Brev:
Middagslur - 2 år, 9 mdr.
27. marts 2016
Alder:
2 år, 9 mdr.
Middagslur - 2 år, 9 mdr.
Kære Helen
Tak for rigtig gode input og hurtig respons.
Vi håber, du kan hjælpe os endnu engang.
Vores datter er to år og ni måneder og har siden hun var 2 1/2 ikke sovet til middag.
Den primære årsag var dengang, at pædagogerne i vuggestuen af princip ikke vil vække børnene, og vores datter sov derfor mere og mere i vuggestuen og mindre og mindre om natten.
Vi valgte derfor helt at droppe luren, og vi har i det store hele været glade for beslutningen. Mest fordi hun samlet set får flere timers søvn i døgnet (11-12 uden lur mod 9-10 med lur), fordi hun før var så længe om at falde i søvn om aftenen. Nu sover hun omkring kl 19.
Men der er helt sikkert også ulemper ved løsningen. Pædagogerne fortæller, at hun løber tør for energi, og hun er da også træt, når vi henter hende om eftermiddagen. Men hun falder ikke i søvn på vej hjem på cyklen, og vi synes, hun holder flot ud frem til kl. 18.30, hvor vi læser bog og putter.
Men hvis vi er ude at køre i weekenden (i bil) og skal til og fra venner/familie, har hun svært ved at holde sig vågen især om eftermiddagen. Og hvis hun sover bare ti minutter på vej hjem i bilen, er hun igen meget længe at falde i søvn om aftenen.
Er det bare en fase og noget, vi skal igennem? Eller findes der en mellemvej?
Nogle dage er hun meget træt, og vi har helt dårlig samvittighed over at holde hende vågen. Vi har bare haft sådan en utrolig dårlig periode, hvor hun først sov kl. 22/22.30 om aftenen for så at være meget træt og ked af det om morgenen og så sove små to timer i vuggestuen i løbet af dagen. Det blev sådan en dum spiral, og vi kunne ikke blive hjemme mange morgener i træk for at lade hende sove og indhente lidt af søvnen.
Vi har også forsøgt at lade det være op til pædagogerne at lægge hende, hvis de synes, hun er særligt træt. Men det er vores oplevelse, at de helst vil have hun sover sammen med de andre børn og derfor lægger hende uanset hvad, hvis de får lov selv at vælge.
Og så er vi tilbage ved den meget sene sengetid.
Det skal lige nævnes, at hun begynder i børnehave den 1. maj. Her må man dog gerne sove til middag sammen med vuggestuebørnene, hvis man har behov for det. Men hver tredje uge er stuen ude af huset i en hytte i skoven (altså en slags skovbørnehave hver tredje uge), og der vil det være svært at sove til middag.
Hun er den eneste på sin stue, som ikke sover til middag. Men det er vores oplevelse, at hun generelt sover mindre end andre børn. Som nævnt tidligere, er hun ret god til tal og bogstaver. Hun kender bogstaver fra hinanden, hun kan mange svære remser og næsten hele alfabetet. Hun kan også ord og sange på engelsk. Vi leger og hygger os med det - det er ikke noget, vi terper. Men hun har flair for det og kan rigtig godt lide rim, remser, sange, bogstavspil etc.
Hun sover stadig uroligt og har brug for "hjælp" flere gange i løbet af natten. Og vi oplever, at hun har meget i sit hoved, som hun har brug for hjælp til at komme af med. Så vi taler ofte hendes oplevelser igennem, så hun bedre kan få det hele på plads. Også inden sengetid.
Hun sover i sin egen seng, og vi har fået etableret, at det er far, hun kalder på om natten, da jeg nu er halvvejs i min graviditet. Vi har også gerne vil bryde lidt af mor-bindingen, da det i perioder kun har været mig, hun har søgt både nat og dag. Det går heldigvis fint, at det er far - så længe vi er konsekvente :-)
Vi glæder os til at høre dine tanker. På forhånd mange tak.
Bedste hilsner
Skattepigens mor