Min søn sover enormt dårligt både dag og nat

12. april 2016

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Min søn sover enormt dårligt både dag og nat

Kære Helen

Det er efterhånden 5 år siden jeg sidst skrev omkring forskellige problemstillinger med min datter Johanne. Siden da er lillebror Valdemar kommet til verden. Han blev født 9. september 2015 og er nu 7 mdr.

Jeg havde en normal graviditet uden de store gener - dog med begyndende bækkenløsning sidst i graviditeten. Fødslen blev sat igang 40+3 da der var mistanke om at Valdemar var væksthæmmet som storesøster også var. Han var dog helt fin 3100 g.

Valdemar er en lidt stille og observerende dreng. Reserveret overfor fremmede og meget lydfølsom. Han er mild og virker for det meste glad og tilpas. Han siger dog også højlydt fra når der er noget han ikke bryder sig om.

Vores problem har lige fra start været Valdemars søvn. Han sover 30 min. ad gangen og er enormt svær at lulle videre i søvn. Dette mønster forekommer gennem hele dagen. Selv som helt spæd var jeg heldig hvis han sov et par timer i træk.

Jeg ridser lige vores rytme op for dig og putterutiner:

- Vågner 5.30 - kan ikke lulles videre i søvn

- havregrød eller øllebrød kl. 7 (han er ikke så vild med morgenmad)

- ammes og lægges i barnevogn 8.30 hvor vi følger Johanne i børnehave - sover her først omkring kl. 9 når vi triller hjemad igen. Her sover han oftest en halv time. Jeg forsøger at gå med vognen og trille ham videre i søvn. indimellem lykkes det og han sover 30 min. mere.

- Får frokost kl. 11 Her får han enten bondebrød med leverpostej eller torskerogn eller han får grøntsagsmos med kød eller fisk. Agurkestave eller skorper at gumle på.

- ammes kl. 12.30 og puttes til lur i barnevognen. Samme historie gentager sig her. Jeg forsøger efter 30 ...

Annonce

... min at trille vognen igen. nogle gange lykkes det at få ham til at sove halvanden time, men oftest en time.

- kl. 15 får Valdemar lidt frugtmos, havregrynsbolle, avocado eller lign. Selvom vi forsøger med en tredje lur, så kan han ikke overgive sig til søvnen, så den lur er helt droppet, selvom den stakkels dreng bliver virkelig træt henimod aften og gnider sig i øjnene og "pjevser"

- Aftensmad kl. 17.30 grøntsagsmos, pasta, kartofler, kød eller fisk - spiser her en god portion.

- ammes og puttes til natten kl. 19 hvor han falder i søvn i sin egen seng efter en sang og lidt nussen.

- om natten ammes han kl. 23 og kl 3. Resten af natten vågner han x mange men vil ikke spise, men blot op på arm og vugges videre i søvn.

Jeg synes virkelig det er hårdt det her. Og jeg har rigtig svært ved bare at acceptere at sådan er Valdemar bare. Jeg kæmper virkelig med hans søvn og det kommer helt bag på mig hvor slemt det er. Jeg græder rigtig tit fordi jeg for det meste ikke sover mere end 2-4 timer hver nat. alle siger at jeg må hvile mig i løbet af dagen, men hvordan skal det kunne lade sig gøre, når han kun sover 30 min? Samtidig får jeg helt ondt i maven over at Valdemar nogle dage ikke engang sover 12 timer i døgnet. Det kan da ikke være godt for ham??

Jeg har selv en fornemmelse af, at han vågner meget let fordi han er så lydfølsom. Bare naboerne smækker deres bildør eller står og taler sammen udenfor, så vågner han.

Håber du kan få øje på noget, som jeg ikke selv kan se, så jeg kan prøve lidt andre veje.
I hvert fald skal du under alle omstændigheder have tak for at give dig tid til at læse og svare :-)

Kærlig hilsen
Helle

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Sutteflaske

For børn der ikke ammes er det vigtigt at man køber en ordentlig sutteflaske. Flasken skal passe til barnet og barnets evne til at sutte.

Det anbefales at man lader barnet "arbejde lidt for føden". Det vil sige at hullet i sutten ikke skal være for stort. Det at barnet skal bruge kræfter på at sutte er vigtigt for kæbernes og tændernes udvikling. Desuden er der en risiko for at barnet kan få ondt i maven, hvis det får maden for hurtigt.

Sutteflaske-sutterne findes...

Læs mere i Babylex

Menstruation - efter fødsel

Det er meget forskelligt, hvornår menstruationen begynder igen efter en fødsel. Hos nogle kvinder kommer menstruationen allerede efter ca. 8 uger, men det er også helt normalt, at menstruationen først kommer et år efter, at du har født.

Hvis du ammer, vil det ofte udskyde din menstruation, så menstruationen først vender tilbage, når du begynder at trappe ned i antallet af amninger eller helt er stoppet. Men menstruationen kan vende tilbage på forskelligt tidspunkt, uanset om du...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

det er vist på tide at jeg skriver og siger tusind, tusind tak for alle dine råd og vejledninger! Det er jo super dejligt at have en som dig at henvende sig til med alle de spørgsmål der kommer op i forbindelse med at være forældre. Det har været en fantastisk stor hjælp at læse dine svar, ikke kun til mig, men også til andre forældre.

Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skulle have gjort uden din brevkasse – bare muligheden for at kunne stille de 'dumme' spørgsmål, er utrolig beroligende, for ikke at nævne at se at der er andre der ude som pusler med de samme problemer som jeg gør.

Så tusind tak for din hjælp!

Bedste hilsner
Mor til pige på 5 måneder