Sove selv - 4 mdr.

13. marts 2016

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Sove selv - 4 mdr.

Hej Helen

Jeg har et spørgsmål ift., hvornår man kan arbejde på at "lære"/"hjælpe" sit barn til at falde i søvn af sig selv. Når jeg skriver af sig selv, mener jeg uden at skulle visses, men ved blot at ligge dem, og hjælpe dem i tremmesengen til at falde i søvn af sig selv der.

Min datter er snart 4 mdr, og jeg tænker, at det vil passe godt, hvis hun kom på eget værelse, når hun er 6 mdr., da hun egentlig generelt sover meget uroligt både dag og nat, og om natten er det faktisk sjældent hun decideret vågner, men bliver ligger urolig og larmer, hvilket selvfølgelig gør, at jeg ofte vågner. Nu sover hun i sin tremmeseng inde ved os, hvor jeg putter hende ved at visse hende i mine arme svøbt med sang, sut kærtegn og doo doo bamse, indtil hun falder hen, hvor jeg så ligger hende, så hun når at opdage, at hun bliver lagt. Her falder hun så i søvn og sover videre til hun skal have en flaske til natten (ca. 22-23).

MEN: hvornår er hun gammel nok til at blive lagt i tremmesengen og falde i søvn der uden fx vissen? Jeg har læst din bog "Børn og Søvn", at der er forskellige måder, hvorpå man kan hjælpe dem til at falde i søvn, og de er meget nyttige og konkrete - superfedt, tak for det! Der er bl.a. "se til - metoden", hvor du nævner, at man kan bruge denne, hvis barnet vil lege, for netop at vise dem, at det er sengetid. I den forbindelse har jeg nogle spørgsmål, ...

Annonce

... som jeg ikke synes, jeg kunne finde svar på i bogen - så her kommer de :):

- Kan man, hvis de er vågne og ligger uden at være kede af det, pylrer el. lignende, gå ud ad værelset og tjekke til dem en gang imellem? Jeg vil aldrig lade min datter ligge og græde eller være ked af det alene på værelset, men hvis hun nu blot ligger og kigger, uden gråd eller noget, må jeg så gå fra hende og kigge ind til hende igang i mellem, eller er der en anden og bedre måde til dette?

- Og er der så en antal minutter/timer, de må ligge vågen i? Hvad gør jeg, hvis hun ligger vågen i flere timer, før hun falder i søvn? Jeg kunne nemlig godt frygte, at hun ville falde meget sent i søvn. Jeg er selvfølgelig klar over, at det er en tilvænningsproces, men har du erfaringer med, hvor lang tid dette ca. kan tage at lære dem? Jeg ved selvfølgelig, at man skal se det i kontekst til, hvilken udviklingsfase de er i ift. fx seperationsangst, men det burde vel ikke tage flere måneder for dem at lære, eller er mine forventninger for høje?

Grunden, til at jeg undrer om dette, er, fordi jeg tænker, at jeg ikke kan blive ved med at visse hende i mine arme flere måneder frem - eller kan jeg? Jeg vil jo gerne lære hende at falde i søvn af sig selv, men det skal vel være, når hun er klar til det.

På forhånd tak - både for en dejlig konkret og nyttig bog samt brevkasse.

Med venlig hilsen
Camilla

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Amning

Sundhedsstyrelsen anbefaler at børn ammes sålænge som muligt. Helst fuldt ud til de er 6 måneder gamle og delvist frem til 12 måneders alderen eller længere, hvis mor og barn ønsker det.

Brystmælk er nøje afstemt til barnets forskellige behov og modermælk indeholder vigtige antistoffer, som beskytter det lille barn mod infektioner. Det tager tid at etablere en amning, for de fleste tager det ca. tre uger, men der kan gå op til 6 uger før mælkemængden har afstemt sig efter barnets...

Læs mere i Babylex

Ører - øreproblemer hos baby og børn

Siden 2005 får alle nyfødte i Danmark tilbudt en screening for hørenedsættelse få dage efter fødslen. Hvis det viser sig, at barnet har en medfødt hørenedsættelse, er det vigtigt, at man får startet behandling så tidligt som muligt.

Mange børn vil have nedsat hørelse i en periode f.eks. på grund af mellemørebetændelse eller væske i mellemøret. Et barn, som gennem længere tid har nedsat hørelse, vil ikke reagere på lyde og vil have langsom eller manglende sprogudvikling. Hvis...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit svar ang. vores datter. Jeg tror virkelig, at du ramte plet med dit svar!

Mor til sensitiv pige på 4 måneder