Brev:
Delebarn 1 år - overnatninger med far
1. april 2016
Alder:
12 mdr.
Delebarn 1 år - overnatninger med far
Kære Helen
Vi har en sund, aktiv og glad dreng på godt et år.
Vi er deleforældre, da vores historie sammen var meget kort, før jeg blev gravid. Dog blev det sådan, at vi fra fødslen var sammen om Silas i min lejlighed i 7 måneder og har derfor begge fulgt hans tidlige udvikling. Desuden har vi holdt 6 ugers forældreorlov, fra da Silas var 6 måneder gammel og frem. Efter vores orlov har vi været mere opdelt og Silas har mange gange været sammen med far i min lejlighed uden mig nogle timer i hverdagen og lidt weekend. Desuden har de haft en del søndage sammen hos far.
Silas er startet i vuggestue, da han var godt 10 måneder og han er stadig i en separationsproces, hvor han oplever farvel og gensyn med mig (og indimellem far), samt lærer at være i mange hænder på en dag. Jeg oplever flere dage, hvor han selvfølgelig er træt, men også fjern (overfor mig - skal lige mærke/opdage, hvem han nu er hos), når jeg henter ham. Lige nu viser han udpræget morsyge - men også farsyge, når de to er alene til familiesammenkomster.
Før jul har vi prøvet at overnatte hos Silas´ far, så han kunne vænne sig til omgivelserne, hvor jeg også var med. Silas har 4-5 gange efter nytår prøvet at overnatte hos far 1 nat ad gangen uden mig. Hans far giver udtryk for et ønske om at de prøver 2 døgn sammen uden mig. Jeg kan sagtens forstå ønsket, men jeg føler det er for tidligt pga. hans alder, udvikling og behov, samtidig med, at jeg mærker et stik i maven. Mest fordi han endnu ikke kan give ret meget udtryk for sine behov og dels oplever jeg stadig en stor moderbinding hos Silas og mig selv. Jeg mener, at vi bør vente lidt endnu.
Vi har gennemløbende haft et fint forhold til hinanden uden at være kærester. Jeg føler, at jeg har arbejdet meget for, at far og søn har fået opbygget en tæt relation helt fra fødslen og det ønsker jeg virkelig at bidrage til ud i fremtiden.
Jeg håber, at du kan hjælpe os med nogle anvisninger ift. Silas´ alder, udvikling og behov, når det gælder at være adskilt fra mig som mor.
Jeg vil gerne høre din vurdering af følgende spørgsmål:
1. Hvor længe kan et barn på 1 år klare at være væk fra sin primære base og relation?
2. Hvordan kan det påvirke Silas, at have to adskilte nætter hos sin far om ugen? Min bekymring går på, om han vil opleve det som mange opbrud med forvirring og uro til følge?
3. Morsyge - hvor vidt er det naturligt for et barn på 1 år - og længere frem?
Efter anvisninger fra Foreningen Far og en sundhedsplejerske fra Sundhedsplejens Hus i Århus siger en tommelfingerregel, at barnets alder svarer til det antal nætter, barnet kan klare væk fra den primære base og relation. Dvs. 1 år - 1 overnatning, 2 år - 2 overnatninger og så fremdeles. Jeg ved dog ikke, hvor langt det går frem, eksempelvis hvis forældre ønsker at etablere en fast ordning med mange sammenhængende dage, som eks. 9-5 eller 7-7-ordning.
Jeg sætter stor pris på dit svar, selvom det er komplekse problemstillinger, hvor svarene sjældent er entydige. Det har været vanskeligt at finde frem til andre deleforældres erfaringer og professionelle vurderinger, der drejer sig om dette emne.
Kærlig hilsen
Helle