Svar: Har tv betydning for nattesøvn

15. marts 2016

Kategori:
Alder:
2 år, 8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære trætte forældre

Tak for jeres brev :)

Jeg kan godt forstå det er hårdt, det lyder virkelig hårdt med op til 7 opvågninger hver nat, hvor I lige skal berolige, finde sut, dyne osv. Det kunne være dejligt, hvis hun selv kunne finde disse ting - men jeg tror faktisk ikke, det handler om, at hun ikke kan det, det lyder lidt som om, at det mere er en undskyldning for at få jer til at komme, så hun lige bliver bekræftet i, at I stadig er der...

Tv før sengetid kan godt spille ind på nattesøvnen, og der er især to ting at tage hensyn til:

1) Lyset fra en skærm kan appellere til vågenhed. Det betyder, at hvis hun f.eks. have fjernsyn på værelset eller lå og spillede spil på en iPad eller lignende lige før hun skulle sove, så ville lyset fra skærmen kunne gøre, at hun blev holdt vågen. Det ville altså ikke hjælpe hende til at overgive sig til søvnen.

2) Handlingen, det hun ser, kan give ekstra drømmeaktivet og uro. Det er derfor en god idé, hvis I nogle gange ser TV sammen med hende og prøver at vurdere, om hun forstår det hun ser - eller om hun måske kan misforstå det, eller opfatte det virkeligt og dermed skræmmende.

Når man er et lille ...

Annonce

... barn, så er det rigtig svært at skelne mellem fantasi og virkelighed. Alt opfattes meget konkret. Og mange børnefilm er lavet med en del fantasi og på en måde, som vi voksne synes virker sødt og sjovt. Det kan f.eks. være film, hvor kaffekopper danser og spille musik, eller hvor legetøj bliver levende om natten, - og hvis det kan ske på film, og man er et lille konkret tænkende menneske, så kan man naturligt også tænke, at ens eget legetøj kan blive levende om natten. Derfor er det vigtigt, at I er opmærksomme på, hvad jeres datter ser i tv og også tale med hende om, hvad der er virkeligt og hvad der er fantasi.

I forhold til lys fra skærmen, så er det ikke et problem hos jer - hun ser tv ca. 30 minutter før hun puttes og hun puttes med godnathistorie osv. altså ingen skærm, ingen lys.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Der sker naturligvis intet ved, at I prøver at fjerne tv et par aftener i træk, for at se om det gør nogen forskel hos jer - I kan evt. lægge et bad ind før putning, afslutte med et lille godnat måltid, læse historie og så putte, for at se om et nyt ritual er med til at gøre en forskel.

Håber I kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke med hende :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Omega-3 til gravide

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af fosterets og spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse).

Derudover viser undersøgelser at Omega-3 har betydning for om graviditeten opnår normal længde og om barnet har en normal fødselsvægt.

Hvis du spiser 200-300 g. fisk om ugen, så er fedtsyrerne altid tilgængelige for dit...

Læs mere i Babylex

Rosiner

Børn under 3 år må gerne spise rosiner, men ikke i ubegrænsede mængder. Det anbefales at børn under 3 år max spiser 50 gram rosiner om ugen.

Rosiner indeholder en svampegift, som hedder Ochratoksin A. Dette tåler barnet kun i meget små mængder. Det er det totale indtag over en længere periode der betyder noget. Derfor sker der ikke noget ved, hvis barnet spiser mange rosiner en dag og i dagene derefter ikke spiser rosiner.

Svampegiften findes også i økologiske...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil lige fortælle, at vores datter nu falder i søvn helt af sig selv, og vi har slet ikke haft en kamp med at lære hende det.

Vi skylder dig æren for det, da vi har fulgt dine råd fra din bog og din brevkasse.

Så tusind tak!

Mor til pige på 18 måneder