Svar: Falde i søvn selv og natamning - 9 mdr.

1. april 2016

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Line

Tak for dit brev, og jeg vil meget gerne uddybe :)

Det lyder super godt, at Sia kan falde i søvn i barnevognen om dagen, - uden at have brystet men med sin putteklud. Dette skal du endelig holde fast i og meget gerne forsøge at overføre til aften og nat:)

Det er helt naturligt, at hun i forbindelse med sygdom, har søgt dit bryst og din nærhed mere, og at hun stadig søger dette. Hun er lige nu i separationsfasen og vil derfor naturligt være ekstra brystsøgende og samtidig vil sygdomsperioden have skubbet lidt ekstra til denne fase og hendes behov for bryst, så der er en naturlig forklaring på, at amningerne er blevet skruet lidt op...

Du skal naturligvis prøve at finde balancen mellem at give hende den ekstra nærhed og tætte kontakt, som hun viser behov for, men uden at tilbyde hende brystet. Hun begynder med den alder, hun har nu, godt at kunne skelne mellem bryst og mor. I er ikke længere "et hele". Hun ved f.eks. godt, at hun ved at bide dig i brystet, kan få en reaktion fra dig - og derfor vil det være rigtig fint, at du nu forsøger at arbejde på at trøste, berolige osv. uden at brystet behøver være en del af dette. Puttekluden er god, kærtegn, beroligende ord, holde om hende osv. er alt sammen rigtig fint.

Om formiddagen, når hun har fået morgenmad og virker søgende, så vil det være rigtig godt, at du tilbyder hende et mellemmåltid og vand af kop - som alternativ til brystet, ligesom hun kan få sin putteklud osv. Så du på den måde forsøger at holde fast i at hun får bryst 3 gange i døgnet... Du skal ikke give hende en "kold tyrker", forstået på den måde, at hun fra den ene dag til den anden slet ikke må få bryst, men prøve at tilbyde et alternativ. Hun har stadig dig, du lytter til hende, holder om hende osv. Du tilbyder hende lidt mad og lidt vand, så hun får noget, hvis hun er sulten eller tørstig. Du lader hende naturligt ikke græde, men forsøger at trøste og også aflede og hjælper hende videre. Og hvis hun er helt ulykkelig, så får hun brystet, men her prøver du så at afkorte amningen mere og mere, så hun ikke længere fyldes med mælk.

Godnatgrøden bør være en grovere grød som flerkornsgrød, havregrød eller mysligrød. Lavet med modermælkserstatning og hun kan få mme eller vand af kop sammen med grøden.

Om aftenen så synes jeg, at du skal forsøge om du kan amme hende og derefter flytte hende i seng - du kan evt. gøre det, at du lægger dig og ammer hende, herefter skifter hende og så ammer du hende og flytter hende i seng. Når du lægger en skiftning ind mellem amningerne, så kan du nogle gange være heldig at forhindre, at hun vågner op efter 30 minutter, søger brystet, ...

Annonce

... ammes og sover igen. Dette kan naturligvis være lidt svært at kombinere med bad og grød... men det kan godt være at netop grøden vil gøre, at hun ikke behøver blive ammet den ekstra gang, så hun får aftensmad, kommer i bad, får godnatgrød, får børstet tænder, ammes og puttes i seng.

Der er en lille risiko ved at du ligger så tæt med hende, når hun skal sove - fordi det giver hende mulighed for at søge brystet igen og igen og derfor bliver uhensigtsmæssig afhængig af brystet. Derfor er det umiddelbart en god idé, hvis du i en periode kunne prøve at sætte dig, amme hende og derefter putte hende i seng og så i sengen berolige hende med putteklud, kærtegn, vugge hende lidt i sengen, hvor hun ligger osv. Så du på den måde overfører ritualet fra om dagen til om aftenen.

Om natten skal du forsøge at hjælpe hende videre i søvnen, uden at give hende bryst eller andet i munden - og som udgangspunkt skal hun heller ikke tilbydes vand. Hun burde ikke være tørstig om natten, hvis hun spiser og drikker godt hele dagen igennem. En plan kan se således ud:

Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, vand af kop.

Puttes til formiddagslur uden amning

Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsager, kogte pastaskruer, stykker af frikadelle og lignende. Suppleres også meget gerne med grøntsagsmos (hjemmelavet eller købt), vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. En portion frugtmos med lidt mme på og vand af kop.

Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter, hvor der er moset mad og også mad i stykker og større stykker, som hun selv kan sidde og gumle på. Vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt i håndklædet, smøres med creme osv. efter behov.

Tilbydes en godnatgrød ca. 19.30, får herefter børstet tænder.

Ammes og puttes til natten ca kl 20

Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og sover herefter uden yderligere mælk til næste morgen

Hvis I begynder at tilbyde hende vand, hver gang hun har sine små opvågninger om natten, så lærer I hende, at hun fortsat skal indtage en del af sit væskebehov om natten. Hun bør derimod lære, at hun kan indtage sit behov i løbet af dagen og om aftenen... Prøv derfor om I kan undgå at give hende vand - og hvis hun virker tørstig og I vælger at tilbyde lidt vand, så holde mængden nede og hele tiden være opmærksomme på at få øget hendes væskeindtag i dagtimerne i stedet:)

Håber I kan bruge dette lidt videre :)

Rigtig meget held og lykke - knus med på vejen - og rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Klumpfod (varusfod)

I Danmark fødes ca. 1 ud af 1000 børn med klumpfod. Det svarer til ca. 60 børn årligt i Danmark. Hos ca. halvdelen er der klumpfod på begge fødder.

Klumpfod kaldes også varusfod eller talipes equinovarus. Det er en fejlstilling i en eller begge fødder. Når barnet bliver født, ser foden normal ud, men den kan ikke rettes til normal stilling. Når man ser på foden, vil hælen dreje indad, forfoden pege ind mod midten, og samtidig vil mellemfoden (svangen) være løftet. Foden...

Læs mere i Babylex

Salg af modermælk

Især for tidligt fødte børn har stor glæde af at få modermælk og derfor køber flere børneafdelinger modermælk til disse børn.

Hvis du producerer meget mælk vil det derfor være en rigtig god idé at sælge noget at din mælk.

Da mælken især i de første 2 mdr er meget næringsholdig, er det især denne mælk, som man er interesseret i. Det er også vigtigt at mor ikke er ryger og ikke tager medicin.

Du kan henvende dig til Kvindemælkscentralen på Hvidovre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg har længe fulgt med i din brevkasse og har selv fået hjælp til mange "problemer" fra dine svar til andre! Du har været en stor hjælp uden du har vidst det ...!

Bedste hilsner
Sanne mor til dreng på 8 måneder