Brev:
Motorik - låst i bækken, ryg og nakke
7. marts 2016
Alder:
8 mdr.
Motorik - låst i bækken, ryg og nakke
Hej Helen
Lige et par spørgsmål omkring motorisk udvikling.
Min datter er knap 8 mrd. hun er 73 cm. lang og vejer små 10 kg. Hun spiser og sover godt, virker oftes tilfreds og glad. Hun er meget fremme hvad angår sprog, har siden hun var 5-6 mrd. kunne sige da-da, ma-ma osv. Nu "gentager" hun mange af vores lyde og kan koble det sammen med situationer fx vinker hun og gentager den samme lyd når vi siger farvel til hende.
Hun er forløst ved kejsersnit, da hun sad i sædestilling og ikke kunne vendes. Det er sidenhen blevet opdaget at min livmor er hjerteformet og hun derfor har siddet meget klemt. Vi opdagede da hun var 5 uger, at noget var galt. Hun var meget urolig, forstoppet og græd meget. Det viste sig hun var låst i bækken, ryg og nakke. Vi havde hende til kiropraktor og det hjalp. Sidenhen har vi været afsted et utal af gange, da hun låser i ryggen igen og igen. Behandlingerne hjælper en uge eller to, men så opstår problemerne igen. Hun vil ikke ligge med hovedet på siden, ligger i en c-form og nægter at ligge på maven. Vi ved simpelthen ikke hvad vi skal gøre? Vi har fået hende vurderet ved fys, men ingen hjælp at hente der. Skal vi bare fortsætte med kiropraktor?
Grundet hendes dumme ryg, er hun også lidt bagud motorisk. Hun kan rulle, krybe baglæns og har været på alle fire et par gange. Hvordan kan vi støtte hendes motoriske udvikling bedst muligt?
Hun er begyndende flad på baghovedet, kan det nå, at rette sig på plads?
Med venlig hilsen
Mor til lille A