Svar: Middagslur - 3 år

19. april 2016

Kategori:
Alder:
3 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære forældre

Tak for jeres brev og dejligt at høre, at I kunne bruge mit sidste svar :)

Det lyder som om, at jeres dreng stadig har brug for sin middagslur, men at han let lader sig forstyrre af andre ting, og det er naturligt svært at skulle sove til middag, når der er mange andre børn, meget nyt, nye lege og spændende ting at lave i stedet. Han er begyndt i børnehave, og det er en ny og spændende verden, og de store børn sover ikke til middag, hvilket han sandsynligvis er helt klar over - og han vil gerne være med, hvor tingene sker og overhører derfor naturligt sine træthedssignaler...

I skriver, at der er "andre børn som larmer, løber rundt" osv. Selvom der er mange af børnehavebørnene, som ikke længere sover til middag, så må der stadig være flere børn som har behov for et middagshvil, og det lyder som om, at det ville være rigtig godt, hvis man i institutionen kunne prioritere dette lidt. Hvor bliver børnene puttet? I fortæller, at de sover på madrasser, hvilket er fint - men gøres der klar til putning i et stort fællesrum eller har de et soverum, som de kan være i? Det vil være rigtig godt, hvis I kunne tale med pædagogerne om muligheden for at lave et putterum, så de børn der har brug for at sove, kan få ro til at sove.

Det vil også være rigtig godt, hvis der bliver lavet nogle rutiner omkring at de børn, som så ikke skal sove, kan lege udenfor imens. De har godt af at komme ud, og børnene der skal sove, kan spejle sig i hinanden og ikke i de børn, som leger, netop fordi børnene som ikke sover, ikke er der.

I fortæller, at ...

Annonce

... personalet er opmærksomme på, at det er uroen fra de andre børn, som giver problemerne. Derfor vil det være naturligt at tale med personalet om, hvordan man kan tilrettelægge sig, så der er plads til alle børn og deres forskellige behov.

Er det en integreret institution? Ville det være muligt, at han stadig fik lov til at sove i krybbe, som de gør i vuggestueafdelingen, og som han er vant til? Det er naturligvis også en mulighed. Måske kan han få lov til at gå ind i den afdeling, når han skal sove til middag - måske kan børnehaven have en krybbe stående. Nogle gange kan den form for fleksibilitet være nødvendig, netop for at sikre jeres dreng den søvn, som han har behov for.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det er vigtigt, at I også giver ham muligheden for et middagshvil. Hvis han selv sætter ord på, og siger, at han ikke vil sove, han vil hellere lege osv. så kan det være godt at tale med ham om, at han ikke behøver sove, men at han skal hvile sig. Ligge stille på madrassen, lytte til historien, som den voksne læser højt, putte med sin bamse, som han har med sig hjemmefra osv. Så han får muligheden for at slappe af og koble fra - og netop så måske falder i søvn, hvis han har behov for det. Men sover han ikke, så må det være sådan og så må han gerne stå op og lege, når han ikke kan hvile mere (f.eks. efter 30 minutters hvileperiode). Så har han fået muligheden :)

Og hjemme vil det være rigtig godt, at I stadig lader ham få den middagslur, som I oplever at han stadig har rigtig meget brug for :)

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Optøning af spædbarnsmad

Hvis du gerne vil have små portioner skemad klar i fryseren, så er det vigtigt at følge disse retningslinjer:

- Nedfrysning skal foregå hurtigt efter, at maden er tilberedt. Maden fryses ned i små bøtter eller poser, som er beregnet til frysning af (baby)mad.

- Maden kan opbevares en månedstid i fryseren, når temperaturen holdes på -18 grader eller derunder. Den begrænsede periode er fastsat for at sikre en god smag i maden.

- Mad som har været...

Læs mere i Babylex

Passiv rygning og børn

Små børn er særligt sårbare overfor passiv rygning, da deres organer endnu ikke er færdigudviklede.

Vi ved i dag at børn, som udsættes for passiv rygning, bliver oftere syge, og ofte også rammes hårdere af sygdomme. Børn, som udsættes for passiv rygning, har langt større risiko for at udvikle astmatisk bronkitis, astma, lungebetændelse og mellemørebetændelse.

Undersøgelser viser også at børn, som udsættes for passiv rygning i fostertilstanden og efter fødslen, vil...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar, som kom langt hurtigere end forventet :)

Dejligt, tak
Christina