Svar: Har tv betydning for nattesøvn
15. marts 2016
Alder:
2 år, 8 mdr.
Kære trætte forældre
Tak for jeres brev :)
Jeg kan godt forstå det er hårdt, det lyder virkelig hårdt med op til 7 opvågninger hver nat, hvor I lige skal berolige, finde sut, dyne osv. Det kunne være dejligt, hvis hun selv kunne finde disse ting - men jeg tror faktisk ikke, det handler om, at hun ikke kan det, det lyder lidt som om, at det mere er en undskyldning for at få jer til at komme, så hun lige bliver bekræftet i, at I stadig er der...
Tv før sengetid kan godt spille ind på nattesøvnen, og der er især to ting at tage hensyn til:
1) Lyset fra en skærm kan appellere til vågenhed. Det betyder, at hvis hun f.eks. have fjernsyn på værelset eller lå og spillede spil på en iPad eller lignende lige før hun skulle sove, så ville lyset fra skærmen kunne gøre, at hun blev holdt vågen. Det ville altså ikke hjælpe hende til at overgive sig til søvnen.
2) Handlingen, det hun ser, kan give ekstra drømmeaktivet og uro. Det er derfor en god idé, hvis I nogle gange ser TV sammen med hende og prøver at vurdere, om hun forstår det hun ser - eller om hun måske kan misforstå det, eller opfatte det virkeligt og dermed skræmmende.
Når man er et lille barn, så er det rigtig svært at skelne mellem fantasi og virkelighed. Alt opfattes meget konkret. Og mange børnefilm er lavet med en del fantasi og på en måde, som vi voksne synes virker sødt og sjovt. Det kan f.eks. være film, hvor kaffekopper danser og spille musik, eller hvor legetøj bliver levende om natten, - og hvis det kan ske på film, og man er et lille konkret tænkende menneske, så kan man naturligt også tænke, at ens eget legetøj kan blive levende om natten. Derfor er det vigtigt, at I er opmærksomme på, hvad jeres datter ser i tv og også tale med hende om, hvad der er virkeligt og hvad der er fantasi.
I forhold til lys fra skærmen, så er det ikke et problem hos jer - hun ser tv ca. 30 minutter før hun puttes og hun puttes med godnathistorie osv. altså ingen skærm, ingen lys.
Der sker naturligvis intet ved, at I prøver at fjerne tv et par aftener i træk, for at se om det gør nogen forskel hos jer - I kan evt. lægge et bad ind før putning, afslutte med et lille godnat måltid, læse historie og så putte, for at se om et nyt ritual er med til at gøre en forskel.
Håber I kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske