Svar: Knække søvnkoden
11. april 2016
Alder:
2 år, 2 mdr.
Kære forældre
Tak for jeres brev :)
Det kan faktisk både være sommertid = ændret rytme, og jeres drengs alder og udvikling, som spiller jer et puds...
Når vi stiller uret en time frem, så er der altid en risiko for, at vi kommer til at putte barnet for tidligt med det resultat, at barnet så pludselig ligger vågen en times tid i sengen og kæmper med at falde i søvn. Og har man først fået en erfaring med sig om, at det at sove er forbundet med en times vågenhed, så er det pludselig svært at få vendt. Og nogle børn reagerer meget hurtigt - hvor andre ikke reagerer på det overhovedet.
Det spiller her naturligvis også ind, hvordan rytmen i løbet af dagen i øvrigt har været, hvad tid han er kommet op, hvornår han har sovet middagslur osv. Det spiller alt sammen ind på, hvornår han er parat til at sove om aftenen - og spiller også ind på, hvornår han er parat, når vi skifter til f.eks. sommertid.
Alderen spiller ind, fordi han nu oplever rigtig meget i løbet af dagen og generelt gennemgår en enorm udvikling både motorisk og mentalt. Det er naturligt svært at slippe dagen og alle oplevelserne, det er svært at koble fra og overgive sig til søvnen og rigtig mange børn har derfor brug for, at vi lige sidder ved sengekanten, læser en historie eller måske endnu bedre - taler dagen igennem og får lidt af dagens oplevelser bearbejdet.
Mange børn vil i 2-3 års alderen også have en spirende angst for mørke, og de kan have stor glæde af en lille natlampe med meget svag belysning. Lyset må ikke appellere til vågenhed, men skal give lys nok til, at han kan orientere sig, hvis han vågner om natten. Børn i denne alder kan også være bange for små dyr og insekter og kan blive fuldstændig paniske, hvis de hører lyden af en flue summe på værelset....
Det kan være en god idé at lade døren til værelset stå åben, så han kan høre jer og fornemme, at I stadig er der. Kalde på jer, og vide at I kommer ind til ham osv. Og mange børn vil også, når de er omkring 2.5 år - nogle lidt før, andre lidt senere - begynde at kravle ud af tremmesengen og har behov for at få en åben seng.
En åben seng giver naturligvis en risiko for, at han så stiger ud af sin seng og går ind til jer igen og igen - men nogle gange virker det tryghedsgivende og kan gøre, at han rent faktisk bliver i sin seng, fordi han ved, at han altid kan komme ud og søge jer... Når det er sagt - hvis han ligger i tremmeseng og ikke virker ked af sin seng, så skal I ikke give ham en åben seng endnu.
Det gennemsnitlige søvnbehov for en dreng på 2-2.5 år vil være ca. 13 timer i døgnet. Ofte fordelt sådan, at han sover 11-11.5 time om natten og 1.5-2 timer om dagen. Jeres dreng sover ofte 2-2.5 time om dagen og det må han naturligvis meget gerne, og det er rigtig dejligt, at I prioriterer, at han skal have lov til at vågne af sig selv. Det betyder dog, at hans nattesøvn så vil være 10.5-11 timer. Og det betyder igen, at hvis han står op kl 07, så skal han altså puttes kl 20-20.30...
Jeg har lidt på fornemmelsen, at I nok putter ham lidt for tidligt, og hvornår han er parat til at sove afhænger helt af, hvorvidt han er blevet vækket kl 06 eller er vågnet af sig selv kl 7.30, og af om han har sovet 2 eller 2.5 til middag. I er derfor nødt til at være lidt fleksible omkring hans puttetidspunkt, når I også er fleksible omkring hans stå op tidspunkt og varigheden af hans middagslur. Så nogle aftener, vil han være træt og parat til at sove, når klokken er 19.45 og falder fint i søvn med det samme, men andre aftener, er han nok ikke parat til at sove før klokken er 20.30 eller måske senere - og så er det kun frustrerende for jer alle tre, hvis I forsøger at putte ham før, og det så bliver til en kamp.
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre :)
Rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske