Har tv betydning for nattesøvn

15. marts 2016

Kategori:
Alder:
2 år, 8 mdr.

Har tv betydning for nattesøvn

Kære Helen

Som du ved har vi altid kæmpet en del med nattesøvnen hos vores datter som nu er blevet 2,8 år. I sidste svar skrev du, at vi nok bare må vente på tiden gik og hun blev større.

Nu er der under 3 måneder til lillesøsters ankomst, og jeg bliver efterhånden ret nervøs for den dårlige søvn med mange opvågninger, som på det sidste er blevet værre.

Hun vågner op til 7 gange hver nat. Det er meget forskelligt hvad hun har brug for. Hun sover på eget værelse. Nogen gange beder hun om at døren til hendes værelse skal åbnes lidt mere, andre gange beder hun om en sang, nogen gange skal vi bare finde sut, klud eller bamse eller ligge dyne på. Hun virker til at være vågen men det kræver som regel kun at vi lige ...

Annonce

... gør en af de ting så kan vi gå ud igen men det sker som sagt op til 7 gange på de værste nætter og måske tre på de "gode" nætter. Hun beder ikke om, at vi bliver eller komme ind i vores seng.

Hun sover i gennemsnit under 10 timer om natten med opvågninger.

Nu til et konkret spørgsmål. Hun får lov at se ramasjang 30 min før sengetid hver dag bagefter går vi direkte ind og putter i hendes seng med godnatlæsning og sang, og så er der normalt ikke problemer derefter med at hun falder i søvn selv. Så vores problem er opvågningerne i løbet af natten. Kan det at hun får lov at se fjernsyn inden sengetid have betydning for hendes nattesøvn og opvågninger?

Har du andre gode forslag?

Venlig hilsen
de trætte forældre

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

28. januar 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

2.5 årig dreng skubber, slår og river i hår

Hej Helen, Vi har før draget god nytte af dine svar, så vi forsøger os igen....

12. januar 2024 | Udvikling | 2 år, 7 mdr.

Vild dreng

Kære Helen Tak for dine gode råd i forhold til søvn. Dem vil vi forsøge at...

5. januar 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Putning af far

Kære Helen Vi har brug for gode råd til putning af vores søn på 2,5 år....

Annonce

Viden om børn:

Sove inde

Når barnet sover inde, så er det sikreste at sove i egen seng, men i samme rum som forældrene - i hvert fald, når der er tale om et spædbarn. Det nedsætter risikoen for vuggedød.

Vælger du at sove sammen med dit barn, skal dit barn have ligeså meget plads, som hvis det sov i egen seng. Det skal have sin egen dyne og skal sove på en fast madras uden løse lagner, tæpper eller lignende.

Temperaturen skal være mellem 18-20 grader og barnet skal iklædes tøj, der passer...

Læs mere i Babylex

Vælling

Vælling er en tilskudsblanding, og det minder i sammensætning om en tynd grød. Tilskudsblading adskiller sig fra modermælkserstatning ved at have et højere indhold af protein og visse mineraler. I følge sundhedsstyrelsen er der ikke grund til at give barnet tilskudsblanding fremfor modermælkserstatning. Og børn der bliver ammet har heller ikke ernæringsmæssigt brug for at få vælling.

Vælling kan tidligst gives til barnet fra 6 mdr.´s alderen, og det anbefales, at man ikke giver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så er jeg tilbage i klubben igen, for nu er barn nummer to kommet til, og med ham nye udfordringer, for ingen børn er jo ens ;-) Og jeg trænger til lidt professionel hjælp fra en sundhedsplejerske, der ikke er bange for at have en mening.

Hilsen mor til to drenge