Svar: Pludselig massiv gråd ved putning (kun ved mor/mig)

17. april 2016

Kategori:
Alder:
13 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Mor

Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres lille dreng og alle dine tanker :)

Og lad mig starte med at svare helt kort - jeg synes bestemt, at det lyder som om, at du gør det helt rigtige i forbindelse med putning.

Det er heltnaturligt, at der er forskel på, hvordan mor og far gør det - og at du oplever at far er lidt foran på point - det går lidt lettere for far at lære jeres dreng at sove uden bryst, favn, nærhed og det hænger naturligt sammen med at du jo har ammet og kontakten og nærheden mellem dig og din dreng har været og er derfor noget andet. Det gør altså ikke spor, at du er lidt "bagud i processen" og at det tager lidt længere tid før jeres lille dreng er parat til at blive lagt i sengen og falde i søvn alene, når det er mor der putter. Han er jo naturligt igang med at lære det at falde i søvn og han søger naturligt din favn, fordi det er det tryggeste han kender. Din favn har været der fra første øjeblik han mødte verden og har altid være der, når han var ked af det, træt, havde brug for lidt ro, hjælp til at koble fra osv. Og det slipper han naturligt ikke sådan lige, og det skal han heller ikke.

Samtidig så sker der rigtig meget udviklingsmæssigt med jeres dreng lige nu. Han er rigtig godt igang motorisk, er begyndt at tage de første skridt ud i verden på egen hånd og går nu rundt ved tingene. Det at han bruger sig selv mere motorisk er med til at give en fysisk uro, en rastløshed og gør det rigtig svært for ham at slappe af og finde fysisk ro i kroppen. Det påvirker ham også mentalt - han begynder at opleve rummene han er i på en anden måde, og han suger flere og flere indtryk til sig - det giver ekstra drømme aktivitet om natten og dermed mere uro. Han kan altså godt græde og klynke om natten, fordi han drømmer og fordi han motorisk får sig lagt i stillinger, som han stadig ikke kan finde ud af at ændre på under søvn.

Det at han begynder at bevæge sig mere og mere omkring på egen hånd gør også hans behov for fysisk kontakt og nærhed større. I 13-15 måneders alderen oplever man ofte at børn klynger sig lidt mere - ...

Annonce

... eller måske snarere at der er tale om en separation-gentilnærmelses-fase, hvor han vil op og når han så kommer op til dig, så skubber han dig måske væk og vil ned igen. Han har altså på en gang brug for at mærke dig, have dig tæt på fysisk - og samtidig også brug for at skubbe dig væk og prøve selv. Og det kan gøre det svært, når han skal sove, fordi han på den ene side viser, at han har behov for dig, han har brug for at mærke dig, lige være i din favn, sidde lidt på dit skød osv. og på den anden side også nogle gange kan skubbe dig væk og vise, at han gerne vil prøve at putte selv.

At han er i vuggestue i hverdagen spiller naturligt også ind. Det er stadig svært for ham at være adskilt fra dig og han har brug for at mærke, at du stadig er der for ham, når I er sammen. Igen er behovet for at mærke dig særligt stort, når han skal sove. Det er svært at slippe dagen og alle oplevelserne og derfor søger han dig ekstra. Og det er helt okay, at han er glad for sin mor! Jeg plejer at sige, at hans mor-depot skal fyldes op, så han har noget at tære af, når I er adskilt i dagtimerne:)

Derfor er det rigtig godt, at du forsøger dig lidt frem og prøver at finde balancen mellem, hvornår det er fint at du lader ham ligge i sengen, prøver at berolige ham der og forsøger at hjælpe ham til at sove imens han ligger i sin seng - og hvornår han har brug for at komme op i din favn, finde roen, mærke dig og "blive fyldt op af dig", og derefter så er klar til at blive puttet igen.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det er rigtig godt, at du kan høre forskel på hans gråd og når du fornemmer, at han græder voldsomt, så skal du naturligvis lytte til det, tage ham op, trøste, berolige og betrygge - og når hans gråd mere er en slags overtræt klynken, så lader du ham ligge. Det er ikke meningen, at han skal græde, så han "kommer helt ud af sig selv" som du skriver - her skal du naturligvis tage ham op og hjælpe ham med at regulere sine følelser netop med din nærhed :)

Så lyt til dig selv og det du fornemmer - det lyder bestemt som om, at du har fat i den lange ende :)

Rigtig meget held og lykke fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Børneeksem

Børneeksem hedder også atopisk eksem eller dermatitis. Barnet får meget tør hud og hos de små børn kan eksemet sidde over alt på kroppen. Hos de lidt større børn sidder eksemen ofte i albuebøjninger og knæhaser.

Atopisk eksem kaldes børneeksem fordi det stort set kun rammer børn og ofte starter indenfor det første leveår. Hvis barnet har meget eksem og er generet af dette, vil det altid være en god idé at få barnet undersøgt, for at afklare om eksemen skulle hænge sammen med...

Læs mere i Babylex

Bad, de første gange

Det spæde barn kan komme i bad ret hurtigt efter fødslen og ofte beder mange om at få hjælp til det første bad, imens man endnu er på barselsafsnittet.

Når I beslutter jer for at bade jeres barn, så er det rigtig godt at have nogle faste rutiner:

- Et babybadekar er en god idé, nogen vælger også at bruge en speciel babyspand. Det vigtigste er at karret er afgrænset i størrelsen, det giver barnet lidt tryghed.

- Det er en god idé at tilbyde barnet...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Der er ingen tvivl om at Helen er en sundhedsplejerske med hjertet på rette sted og det betyder meget for mig i perioder hvor jeg har været usikker på nogle ting.

Camilla Martin