Svar: Slut med sut og start på soveproblemer

15. marts 2016

Kategori:
Alder:
3 år, 4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Mor D

Tak for dit brev og søde ord om min brevkasse og mine bøger :)

Det lyder som om, at jeres dreng savner noget at putte med, noget som kan berolige og betrygge, - et alternativ til sutten. Det er oplagt her at tænke på en puttebamse og jeg synes faktisk det er et forsøg værd, om I kan finde en sådan.

Jeg ved ikke, hvad muligheder I har hvor I bor, men besøg i en butik med et udvalg af bamser ville være rigtig godt - måske findes der endda et sted, hvor man selv kan være med til at "bygge sin bamse" ala build a bear, så han kan få en bamse, der bliver fyldt med f.eks. kys og knus. Det er vigtigt, at han selv får lov til at vælge det han gerne vil have at putte med - han er ikke nødvendigvis samme smag som jer :)

Derudover tænker jeg, at det ikke er særlig hensigtsmæssigt, hvis han nu ligger i sin seng i 1-2 timer og forgæves forsøger at falde i søvn. Ingen kan sove på kommando og hvis man ligger i sin seng og ikke kan sove, så er det bedre at stå op... sådan er det også for os voksne.

Det er samtidig også vigtigt at medtænke, om han i kraft af at sutten er blevet fjernet, og han har været rigtig ked af det i nogle dage - nu forbinder det at skulle komme i seng, overgive sig til søvnen med noget som ikke er rart og hyggeligt. Den erfaring kan naturligt godt sidde i kroppen og gøre, at han derfor protesterer og kæmper mod søvnen nu...

Så uanset om han bruger 1-2 timer i sin seng - altså ligger i sengen eller kalder på jer igen og igen osv. Eller om han bruger 1-2 timer på at lege, løbe rundt og være aktiv og ikke ville i seng - så er I nødt til at gøre ham tryg og parat til at sove og gradvist vænne ham til sengen og putningen igen.

Det betyder, at I lige nu er nødt til at putte ham så sent, at I med sikkerhed ved at han vil falde i søvn. Hvis han ikke sover før klokken er 23, så skal han derfor ikke puttes før klokken 23. Når I ...

Annonce

... putter ham, så skal det være hyggeligt, dejilgt, rart. Ikke med en masse gråd, kamp og protester. I putter ham med bamsen, som han har valgt. I sidder ved sengekanten, læser en bog eller lignende og han lærer at falde i søvn inden for ca. 15 minutter.

Samtidig med at I gør dette, så er det meget vigtigt, at I stadig starter dagen kl 07 - uanset om det er hverdag eller weekend og at I holder fast i dagsrytmen. Hvis han stadig sover til middag, så skal han naturligvis gøre det, men dagssøvnen skal ikke springes over. Hvis han ikke sover til middag, så skal han ikke begynde på det nu, for det er nattesøvnen som skal forlænges....

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Og stille og roligt så rykker I puttetidspunktet om aftenen frem. I stedet for at putte ham kl 23, så putter I ham kl 22.45, 22.30, 22.25, 22.00, 21.45 osv. Indtil I rammer hans udregnede puttetidspunkt og der hvor I fornemmer, at han er parat. Hele tiden med samme ritual aften efter aften, så han får en erfaring med sig om, at det er sådan det foregår og han trygt kan lægge sig til at sove med sin bamse :)

I skal være opmærksomme på, at I ikke vil kunne rykke tidspunktet frem aften efter aften, ofte vil I skulle bibeholde samme tidspunkt flere aftener i træk, før I kan ændre på puttetidspunktet igen. Det kan også sagtens være sådan, at han i en periode er puttet kl 22 og pludselig er han så en aften klar til at blive puttet allerede 21.15, hvilket I så gør, men aftenen efter kan han ikke puttes før klokken måske er 21.45 og så er det dette puttetidspunkt I holder fast i i nogle dage, før I så forsøger at flytte tidspunktet frem igen. I skal regne med at det godt kan tage 5-6 uger at ændre på rytmen og give ham en ny erfaring med sig om, hvordan man falder i søvn - og det er under betingelse af, at han ikke bliver syg, skal skifte institution eller lignende undervejs.

Håber I kan bruge dette videre, rigtig meget held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Rød numse

De fleste børn får ind imellem en rød numse fordi urin og afføring irriterer huden. Nogle børn mere end andre.

For at forebygge rød numse, er det vigtigt at skifte bleen tit og brug af salver og cremer bør altid holdes på et minimum. Lad barnets hud lufttørre og brug kun mild sæbe, når der er afføring ellers vil rent vand de fleste gange være nok.

Tør numsen grundigt også i folderne og brug f.eks. en føntørrer til at lufttørre huden med, men pas på den ikke bliver...

Læs mere i Babylex

Babynest

En babynest er oprindeligt en svensk opfindelse, som efterhånden har spredt sig over hele verden. Også i Danmark er det meget populært at bruge en nest til sit barn.

En babynest kaldes også en babyrede, og den bruges til at lægge dit barn i, når du gerne vil have, at dit barn skal føle sig omsluttet og holdt, og du ikke selv kan have dit barn i armene. Det vil sige, at hver gang du lægger dit barn fra dig, fordi du f.eks. skal ordne vasketøj, lave mad, tale i telefon eller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for svar. Selvom jeg inderst inde godt ved, at der nok ikke er det store at gøre ved vore urolige nætter - andet end at vente på hun bliver større - så er det altid rart at vende det med dig alligevel.

Jeg synes det er så synd, at du aldrig ser alle de små søde, som vi snakker om. Så her er ihvertfald et billede af vores lille datter - det glade barn.

Kærlig hilsen Stine