Vores søn sover ikke om natten - HJÆLP!

17. april 2016

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Vores søn sover ikke om natten - HJÆLP!

Kære Helen

Vi er et uerfarent næsten nybagt forældrepar, som søger din rådgivning vedr. vores søns natlige søvnvaner.

Baggrund:
Han er næsten 7 måneder gammel, født til termin ved normal fødsel. Vi forsøgte med amning men det gik ikke, så vi måtte hurtigt ty til MME. Han viste hurtigt tegn på problemer med maven, og vi begyndte at tilsætte mælkesyrebaktierer, som havde en god effekt.

De første 2 måneder ville han kun sove i sin mors favn eller på brystet, sjældent sov han i liften. Han vågnede mange gange i løbet af natten. Han har dog altid kunne sove godt i sin barnevogn om dagen, hvor han nemt sov 4-5 timer i træk uden problemer.

Ved. ca. 3 måneders alderen blev det muligt for far at overtage om natten, og oftest sov han fra ca. 21 - 05 med omkring 1-2 flasker MME i løbet af natten.

Ved ca. 4 måneders alderen blev han indlagt med fod-, mund- og håndsyge samt en virus. Vi har aldrig hørt ham græde og skrige på den måde før og han sov stort set ikke.
Vi begyndte også ved 4 måneders alderen, at starte stille og roligt op med grød.

Herefter blev hans søvnvaner gradvist værre, også selvom han lå i barnevogn.

Ved ca. 5 måneders alderen sov han max 30 min. ad gangen både dag og nat. Om natten lykkedes det kun - til tider - at få ham til at sove i mors favn, andre gange skreg og græd han i flere timer, før han faldt i søvn i mors arme af ren udmattelse. Om dagen skulle vi hver halve time gå en tur med barnevognen for at få ham til at sove igen. Men det hjalp ikke altid. For at far kunne få noget nattesøvn og være klar til job næste dag, har far lige siden sovet i stuen om natten.

I denne periode var han samtidig syg tre gange. Først med forkølelse, så med feber - formentlig en virus - og til sidst med opkast. Derudover fik han sine første 2 tænder i denne periode.
Omkring her blev han også meget mor-syg. Mor kunne dårligt nok gå et skridt væk uden han græd, og det var meget sjældent, at far kunne få lov til at holde ham og lege med ham.

Vi introducerede gradvist mere og mere mad, og han viste fra start stor interesse i maden og spiste godt. Han begyndte så at nægte at drikke MME fra flaske og kop om dagen.

Bl.a. på grund af de dårlige søvnvaner, fandt vi din brevkasse og læste den flittigt igennem. Vi har også introduceret mange af dine råd og det er gradvist blevet lidt bedre med søvnen.
Vi har bl.a. taget den ene side af hans tremmeseng og koblet den til mors side. Dette havde en lille effekt i et kort stykke tid. Vi synes dog han vågnede meget let når vi rørte på os, så vi har nu flyttet ham på eget værelse for et par dage siden. Vi afventer stadig effekten af dette.

Vi har også introduceret flere mellemmåltider, som tyder på at have en positiv effekt på hans formiddag- og eftermiddagslure.

Han er ikke så mor-syg længere, men er det dog hvis han ikke har fået særlig meget søvn. Det er til tider lykkedes far at få ham til ro om natten, men det er kun mor der kan putte ham om aftenen. Om dagen kan far godt skifte ham, men inden sengetid er det kun mor der kan, ellers ender det ud i voldsom gråd.

Det er desuden fornyligt lykkedes at far havde ham alene hjemme hele dagen uden problemer, så mor kunne komme lidt ud. Men det tyder på, at når mor er i nærheden, så dur far ikke rigtigt.

Vi forsøger at aktivere ham både fysisk og mentalt. Ved 4 mdr. alderen startede mor til salmesang og babysvømning, som han viste stor interesse og glæde for. Nu går vi til salmesang og er lige startet på noget der kaldes stimulastik, hvor man synger, danser og stimulerer dem med forskellige redskaber.
Samtidig er der mødregruppe hver tirsdag og mor har ligeledes to gode veninder, der også går hjemme på barsel, som hun oftest ses med en gang om ugen.
I weekenden er vi ofte på besøg eller har besøg af mormor/morfar eller farmor/farfar i et par timer.
Han er glad når vi er ude og til aktiviteter og virker meget interesseret i de andre børn samt bedsteforældrene.
Vi har dog også tænkt om der sker FOR meget? Men efter at have følt sig "fastlåst hjemme i eget hus" har mor haft stor glæde af at komme ud.

Vi har set nogle af de dagsplaner, som du har skrevet til andre, og vi har introduceret nedenstående plan hos os (i cirka tider):

Kl. 5.00 - vågner og får 200 ml. MME. inkl. mælkesyrebaktierer, ...

Annonce

... sover igen til ca. 6-7 stykker oftest i vores seng efter lidt brokkeri

Kl. 8.00 - får morgenmad bestående af havregrød tilsat en lille smule frugtmos samt d-dråber, vand fra kop

Kl. 9.15 - får frugt og frugtmos og vand fra kop

Kl. 9.30-10 - puttes i voksipose i barnevogn, inkl. sut og nusseklud, og sover 45-90 min. Skal ikke vugges, sover oftest med det samme.

Kl. 12.00 - får frokost bestående af bondebrød med pålæg, grøntsagsmos og grøntsager i stænger til hånden, vand fra kop

Kl. 14.00 - puttes til eftermiddagslur i voksipose i barnevogn, inkl. sut og nusseklud, sover oftest max 1 time, nogle gange 1½ time

Kl. 16.00 - får frugt og frugtmos, klatkager af grødrester fra morgenmaden, vand fra kop

Kl. 17.30 - får aftensmad sammen med os, oftest bestående af grøntsagsmos, mad på glas fx lasagne eller vores kød, fx fisk eller frikadeller, vand fra kop

Kl. 18.30 - kommer i bad

Kl. 19.00 - puttes til natten og drikker oftest 200 ml. MME. Han puttes oftest nemt hvor han lægges inden han falder helt i søvn. Han får sutteklud og sut og falder i søvn.

Og det er herfra det går galt.

Vågner ofte herefter ca. hver time i gråd indtil kl. 23-24 hvor han får 200 ml. MME. Sjældne gange sover han fra 19-22.

Vågner herefter hver 1½ - 2 time i gråd, indtil kl. 5.00 næste morgen, hvor han drikker 200 ml. MME.

Når han vågner varierer det meget hvad der kan få ham til at sove igen. Nogle gange hjælper det at lægge en hånd på hans mave eller bryst mens vi siger "shhh", andre gange græder han så meget, at vi må tage ham op. Ligeledes her varierer det hvor længe det tager at få ham til at sove igen.
Nogle gange falder han hurtigt i søvn, andre gange vågner han helt op og græder så i 1-2 timer.

Efter at have læst om søvnassociastions problemer, som du oftest nævner i dine svar, er vi blevet meget obs på ikke at give ham sut eller vugge ham i søvn i vores arme.
Men nogle gange er vi nødt til at give ham sutten eller vugge ham før han falder i søvn. Andre gange hjælper det overhovedet ikke.

Vi har for nyligt været til kiropraktor, som sagde han var låst i bækkenet og skuldre, som har forbindelse til mave-tarm systemet, samt lidt i nakken. Kiropraktoren mener, dette kan påvirke hans søvn. Dog har han altid haft afførring mindst en gang dagligt og aldrig været forstoppet.

Vi overvejer derudover at få ham tjekket hos en ørelæge, men han har to gange før fået undersøgt ørerne af egen læge og der var ikke umiddelbart noget at se. Men så kan vi da i det mindste "hakke det af", hvis der ikke er noget.

På det seneste har vi bemærket at hans pudebetræk både i barnevognen og sengen er vådt når han vågner. Vi prøver at holde en temperatur på ca. 18 grader i soveværelset, men da aftensolen står på, er der oftest varmt (ca. 22 grader) de første par timer. Kan dette påvirke hans søvn?

Så vores spørgsmål til dig er:

- Hvad kan vi gøre for at få ham til at tage længere stræk om natten? Vi har ikke noget imod at tage ham nogle gange, men vi synes hver time er for meget.

- Hvor meget skal vi lade ham græde inden vi tager ham op? Hvor "hårde" skal vi være? Vi er jo ikke fan af at han skal græde sig selv i søvn, men hvis vi tager ham op hver gang han græder, lærer han det så?

- Når vi endelig tager ham op, må vi så vugge ham og må han falde i søvn i vores arme hvorefter vi så lægger ham?

- Oftest når han græder rigtig meget er det kun mor der kan trøste. Hvor meget skal far prøve at trøste inden mor tager over?

- Har han det mon for varmt når han sover?

- Bliver han overstimuleret selvom han viser glæde ved de ting vi laver?

Vi er parate til at prøve alt. Mor er ved at være kørt rigtig langt ud, da hun ikke har fået mere end 1½-2 timers sammenhængende søvn længe og er ofte ked af det og har svært ved at overskue, at skulle aktivere ham i løbet af dagen (derfor er det oftest nemmest at tage ud).

Far er oftest også først hjemme ved 17-tiden i hverdagen og her er vores søn ofte meget træt og lidt pylret, så det ikke altid far kan tage over.
Det er rigtig hårdt for mor at han "hænger" så meget på hende både dag og nat.

Vi håber, at du vil give os nogle råd og vi er meget taknemmelige over al den hjælp vi kan få. Vi ser frem til at høre fra dig.

Venlige hilsner
De trætte forældre

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Tøj tjekliste - Grundudstyr nyfødt

Barnet har brug for tøj, der passer i størrelsen, og som er blødt og behageligt at have på. Hvis tøjet er for småt og strammer, kan barnets bløde knogler påvirkes. Tøjet bør endvidere passe til årstidernes skiften.

Det kan være svært at købe alt babytøjet, imens du er gravid, da du ikke ved, hvor meget din baby måler og vejer. Når den lille først er kommet til verden, så er det lettere at købe tøj i den rette størrelse.

Som grundudstyr til en nyfødt kan...

Læs mere i Babylex

Bleskift

Et nyfødt barn skal have skiftet ble ofte, i begyndelsen er det mellem 6 og 10 gange i døgnet.

Før bleskift er det rigtig godt, hvis man har samlet de ting man skal bruge sammen, så det er klar: vaskefad, vaskeklude, rene bleer, håndklæde, undertøj osv.

Spæde børn kan ikke lide at få alt tøjet af, så når bleen skal skiftes, så vil dit barn være mere rolig, hvis du lader det beholde noget af tøjet på imens. Det er derfor smart med bodystockings og lignende som kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit fantastiske svar til vores lille familie sidst. Det hjalp virkelig på natten at give ham en fast rytme i dagstimerne.

Tak fra Hannibals mor