Svar: Knække søvnkoden

11. april 2016

Kategori:
Alder:
2 år, 2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære forældre

Tak for jeres brev :)

Det kan faktisk både være sommertid = ændret rytme, og jeres drengs alder og udvikling, som spiller jer et puds...

Når vi stiller uret en time frem, så er der altid en risiko for, at vi kommer til at putte barnet for tidligt med det resultat, at barnet så pludselig ligger vågen en times tid i sengen og kæmper med at falde i søvn. Og har man først fået en erfaring med sig om, at det at sove er forbundet med en times vågenhed, så er det pludselig svært at få vendt. Og nogle børn reagerer meget hurtigt - hvor andre ikke reagerer på det overhovedet.

Det spiller her naturligvis også ind, hvordan rytmen i løbet af dagen i øvrigt har været, hvad tid han er kommet op, hvornår han har sovet middagslur osv. Det spiller alt sammen ind på, hvornår han er parat til at sove om aftenen - og spiller også ind på, hvornår han er parat, når vi skifter til f.eks. sommertid.

Alderen spiller ind, fordi han nu oplever rigtig meget i løbet af dagen og generelt gennemgår en enorm udvikling både motorisk og mentalt. Det er naturligt svært at slippe dagen og alle oplevelserne, det er svært at koble fra og overgive sig til søvnen og rigtig mange børn har derfor brug for, at vi lige sidder ved sengekanten, læser en historie eller måske endnu bedre - taler dagen igennem og får lidt af dagens oplevelser bearbejdet.

Mange børn vil i 2-3 års alderen også have en spirende angst for mørke, og de kan have stor glæde af en lille natlampe med meget svag belysning. Lyset må ikke appellere til vågenhed, men skal give lys nok til, at han kan orientere sig, hvis han vågner om natten. Børn i denne alder kan også være bange for små dyr og insekter og kan blive fuldstændig paniske, hvis de hører lyden af en flue summe på værelset....

Det kan være en god idé at lade døren til værelset stå åben, så han kan høre jer og fornemme, at I stadig er der. Kalde på ...

Annonce

... jer, og vide at I kommer ind til ham osv. Og mange børn vil også, når de er omkring 2.5 år - nogle lidt før, andre lidt senere - begynde at kravle ud af tremmesengen og har behov for at få en åben seng.

En åben seng giver naturligvis en risiko for, at han så stiger ud af sin seng og går ind til jer igen og igen - men nogle gange virker det tryghedsgivende og kan gøre, at han rent faktisk bliver i sin seng, fordi han ved, at han altid kan komme ud og søge jer... Når det er sagt - hvis han ligger i tremmeseng og ikke virker ked af sin seng, så skal I ikke give ham en åben seng endnu.

Det gennemsnitlige søvnbehov for en dreng på 2-2.5 år vil være ca. 13 timer i døgnet. Ofte fordelt sådan, at han sover 11-11.5 time om natten og 1.5-2 timer om dagen. Jeres dreng sover ofte 2-2.5 time om dagen og det må han naturligvis meget gerne, og det er rigtig dejligt, at I prioriterer, at han skal have lov til at vågne af sig selv. Det betyder dog, at hans nattesøvn så vil være 10.5-11 timer. Og det betyder igen, at hvis han står op kl 07, så skal han altså puttes kl 20-20.30...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Jeg har lidt på fornemmelsen, at I nok putter ham lidt for tidligt, og hvornår han er parat til at sove afhænger helt af, hvorvidt han er blevet vækket kl 06 eller er vågnet af sig selv kl 7.30, og af om han har sovet 2 eller 2.5 til middag. I er derfor nødt til at være lidt fleksible omkring hans puttetidspunkt, når I også er fleksible omkring hans stå op tidspunkt og varigheden af hans middagslur. Så nogle aftener, vil han være træt og parat til at sove, når klokken er 19.45 og falder fint i søvn med det samme, men andre aftener, er han nok ikke parat til at sove før klokken er 20.30 eller måske senere - og så er det kun frustrerende for jer alle tre, hvis I forsøger at putte ham før, og det så bliver til en kamp.

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre :)

Rigtig meget held og lykke fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Akupunktur

Der findes mange former for akupunktur. Oprindeligt er akupunktur en gammel kinesisk behandlingsform, som går ud på, at man ved at sætte nåle ind forskellige steder i kroppen, blandt andet kan bedøve eller lindre smerte.

Behandlingen har været brugt i mange tusinde år. Det er en behandling, der baserer sig på en holistisk opfattelse af kroppen og hvor man med nåle regulerer energiblokeringer i kroppen.

Akupunktur er blevet mere og mere almindeligt at bruge i...

Læs mere i Babylex

Rotavirus

Rotavirus er den hyppigste årsag til diarré og opkastninger hos spædbørn. De fleste børn smittes mens de er mellem 6-24 måneder. De får kraftige opkastninger, vandig diarré og måske feber og barnet er i risiko for at få væskemangel. Symptomerne kan vare op til 7 dage.

Tegn på væskemangel er tørst, irritation, uro, sløvhed, indsunkne øjne, tør mund og tunge, tør hud og sparsom vandladning. Hvis du ikke kan få dit barn til at drikke og du oplever et eller flere af ovenstående tegn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en fantastisk brevkasse og nogle fantastiske og velskrevne bøger. Begge dele har ofte hjulpet os siden vi blev forældre for ca. 1½ år siden!

Tak fra familien i København.