidt over 8 måneder gammel (og dermed 6½ pr. termin). På den måde føler jeg, at jeg er på ”den sikre side”, hvad angår hans alder, og det vil også passe godt med, at jeg så har et par måneder, inden jeg starter på arbejde.

Af samme grund kunne jeg også godt tænke mig at stoppe amning omkring den tid, men er ligeledes i tvivl om, hvordan jeg griber det an?

Tak for dit svar,
Charlotte

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Kejsersnit (Sectio Caesarea)

Kejsersnit er for nogle kvinder den bedste og eneste måde at føde barn på og det kan foregå akut eller planlagt. De fleste kejsernit foretages efter råd fra læge, men nogle kvinder ønsker også at få foretaget kejsersnit, selvom der ikke er lægelige grunde til det.

Når du føder ved kejsersnit, vil du enten blive fuldt bedøvet eller blive bedøvet med en nål i ryggen og du vil derudover få lagt et kateter op i din blære. Din mave bliver desinficeret og dækket med et sterilt klæde....

Læs mere i Babylex

Epiduralblokade ved fødsel

En epiduralblokade bruges til fødende kvinder, når man ønsker at smertelindre dem fuldstændig under f.eks. udvidelsesfasen, hvorefter man så kan trappe bedøvelsen ned, og den fødende kan presse sit barn ud. Det kaldes også en rygmarvsbedøvelse.

Man har på danske fødesteder idag mulighed for at få en "walking epidual", hvor den fødende har mulighed for at bevæge sig lidt mere. Den tager toppen af smerterne, men er ikke så kraftigt bedøvende, som en egentlig epiduralblokade er.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit uddybende svar..... Der er lige pludselig en masse ting der hænger bedre sammen for mig.

Tak fra Anja, med mindre ondt i brysterne