Tvillinger, søvn og natmælk

19. marts 2016

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Tvillinger, søvn og natmælk

Kære Helen

Jeg skriver igen, for at få lidt råd.

Vores tvillinger er næsten 6,5 md. Vi har nogle udfordringer med at få dem til at sove dagslure. Specielt C er dårlig til det. Den anden dag sov hun 1,5 time formiddag og 30 min eftermiddag. Også er hun i dårligt humør efter en time, fordi hun ikke er udhvilet. Hun vågner tit efter 45/60 min og har lavet i bleen. Så er det derfor hun ikke kan sove videre. Hun kommer op og blir skiftet og er i højt humør.

Hun har de seneste par måneder vågnet efter 30/45 min og er svær og få til at sove videre. Det er jo en kæmpe udfordring, når søster ikke skal vækkes også. Det eneste der virker er, at give hende flaske liggende i vognen. Hun sover aldrig mere end 1,5 times lur, hvor vi er ude hos hende mellem få gange og hver 5 min i alle 1,5 time.

Hvad kan jeg gøre for at hun/de sover bedre og lidt længere?

Noget andet, jeg godt vil spørge om, er at jeg ikke synes de spiser så meget af gangen. De får grød/mos 3 gange om dagen og spiser ca en halv til en hel dl til sammen med vand til. De har indtil for nylig også fået flaske sammen med. Det prøver vi at gå væk fra, så de vil spise mere grød/mos. Også mælk inden lur. Er det ok?
Hvor meget "bør" de spise ca??

De bliver puttet ved 19.30 tiden og er trætte og umulige der. Får flaske i sengen, som er på hver side af min kærestes og min. Det er forskelligt om de drikker 30 ml eller 150 ml. Vi har en hver om natten. De drikker nemlig mælk flere gange om natten, hvilket vi MEGET gerne vil væk fra. Men de bruger ikke sut. ...

Annonce

...

Vores dag ser ca sådan her ud:
6.30-7 vågner og ligger og hygger med mor. Måske en tår mælk.
7.30 pusles med musik og rent tøj på.
8 lave grød og spise + vand af kop
9.30-10 blir trætte og får mælk og lagt i vognen
11.30 op og skiftes og lege lidt, lave grød/mos og spise
13.30 trætte, får mælk og blir pakket i vognen. Går som regel en tur. Vågner når vognen står stille.
15-15.30 op og ha lidt frugtmos og ren ble. Far kommer hjem og leger ved 16 tiden.
17-18 mor laver mad, vi spiser allesammen. Herefter er de pylret og små umulige. Kommer enten i bad eller ligger med bar mås og hygger på gulvet med legetøj og os.
19 -19.30 blir trætte og pusles, laves godnat mælk og vi går ind og lægger dem i hver deres seng med mælk.
22-23 vågner og får lidt mælk i halvvejs søvne.
2 tiden M vågner og får lidt mælk og sover videre.
4-5 tiden vågner og får lidt mælk.

Nogle gange vågner M hver 2. time og får en tår mælk. Gennem hele natten.Det er det eneste der kan få hende til ro igen. Prøver først og putte hende uden mælk. De drikker i alt ca 3-4 flasker af 240 ml fra 19.30-6.

Vi påtænker at fjerne mælken fra 23-6 ca. i påsken. Enten ved kold tyrker eller prøve og sætte nusseklud eller sut istedet, og bare trappe ned med mælken.

Jeg kunne bare rigtig godt tænke mig at lære dem, at sove min 2 timers lur sammenhængende om dagen, så de er mere udhvilet, men det kan nærmest ikke lade sig gøre med C. Og få dem til at sove uden at skulle give flaske undervejs i vognen. Hvad tænker du?

Med venlig hilsen
Krymlerne og mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Sidde

De fleste børn kan i 6 mdr´s alderen sidde med let støtte f.eks. i en høj stol eller i barnevognen.

7 mdr gamle kan de fleste børn sidde kortvarrigt, dvs et par minutter, for så at falde til siden, for- eller bagover.

8 mdr gamle kan det fleste børn sidde i lidt længere tid og begynder også at tage hænderne ud og støde fra ved siden. Balancen bliver bedre og bedre.

Når barnet begynder at kunne sidde selv og holde et stykke legetøj i hånden er det...

Læs mere i Babylex

Rosiner

Børn under 3 år må gerne spise rosiner, men ikke i ubegrænsede mængder. Det anbefales at børn under 3 år max spiser 50 gram rosiner om ugen.

Rosiner indeholder en svampegift, som hedder Ochratoksin A. Dette tåler barnet kun i meget små mængder. Det er det totale indtag over en længere periode der betyder noget. Derfor sker der ikke noget ved, hvis barnet spiser mange rosiner en dag og i dagene derefter ikke spiser rosiner.

Svampegiften findes også i økologiske...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når jeg føler mig dum, så skriver jeg til dig, hvor saglighed, oplysthed og empati mødes på det smukkeste. Tak for det!

Hilsen
Mor på 39