Svar: Sove selv - 4 mdr.
13. marts 2016
Alder:
4 mdr.
Kære Camilla
Tak for dit brev og dine søde ord til mig om både min bog om søvn og min brevkasse :) Jeg vil naturligvis gerne svare på dine spørgsmål :)
Det lyder super fint og helt alderssvarende og relevant, at du lige nu svøber din datter, luller hende til ro - og lige der, hvor hun er ved at falde hen, men stadig er vågen nok til at registrere, hvor hun puttes, så flytter hende fra din favn og ned i tremmesengen. På den måde oplever hun at falde i søvn i sin tremmeseng og bliver tryg ved den, samtidig med at hun har haft dine arme omkring sig og er faldet til ro med din nærhed. Det er sådan det skal være:)
Du kan stadig godt svøbe hende, fordi det hjælper hende til at holde fysisk sammen på sig selv og samtidig er det lettere at flytte hende fra din favn - hun vil stadig føle sig omsluttet, men det vil være af et klæde og ikke af dine arme. På et tidspunkt bliver hun dog for stor til svøbet, og hun kan også have behov for at kunne skifte stilling, dreje sig, trille om på siden osv. hvilket svøbet vil forhindre hende i - og her skal du så prøve at putte hende i seng, uden svøb, men selvfølgelig med sin dyne - ofte vil hun dog stadig have brug for at mærke dine hænder på kroppen, mærke dig og at du ikke er forsvundet, men du kan godt give hende den fysiske kontakt og nærhed samtidig med at hun ligger i sengen, hvor du gerne vil lære hende at falde i søvn...
Du kan også godt putte hende med en klud, der dufter af dig. Det giver hende fornemmelsen af at være dig nær, og det kan også hjælpe hende med bedre at blive flyttet fra favn og ned i sengen - du skal dog ikke regne med, at hun begynder at bruge kluden bevidst, bruge den som en substitut for dig, nulre næse med den, trøste sig med den osv. før hun er betydeligt ældre - mellem 12-18 måneder gammel...
Det kan være en idé at indføre en godnatsang, hvor du synger samme beroligende sang hver aften, når hun skal sove eller du kan tænde for en lille musikspilledåse eller lignende. Det at indføre lidt beroligende musik eller sang kan på sigt gøre putningen genkendelig og tryg, hun ved hvad der skal ske, at det er sovetid og sangen kan hjælpe hende til at koble fra - og fordelen er, at du kan synge for hende mere og mere på afstand, så hvor du nu skal holde hænderne på hende og hjælpe hende til fysisk ro, så vil du når hun bliver ældre kunne sidde eller stå ved siden af sengen og synge for hende, du er der stadig, holder måske lidt i hånden eller lignende, men du behøver ikke have dine hænder liggende beroligende på hendes krop.
Med hensyn til at blive lagt i tremmesengen og falde i søvn af sig selv, uden dine beroligende hænder, så er det meget forskelligt, hvornår børn er parate til dette. Det handler ikke kun om "søvntræning", men også om barnets personlighed og individuelle behov. Det er også sådan, at behovet for at mærke dig kan variere, så i nogle perioder har hun naturligt mere behov for dig og dine hænder, din fysiske kontakt og nærhed, en hun har i andre perioder. Mange børn har f.eks. behov for at mærke og fornemme deres forældre i 3-4 måneders alderen, men 6 måneders alderen går det bedre uden så tæt kontakt og så i 8-10 måneders alderen har barnet pludselig stort behov for nærheden og den fysiske kontakt, "vissen" og "håndspålæggelse" igen. I 11-12 måneders alderen går det meget godt uden, men i 13-15 måneders alderen er behovet der igen, det samme i 18-20 måneders alderen og når hun bliver ca. 2.5 år.
Se til metoden anbefaler jeg til børn, der er i separationsfasen, det vil sige børn der ofte er 8-10 måneder gamle. Og det er derfor for tidligt at bruge denne metode med den alder din datter har nu. Det betyder dog ikke, at du ikke kan prøve at putte hende og så gå fra hende. Hvis hun har fået en ren ble, har fået mælk og puttes til lur og er parat til at sove, - og hun ikke er ked af det - så må du gerne gå kortvarigt fra hende. Hun kan godt have brug for lidt ro og ingen kontakt, for at kunne overgive sig til søvnen og det må hun naturligvis gerne - det er ikke sådan, at du skal være der, hvis hun ikke viser behov for, at du er der:)
Nogle børn har også brug for at lege lidt, tumle lidt rundt i deres tremmeseng, før de er parate til at falde i søvn. Hun vil måske rejse sig, lægge sig op på alle fire, skubbe sig rundt, tage fat i en klud, bamse eller hvad hun nu kan have i sengen - og hvor hun ikke er ked af det, men heller ikke parat til helt at sove. Hun har brug for at tumle rundt for at koble fra og falde i søvn - og det må hun gerne. Det er dog vigtigt, at du kikker ind til hende jævnligt, så hun ikke begynder at blive ked af det. Hun må ikke begynde at forbinde det at ligge i sin seng med noget utrygt og noget som ikke er rart, for så vil hun naturligt begynde at protestere mod at blive puttet i sin seng...
Og det er minutter vi taler om - måske mellem 5-20 minutter højst, hvor hun så tumler rundt før hun er parat til at sove. Og hvor du kikker ind til hende en gang imellem. Hvis hun er vågen i halve til hele timer, så er puttetidspunktet forkert og hun skal ikke ligge i sin seng i en time og ikke kunne sove. Så skal denne time bruges på at I leger, at hun spiser, I pludrer, hygger jer sammen, så hun har aktiv vågentid og derfor først puttes, når hun parat til at sove. Det handler om at ramme søvntoget, som du også kan læse om i min bog - og det kører uanset om man er 4 måneder, 8 måneder eller mere....
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre :)
Rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske