Svar: Middagslur - 2 år, 9 mdr.
27. marts 2016
Alder:
2 år, 9 mdr.
Kære skattepigens mor
Tak for dit brev :)
Det er altid svært med søvnen og overgange - det er svært, når børn går fra at sove 3 lure til 2 lure dagligt. Det er svært, når de går fra at sove 2 lure til kun at sove en lur. Og det er svært, når middagsluren helt skal springes over. Der vil ofte være tale om en overgangsperiode, hvor jeres datter nogle dage har brug for middagsluren stadigvæk og andre dage klarer sig uden, og den fleksibilitet er der nødt til at være. Det betyder dog også, at de dage, hvor hun sover middagslur, så vil hun naturligt sove sent om aftenen og på sigt kan det naturligvis betyde, at hendes rytme skrider - det er dog sjældent et problem, netop fordi der er tale om en periode og de dage, hvor hun springer middagsluren over bliver flere og flere, og det bliver mere sjældent, at hun pludselig har brug for en lille lur midt på dagen...
Det lyder for mig som om, at jeres datter som udgangspunkt ikke længere har behov for middagslur - hun falder heller ikke i søvn i bilen om eftermiddagen, når I henter hende og kører hjem. Og nogle dage, vil hun så have behov, og skal her naturligvis have lov til at sove - men dagene imellem, hvor det er nødvendigt, bliver længere... :)
I weekenden, hvor I gerne vil besøge familie, venner osv. og kan mærke, at hun har svært ved helt at holde dagen igennem, men hvor I samtidig også fornemmer, at det ikke fungerer, hvis hun sover til middag - kan det være en god idé, hvis I en overgang kan lade hende sove lidt længere om morgenen. Vågner hun af sig selv tidligt morgen, så er det naturligvis sådan, men hvis hun ikke vågner af sig selv så prøv om I kan undgå at vække hende og lad hende sove lidt længere.
Samtidig vil det, at hun netop vågner af sig selv ofte også gøre en forskel i forhold til hendes overskud. Hvis hun kan sove lidt længere og vågne af sig selv, så vil hun have lettere ved at klare dagen, end hvis hun vækkes om morgenen.
Det er også altid en god idé at tilbyde hende et middagshvil - det betyder, at hun ikke behøver sove, men blot kan lægge sig og slappe af. I kan sidde hos hende, læse en historie højt eller lignende - og hun får på den måde slappet lidt af i kroppen. Det giver en pause fra dagens aktiviteter og uro.
I kan lægge hende i seng eller tilbyde hende at ligge på sofaen eller på en madras på gulvet. Det afhænger helt af, hvad I fornemmer vil passe bedst hos jer. Hvilestedet bør være uden tv og legetøj, der kan virke forstyrrende - det er vigtigt, at hun kobler af. Nogle børn har dog glæde af lidt afslappende musik.
En hvilesnack i form af lidt frugt, en grovbolle, en råkost eller lignende kan være en god idé som del af hvileritualet. fysisk nærhed, - at I lægger jer sammen med hende eller at I sidder hos hende, holder i hånden eller lignende - måske giver hende lidt massage, gennemgår kroppen og får arme, ben, fingre, tæer til at slappe af en for en kan være rigtig dejligt og give en god ro. Sæt tid på - så hun ved, hvornår hviletiden stopper. Og ender hun med at falde i søvn - ja så havde hun brug for luren, men sover hun ikke, så er det helt fint, så var det godt, at hun lige lå og fik slappet lidt af i kroppen:)
Jeg håber, at I kan bruge ovenstående lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat og dejligt at høre, at det går stille og roligt fremad med graviditeten:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske