Brev:
Har tv betydning for nattesøvn
15. marts 2016
Alder:
2 år, 8 mdr.
Har tv betydning for nattesøvn
Kære Helen
Som du ved har vi altid kæmpet en del med nattesøvnen hos vores datter som nu er blevet 2,8 år. I sidste svar skrev du, at vi nok bare må vente på tiden gik og hun blev større.
Nu er der under 3 måneder til lillesøsters ankomst, og jeg bliver efterhånden ret nervøs for den dårlige søvn med mange opvågninger, som på det sidste er blevet værre.
Hun vågner op til 7 gange hver nat. Det er meget forskelligt hvad hun har brug for. Hun sover på eget værelse. Nogen gange beder hun om at døren til hendes værelse skal åbnes lidt mere, andre gange beder hun om en sang, nogen gange skal vi bare finde sut, klud eller bamse eller ligge dyne på. Hun virker til at være vågen men det kræver som regel kun at vi lige gør en af de ting så kan vi gå ud igen men det sker som sagt op til 7 gange på de værste nætter og måske tre på de "gode" nætter. Hun beder ikke om, at vi bliver eller komme ind i vores seng.
Hun sover i gennemsnit under 10 timer om natten med opvågninger.
Nu til et konkret spørgsmål. Hun får lov at se ramasjang 30 min før sengetid hver dag bagefter går vi direkte ind og putter i hendes seng med godnatlæsning og sang, og så er der normalt ikke problemer derefter med at hun falder i søvn selv. Så vores problem er opvågningerne i løbet af natten. Kan det at hun får lov at se fjernsyn inden sengetid have betydning for hendes nattesøvn og opvågninger?
Har du andre gode forslag?
Venlig hilsen
de trætte forældre