Svar: Tvillinger, søvn og natmælk
19. marts 2016
Alder:
6 mdr.
Kære Krymerne og mor :)
Tak for dit brev og fine beskrivelse af dine piger :)
Det lyder som om, at det går stille og roligt i den rigtig retning hos jer. Pigerne begynder at få lidt mere rytme, de spiser fint af skemaden og drikker også deres flasker - og det er rigtig dejligt, så det går fremad, selvom du også stadig synes, at det er to skridt frem og et tilbage...:)
Det er en forudsætning for at kunne undvære mælk om natten, at de spiser og drikker nok i løbet af dagen. Derfor er det rigtig godt, at du nu giver dem skemad 3 gange dagligt. Derudover vil det være fint med 2 små mellemmåltider og sammen med deres mad, skal de tilbydes vand af kop.
Det er rigtig fint med en rytme, hvor du tilbyder dem skemad og vand, når de vågner og så tilbyder flaske før de skal sove lur. Det betyder at der ofte vil gå 1-1.5 time imellem skemaden og flasken og det giver bedre plads i maven til begge dele. Det er samtidig rigtig fint hvis de kan spise ¾ dl. grød eller mos. Det er bedre, at de spiser ¾ dl. og efterfølgende tager imod deres flaske, end at de spiser 1.5 dl. skemad og så ikke drikker mælk nok. Derfor skal du prøve at finde balancen mellem at give dem skemad som mætter dem, men som stadig levner plads i maven til mælken.
Jeg vil samtidig anbefale dig, at du forsøger at skrue ned for mælkeindtaget om natten, så de ikke får helt så store flasker der. Det er helt okay, hvis de om aftenen og sen aften drikker 240 ml, men om natten må du gerne prøve at skrue indtaget gradvist ned, så de får mindre og mindre - 220, 220, 180, 160, 140 ml osv. Samtidig med at indtaget om dagen skrues op, så skulle de stille og roligt gerne begynde at kunne undvære mælken midt nat.
Med hensyn til søvn om dagen, så lyder det rigtig fint med to lure dagligt - en formiddagslur og en middagslur. Det gennemsnitlige søvnbehov i 6 måneders alderen er 14.5 time i døgnet. Jeres piger puttes kl ca 19-19.30 og sover til ca 06.30-07 - det er 11 timers nattesøvn, nogle gange 11.5. time. Og det betyder at de om dagen vil sove ca 3 timer - derfor lyder det ikke helt urealistisk, at de f.eks. sover 2 gange 1.5 time eller sover 45 minutter, og så sover en længere middagslur...
Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frisk blød frugt i hånden, frugtmos, vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30: Grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl 13.30
Eftermiddag 15.30: Frisk blød frugt, frugtmos, vand af kop. Tilbydes også gerne en flaske om eftermiddagen.
Aften 17.30-18: Grøntsagsmos, der gives igen kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Flaske og puttese til natten ca 19.30
Sen aften 23: Flaske - og herefter forsøger I at trappe ud af mælken om natten, så de begynder at kunne sove et lidt længere søvnstræk fra midnat og til næste morgen tidlig
I skal være opmærksomme på, at det vil være godt, hvis I kan fjerne flasken fra munden, før pigerne sover helt. Meget gerne nå dertil, hvor de tilbydes flasken, slipper den, smiler til jer og triller om på siden og sover. Så de ikke er afhængige af flasken i munden for at kunne sove. Hvis jeres piger er afhængige af dette, så kan det være forklaringen på, at de vågner igen og igen og søger flasken hyppigt om natten...
I må meget gerne trille dem en tur om dagen, for på den måde at holde fast i rytmen og hjælpe dem til at sove en længere og mere sammenhængende lur. De skal naturligvis på sigt lære at sove uden at blive trillet, men lige nu er det helt okay, fordi det må prioriteres at hjælpe dem ind i en rytme, som fungerer for jer alle.
I skal også være opmærksomme på, at formiddagsluren nogle gange vil være en kort lur, så hvis de eller den ene konsekvent vågner efter 45 minutter, så kan I tage hende op, lege, pludre osv. og så arbejde på en længere middagslur i stedet. Det er forskelligt hvordan børn sover bedst og selvom de er tvillinger, så kan deres rytme godt være lidt forskellig og måske vil det give jer mindre frustration, hvis I prøver at lade den ene sove kortere formiddagslur - fremfor som nu, at I skal ud hvert 5. minut for at lulle hende i søvn igen og igen... bare en tanke :)
Jeg forstår godt dit ønske om at de sover minst 2 timer i løbet af dagen, men jeg tror ikke det er realtisk - de sover en lang nattesøvn og får umiddelbart deres søvnbehov fint dækket og de har brug for de to afbræk i løbet af dagen. De er for små til at kunne klare sig med kun en lur. MEN, de kan måske godt sove 45 minutter om formiddagen og så sove et par timer om eftermiddagen - det kan godt være en rytme, der vil fungere:)
Jeg håber, du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke.
Rigtig god påske :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske