Svar: Opstart dagpleje og rytme

7. marts 2016

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Magnus´mor

Tak for dit brev :)

Det lyder rigtig godt, at du har en måned til at vænne Magnus til dagpleje. Det er godt, at I har tid, så du kan give ham kortere dage i starten og være fleksibel i forhold til, hvad han viser behov for.

Den dagsplan du sender, ser umiddelbart fin ud og som du beskriver det, så trives din dreng med den rytme han har. Han lyder til at spise fint, får sine flasker, sover godt og længe og han er vågen, aktiv og udvikler sig godt - og i princippet skal man ikke ændre noget, der fungerer!

Det er helt fint, at dagplejer forsøger at skabe en rytme i hverdagen, hvor børnene sover på nogenlunde samme tid og også er vågne og aktive, spiser sammen, leger sammen osv. på de samme tidspunkter. MEN, din dreng er stadig så lille, at man er nødt til at være lidt fleksibel omkring hans søvn. Samtidig vil det at begynde i dagpleje og være adskilt fra dig, naturligt være så nyt og udfordrende for ham, at han måske viser sig pludselig at få svært ved at sove og derfor sover kortere end han plejer eller modsat, måske pludselig viser behov for ekstra søvn - og derfor skal han lige nu ikke vækkes eller puttes ind i en "skema". I er nødt til at give ham tid til at finde ud af den nye hverdag og han skal netop have sin søvn for at have overskud til at møde alt det nye.

Det er relevant med 4 flasker i døgnet med den alder han har - og dagplejer kan også sagtens tilbyde ham flaske, når han er der, så hans rytme på den måde ligner sig selv.

Når han bliver 8-9 måneder, vil det være relevant at skære ned til 3 flasker i døgnet. Hos jer vil jeg foreslå, at du nu fjerne flasken sen eftermiddag og senere også fjerner flasken før formiddagsluren I stedet skal han her have et mellemmåltid. Det at flasken trappes ud og han samtidig bliver ældre, bruger sig selv mere og mere både motorisk og mentalt, er vågen i længere tid og på det tidspunkt også er i separationsfasen gør, at hans formiddagslur måske naturligt og af sig selv vil blive kortere - hvorved middagsluren så rykker sig lidt frem og puttetidspunktet kommer således til at passe fint med de tidspunkter, hvor de andre børn sover på. Jeg tænker derfor, at der er god grund til at tro, at tiden arbejder for jer og du får ikke noget ud af lige nu at lave en masse om, fordi hans rytme som sagt lyder alderssvarende og han trives med den:)

Mit forslag til en dagsplan til et barn på 7 måneder, lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:

Tidlig morgen ...

Annonce

... 6.30-7: Havregrød, vand af kop.

Afleveres i dagpleje

Morgen 8-8.30: Frisk blød frugt i hånden, frugtmos, vand af kop. Og lige nu bibeholdes denne flaske og han puttes til første lur

Frokost 11.00: Øllebrød eller grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleret med små brødhapsere, vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur ca 12.30

Eftermiddag 15: Flerkornsgrød med frugtmos som topping, frisk blød frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.

Powernapper - og skal ikke længere have flaske her

Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med kogte broccoli eller blomkålsbuketter i hånden, en kartoffelbåd fra ovnen osv. Udgangspunktet er mere og mere familiemad, almindelige børnevenlige retter. Vand af kop.

Flaske og puttes til natten ca kl 20

Nat: Flaske som nu

Mit forslag til en dagplan, når din dreng bliver 8-9 måneder og han er kørt nogenlunde ind i dagplejen ser således ud:

Tidlig morgen 6.30-7: Havregrød, vand af kop.

Afleveres i dagpleje

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Morgen 8-8.30: ½ bolle med smør, ost, frisk blød frugt, frugtmos, vand af kop.

Puttes til formiddagslur og skal ikke have flaske først - mellemmåltidet og vand af kop erstatter flasken. Her sover han måske kun 45-60 minutter

Frokost 11.00: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsager, stykker af frikadelle, pasta eller lignende og suppleres også stadig med grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur ca 12.30-13 og sover her gerne et par timer

Eftermiddag 15-16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, frugtmos, vand af kop.

Aften 18: Udgangspunktet mere og mere familiemad, almindelige børnevenlige retter som pasta med kødsovs, lakselasagne, boller i karry, frikadeller osv. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Vand af kop.

Kommer i bad, gøres klar til natten.

Tilbydes godnatgrød som fast del af putteritualet ca. 19.30, får herefter børstet tænder

Flaske og puttes til natten ca. kl 20

Nat: Flaske som nu

Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre, og at det giver lidt idé om, hvad du kan forvente lige nu og de næste måneder frem:)

Jeg vil anbefale dig rigtig meget min nye bog "Ha´en god dag, skat", som udkommer den 31. marts. Den har jeg lavet sammen med Erik Sigsgaard, der er børneforsker og den handler om dagpleje, vuggestue og børnehave - om at vælge det rigtige og hjælpe barnet med at få en god dag:)

Rigtig meget held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Fontanellen

Det bløde punkt, som barnet har oven i hovedet, kaldes fontanellen. Barnet fødes med flere fontaneller, som er de steder, hvor kranieknoglerne mødes og endnu ikke er vokset sammen. Når barnet skal fødes, er det rigtig smart, at kranieknoglerne er bevægelige, så hovedet lettere kan komme igennem fødselsvejen. Samtidig sikrer bevægeligheden, at der er plads til, at barnets hjerne kan vokse.

Der sker ikke noget ved at røre forsigtigt ved fontanellen, og du kan roligt rede med en...

Læs mere i Babylex

Barselshotel

Barselshoteller findes både på sygehuse og i privat regi.

Kravene til at komme på et offentligt barselsehotel er forskellige. Nogle steder barselshotellet for flergangsfødende, der har haft en ukompliceret graviditet og fødsel, andre steder er det til førstegangs forældre, der har brug for lidt ekstra tid, inden turen går hjem. På barselshotellet vil både mor og far typisk kunne være til stede hele døgnet og personalet kan tilkaldes, ved behov for hjælp.

På et...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for en rigtig god brevkasse, hvor vi som førstegangsforældre har fået svar på rigtig mange spørgsmål, bare ved at sidde og surfe lidt rundt i kategorierne. Dine gode svar har virkelig været en stor hjælp hele vejen igennem.

Bedste hilsner
Malene og Maria på 6 uger