Brev:
Etablering af god soverutine
14. marts 2016
Alder:
19 mdr.
Etablering af god soverutine
Kære Helen.
Jeg skrev til dig for et par uger siden, om min søns spisevaner og hans lave blodtal, jerntal mm., og modtog også meget nyttige svar fra dig. Blandt andet at jeg skulle stoppe helt med at amme om natten, da det ellers tager appetitten om dagen.
Nu skriver jeg igen for at efterspørger en konkret metode til at etablere de gode soverutiner samt hvordan jeg kan forvente min søns nattesøvn at være.
Udgangspunktet var at min 19 måneder gamle søn hverken spiste særlig meget om dagen og altså heller ikke om aftenen inden han skulle sove. Tilgengæld var mælkebehovet stort om natten.
Efter at have modtaget dit svar, fik jeg motivation til at ændre dette spise mønster, som også gik ud over nattesøvnen, uanset hvor meget hyl og gråd samt vågne nattetimer dette måtte medføre. Jeg erstattede brystet med en tudekop med vand, men fandt ud af allerede første nat, at han altså var ekstrem sulten og det ville være synd at vente med maden til næste dag. Jeg gav ham derfor en lille kiks som han var tilfreds med, og vi kunne sove videre..... I hvertfald et par timer. Og så stod det på vand og kiks en gang til. Næste dag spiste han super godt hele dagen, og om natten gentog vi menuen med vand og kiks. Anden dag var som første og tredje nat sov han fra kl 22-06 uden mad og drikke. Han vågnede et par gange og græd, men faldt hurtigt selv i søvn uden min hjælp. Hold op hvor blev jeg glad. Noget som for mange nok er normalt.
Dagen derpå, efter en succesful nat, skuffede spiselysten. Feberen trængte på og nu står vi med to kindtænder på vej frem. Så de sidste to nætter har været hæslige. I og med at jeg er fuldstændig alene om alt det praktiske omkring min søn, så er jeg blevet ret så udkørt. Overskuddet til at finde løsninger og til at prøve ting af som muligvis ikke virker, ja pist væk! Nu er det blevet lappeløsninger som styrer. For jeg ved snart ikke hvad jeg kan forvente og hvad jeg kan tillade mig. De tandfrembrud sætter altså en stopper for gode vaner gang på gang og jeg ved ikke hvordan andre får det til at hænge sammen.
Desuden så synes jeg lige at det var så fedt at han kunne falde i søvn ved at vi holdte i hånden eller jeg aede ham på ryggen. Men nu vil han holde i hånd når han spiser, når han tegner, når vi er ude og i andre sammenhænge. Føler han mon ikke nok tryghed eller har jeg givet ham endnu en dårlig vane? Desuden læste jeg også på en anden side, at børn i hans alder bør kunne falde i søvn af sig selv. Muligvis med en lille sang, men altså uden berøring, og at det decideret er en dårlig vane af give dem.
Men hvad er det for en vane jeg så skal give ham? Og præcis hvordan indøver jeg den? Hvormeget brok skal jeg tolerere, eller rettere skal han tolerere? Hvordan tackler jeg tandfrembrud både under indøvningen og når vi forhåbentlig får en god soverutine?
Kan du evt foreslå en to do liste for
første nat
Anden nat
Tredje nat
....
Samt løsninger og toleranceniveau når han ikke er samarbejdsvillig.
Mit mål er at han skal sove alene på sit eget værelse, uden forstyrrelser i løbet af natten.
For god ordens skyld vil jeg lige nævne vores nuværende daglige rutine
7.00 vågner og får morgenmad
Ca 9.00 går på tur og tager madpakke med
12.00 spiser frokost og sover efterfølgende
13.30-14.00 vågner
14.30 spiser brød med pålæg
16.00 går ud en kort tur, spiser sund snack
18.30 spiser aftensmad
Går i bad
20.00 sengetid. Nogle gange lykkes det at få lidt mad i ham inden han sover
Jeg takker samtidig for alle de gode og nyttige råd du har givet og ser frem til endnu en god øjenåbner.
På forhånd mange tak