At sætte grænser for en treårig

15. marts 2016

Kategori:
Alder:
3 år, 4 mdr.

At sætte grænser for en treårig

Kaereste Helen.

Mange tak for alt din hjaelp. Jeg har lige skrevet til dig angaaende vores storebror som er 3 âr og hans afslutning af sut.

Jeg ved ikke om vores problemer kan vaere relateret men her kommer problem nr2:)

Vores storebror er glad aktiv soed og dejlig,men meget meget viljestaerk og utrolig klog.
Problemet er at jeg ikke rigtig kan gennemskue hvornaar man skal sige stop og hvoenaar man skal lade ham proeve hans graenser. Jeg har laest dine boeger og ved at du siger at man skal sige nej saa lidt som muligt og proeve paa at traekkke fokus paa noget andet.

Som regel goer vi hvad du siger, Men, efter han er blevet tre og holdt op med sutten synes jeg at han nogle gange strammer den, fx.

- saa vil han spise aeg men 4 aeg, ja hvis der ikke er fire saa kommer graede turen
- saa skal han roere rundt og selvom han for lov skal det bare traekkes ud og ud og ud indtil alt bliver spildt
- han vil selv baere sin egen kuffert men saa staar man i koen mens alle venter og saa lader han os ikke hjaelpe ham saa alle venter paa at han skal komme i gang
- han bliver rasende paa mig hvis jeg svarer paa noget foer ham, fx. hvad farve er bilen saa siger jeg det ogaaa flipper han af
- han vil have sommer sko paa naar det et vaadt udenfor og det aender med at ...

Annonce

... blive en kamp
- nogen gange er han begyndt at slaa naar han er irreterrt
- saa raaber han nejjjjj og skaber sig lige midt i det hele

Etc etc... Sikkert masser af problemer som hoerer med til 3 asrs alderen. Nogen gange synea vi det er dejligt at han er som han er men nogen gange et det bare ikke sjovt, hvis han fx. Staar og sparker med benene i flyet saa dem der sider foran bliver irreteret.

Jeg ved ikke rigtig hvornaar man sige stopppp saa!!! Opdragelse er vigtig men jeg vil heller ikke sige nej bare for at goere det lettere for mig selv. Men jeg vil heller ikke have et barn som goer livet svaert for alle. Jeg er sikker paa du ved den fine graense. Ja og saa maa jeg indroemme at han er meget klog saa jeg kan ikke traekke hans opmaerksomhed til noget andet hvis han har sat noget i hovedet.

Og selvom jeg siger alt det har han altsaa nogen graede ture hvor det er helt klart at han stadigvaek et en lille barn. Naar man bliver sur eller skalder ham ud gaar hele hans verden ned og saa kommer graede turen, nogen gange saa voldaomt at det ender med tis i bukserne.
Der goer det ikke nemmere at vi ikke bruger sut mere:)

Hvordan saetter man graensen og hvor boer graensen vaere,

ps: han lytter ikke til naar gan foerst et kommet i det humoer.

Venligste hilsner
Mor D

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Klumpfod (varusfod)

I Danmark fødes ca. 1 ud af 1000 børn med klumpfod. Det svarer til ca. 60 børn årligt i Danmark. Hos ca. halvdelen er der klumpfod på begge fødder.

Klumpfod kaldes også varusfod eller talipes equinovarus. Det er en fejlstilling i en eller begge fødder. Når barnet bliver født, ser foden normal ud, men den kan ikke rettes til normal stilling. Når man ser på foden, vil hælen dreje indad, forfoden pege ind mod midten, og samtidig vil mellemfoden (svangen) være løftet. Foden...

Læs mere i Babylex

Udslæt - hos børn

Børn kan få mange forskellige slags knopper og udslæt. Det kan være svært at afgøre, om det bare er noget forbipasserende, og hvis du er i tvivl, så kontakt altid lægen. De mest almindelige former for udslæt hos babyer er:

- Ble-eksem: Voldsom rød numse, knopper, og det kan være smertefuldt. Det kan skyldes at barnet ikke tåler det materiale, som engangsbleen er lavet af, og det kan derfor være en fordel at prøve et andet blemærke. Det kan også skyldes, at barnets hud reagerer på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst: Endnu en gang bøjer vi os i støvet for dig og din fantastiske rådgivning! Du skrev, at vi nok hellere måtte se at få den der natflaske sendt på pension - trods vores ængstelse ved at røre ved barnets vaner. Det tog.... 3 minutter, og hvis vores dreng kunne tale, ville han sige: "Tusind tak, Helen, fordi du fik far og mor til at smide den der elendige flaske ud, for det er meget hyggeligere at sidde på skødet og fedte med en banan og få en nat-historie". Bagefter lægger han sig ned og sover fuldstændigt som vanligt. Det er jo top!!!

Mor til Jens på 13 måneder