Svar: Sove selv uden amning eller bevægelse
17. april 2016
Alder:
6 mdr.
Kære Pernille
Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres lille datter :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.
Jeres datter lyder til at have et søvnassociationsproblem. Søvnassociationer er ting vi forbinder med at skulle sove, det er de rutiner, vi har, før vi falder i søvn. For voksne er en søvnassociation måske at læse i en bog og for små børn er søvnassociationer ofte at få bryst eller flaske, få en sut, sutteklud eller blive vugget. Det er altså de ting de forbinder med at skulle sove, det er det der gør dem rolige og får dem til at overgive sig til søvnen.
Der er gode søvnassociationer:
Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.
Der er mindre gode søvnassociationer:
Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.
De gode søvnassociationer er gode, fordi de lærer jeres datter at falde i søvn selv. Hun lærer at sove i sin seng og forbinder sin seng med det sted, hvor hun skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør jeres datter afhængig af jer. Hvis hun f.eks. er afhængig af bryst eller afhængig af at være i din favn og blive vugget for at kunne sove, så er det en uhensigtsmæssig søvnassociation. Det giver det problem, som du oplever lige nu - at hun ikke er i stand til at sove uden at du tilbyder hende brystet eller vugger hende ... igen og igen.
Hun er afhængig af dit bryst og din favn, og det at blive vugget, være i bevægelse - både når hun skal sove om dagen, og når hun skal sove om aftenen. Hun falder i søvn med brystet i munden og i din favn, og når hun så sover, så flytter du hende over i barnevognen eller du lægger dig med hende og ammer hende i din seng og hun sover så videre der. Der er altså ikke nogen tvivl om, at hun forbinder dit bryst og din favn med at sove og derfor søger hun det igen og igen.
Vi har alle sammen mellem 10-20 opvågninger om natten. Vi vender os om, skifter side, trækker dynen op, sparker dynen lidt af, retter på puden, putter os ind til vores partner osv. Ofte mærker vi slet ikke at vi vågner og gør disse ting, det sker imens vi sover. Små børn har også sådanne opvågninger og da jeres datter har lært, at hun skal sove i mors eller fars favn og med tæt fysisk kontakt, så vil hun naturligt ikke kunne falde i søvn igen uden at have det. Hun vil søge det indtil det kommer igen.
Det svarer til at du falder i søvn ved siden af din mand og han så forsvinder i løbet af natten. Hvis du vågner og oplever at han er væk, så vil du ikke kunne sove videre, men i stedet vil du vågne yderligere op, du vil mærke en uro, og du vil begynde at søge efter ham, for at finde ud af hvor han er blevet af. Han var der, da du faldt i søvn, og derfor skal han være der, når du om natten har dine små opvågninger, hvor du registrerer at alt er, som da du faldt i søvn.
Når du putter din datter, har hende i din favn, ammer hende i søvn, så lærer du hende at det er sådan det skal være for at sove godt. Og når hun så efter lidt tid vågner op, fordi hun skifter søvnstadie, så mærker hun efter, om alt er som det skal være - om brsytet er der, om mor og bevægelserne er der og hvis de er det, så sover hun trygt og roligt videre. Derfor er det vigtigt, at du nu arbejder på at lære hende at sove, uden at hun har brystet i munden og uden at hun skal være i bevægelse hele tiden.
Det er dog meget svært at fjerne det hele på en gang - og det er heller ikke meningen, at hun skal græde sig i søvn. Hun skal jo stadig ammes inden hun puttes, og brystet skal gøre hende rolig og afslappet og parat til at sove. Hun har også stadig behov for mælken. Men du skal putte hende i seng lige der, hvor hun registrerer, hvor du lægger hende. Hun skal lige nå at fornemme, at hun ligger i sengen, og hun skal fornemme, at brystet er væk fra munden. Lige der, hvor hun registrerer, men stadig er træt nok til at falde i søvn. Hun skal sove næsten men ikke helt.
Om dagen skal du udnytte barnevognen og vænne hende til at sove i den. Den giver dig mulighed for netop stadig at give hende bevægelse og vænne hende fra brystet først. Og gradvist kan du så trappe ned i bevægelse med vognen.
Hun har brug for 6 amninger i døgnet og når hun bliver 7 måneder trappes ned til 4 amninger. Derfor vil jeg foreslå dig, at hun om dagen giver hende skemad, når hun vågner, vand af kop og så ammer du hende, før hun skal sove. Herefter sætter du hende op i vognen og så triller I en tur. Hun begynder at blive stærk nok til at kunne sidde og kikke i vognen, naturligvis med ryglæn der støtter hende, men hvor hun stadig kan halvt sidde, halv ligge og følge med i hvad der sker. Og så triller I af sted, mærker vinden i ansigtet, kikker på ting I triller forbi - og stille og roligt lærer hun at overgive sig til søvnen uden at være i din favn og uden brystet i munden. Læg hende først ned, så du fornemmer at hun er parat.
Om aftenen er det fint at du ligger ned og ammer hende, men du skal forsøge at nå dertil, hvor hun slipper brystet, smiler til dig, triller om på siden og sover. Du må også meget gerne amme hende og derefter flytte hende over i egen seng, så hun sover videre der. Det er vigtigt, at hun ikke er for vågen, når du flytter hende - du skal som sagt amme hende og så flytte hende lige der, hvor hun næsten sover, men ikke sover helt. Så hun stadig registrerer, hvor hun puttes og så du med dine hænder, nærhed, kærtegn osv. kan lulle hende videre i søvnen.
Nogle gange kan det være en rigtig god idé at du starter med at lægge dig med hende og amme hende liggende i din seng. Så I kommer væk fra at skulle være i favn og væk fra at skulle vugges. Men så hun lærer at falde i søvn imens hun ligger ned og uden at være i bevægelse. Og herfra skal hun så lære at slippe brystet, smile til dig, trille om på siden og falde i søvn. Og på den måde lære at overgive sig til søvnen uden brystet. Det kan altså være en god idé at tage det lidt i etaper.
Det kan nogle gange være en god idé at koble hendes tremmeseng til din seng, så du fjerner tremmerne fra den ene side og sætter de to senge sammen. Det giver dig mulighed for at putte hende i egen seng, men samtidig kan du være lige ved siden af hende, berolige hende med dine hænder, kærtegn osv. og på den måde lulle hende videre ind i søvnen.
Hvis hun er helt ulykkelig om natten og kun brystet hjælper, så må du give hende det. Det er her vigtigt at du forsøger at afkorte amningen, så hun får mindre og mindre mælk og ikke fylder sig med mælk om natten - men får trøst og nærhed. Jeg er ikke tilhænger af, at hun skal græde sig i søvn og går ikke ind for "en kold tyrker". Du skal naturligvis være der for hende og give hende al den tryghed og nærhed hun behøver. Hun er ikke på nogen måde udspekuleret og forsøger ikke at manipulere dig - hun søger dig og din favn, fordi det er det I har lært hende og derfor det hun kender :) Og nu skal hun så lære noget nyt...
Hvis du er træt af at amme og irriteret over den afhængighed, der er af dig, så er alternativet at far giver en flaske - den kan f.eks gives i sengen, hvor I ønsker hun skal sove. Hun kan dog også blive uhensigtsmæssigt afhængig af en flaske, så også den skal slippes før hun sover helt - men den kan gøre at skiftet mellem favn og seng ikke bliver så voldsomt. Samtidig kan modermælkserstatning nogle gange mætte mere og det kan gøre, at hun måske vil kunne sove et lidt længere søvnstræk, før hun melder sig igen. Modsat, hvis amningen fungerer rigtig godt, og du ikke har lyst til at introducere en flaske, så skal du naturligvis bare amme - antallet af amninger og behovet for bryst bliver naturligt mindre i takt med at hun spiser mere skemad og får mere rytme om dagen. Det hele spiller ind på hendes søvn og evne til at kunne overgive sig til søvnen.
Så hvor skal du sætte ind? Det er vigtigt, at du sikrer hende mad og væske nok hele dagen. Det er en forudsætning for at sove godt, at hun er mæt nok. En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos, frisk blød frugt i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur - gerne i barnevognen, hvor hun starter med at sidde op, så hun lærer at sove uden brystet i munden og uden at være i favn.
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl 13-13.30 - tidspunktet afhænger af hvor lang en formiddagslur hun har taget. Også her gerne tur i barnevognen, så hun ikke falder i søvn med brystet i munden.
Eftermiddag 16: Frisk blød frugt i hånden og frugtmos, vand af kop. Må også stadig gerne ammes om eftermiddagen:)
Powernapper evt. - men måske springes den over
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl 20. Du må gerne ligge og amme hende i din seng, men prøv at få hende til at slippe brystet, før hun sover helt.
Sen aften 24: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og sover herefter videre i sin egen seng. Forsøger at undvære amning i løbet af natten, så hun nu begynder at sove igennem, hvilket vil sige 5-6 timer uden mælk.
En fast dagsplan er vigtigt for, at hun får både mad og mælk/væske nok og dermed sikre, at hun ikke søger brystet fordi hun er reelt sulten eller tørstig.
Dernæst skal hun lærer at sove uden at have brystet i munden og uden at være i din favn.
Næste skridt er så at lære hende at sove, uden at hun behøver være i bevægelse, altså uden at du behøver trille hende igen og igen i barnevognen om dagen, for at hun kan sove, måske bare en lille tur og så falder hun i søvn og kan stå på terrassen i haven og sove i barnevognen... eller at du kan putte hende i seng, berolige med dine hænder, nærhed, vugge hende lidt i sengen, hvor hun ligger - men uden at du behøver tage hende op i din favn eller give hende brystet.
Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre :)
Rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske