Brev:
At sætte grænser for en treårig
15. marts 2016
Alder:
3 år, 4 mdr.
At sætte grænser for en treårig
Kaereste Helen.
Mange tak for alt din hjaelp. Jeg har lige skrevet til dig angaaende vores storebror som er 3 âr og hans afslutning af sut.
Jeg ved ikke om vores problemer kan vaere relateret men her kommer problem nr2:)
Vores storebror er glad aktiv soed og dejlig,men meget meget viljestaerk og utrolig klog.
Problemet er at jeg ikke rigtig kan gennemskue hvornaar man skal sige stop og hvoenaar man skal lade ham proeve hans graenser. Jeg har laest dine boeger og ved at du siger at man skal sige nej saa lidt som muligt og proeve paa at traekkke fokus paa noget andet.
Som regel goer vi hvad du siger, Men, efter han er blevet tre og holdt op med sutten synes jeg at han nogle gange strammer den, fx.
- saa vil han spise aeg men 4 aeg, ja hvis der ikke er fire saa kommer graede turen
- saa skal han roere rundt og selvom han for lov skal det bare traekkes ud og ud og ud indtil alt bliver spildt
- han vil selv baere sin egen kuffert men saa staar man i koen mens alle venter og saa lader han os ikke hjaelpe ham saa alle venter paa at han skal komme i gang
- han bliver rasende paa mig hvis jeg svarer paa noget foer ham, fx. hvad farve er bilen saa siger jeg det ogaaa flipper han af
- han vil have sommer sko paa naar det et vaadt udenfor og det aender med at blive en kamp
- nogen gange er han begyndt at slaa naar han er irreterrt
- saa raaber han nejjjjj og skaber sig lige midt i det hele
Etc etc... Sikkert masser af problemer som hoerer med til 3 asrs alderen. Nogen gange synea vi det er dejligt at han er som han er men nogen gange et det bare ikke sjovt, hvis han fx. Staar og sparker med benene i flyet saa dem der sider foran bliver irreteret.
Jeg ved ikke rigtig hvornaar man sige stopppp saa!!! Opdragelse er vigtig men jeg vil heller ikke sige nej bare for at goere det lettere for mig selv. Men jeg vil heller ikke have et barn som goer livet svaert for alle. Jeg er sikker paa du ved den fine graense. Ja og saa maa jeg indroemme at han er meget klog saa jeg kan ikke traekke hans opmaerksomhed til noget andet hvis han har sat noget i hovedet.
Og selvom jeg siger alt det har han altsaa nogen graede ture hvor det er helt klart at han stadigvaek et en lille barn. Naar man bliver sur eller skalder ham ud gaar hele hans verden ned og saa kommer graede turen, nogen gange saa voldaomt at det ender med tis i bukserne.
Der goer det ikke nemmere at vi ikke bruger sut mere:)
Hvordan saetter man graensen og hvor boer graensen vaere,
ps: han lytter ikke til naar gan foerst et kommet i det humoer.
Venligste hilsner
Mor D