Motorik - låst i bækken, ryg og nakke

7. marts 2016

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Motorik - låst i bækken, ryg og nakke

Hej Helen

Lige et par spørgsmål omkring motorisk udvikling.

Min datter er knap 8 mrd. hun er 73 cm. lang og vejer små 10 kg. Hun spiser og sover godt, virker oftes tilfreds og glad. Hun er meget fremme hvad angår sprog, har siden hun var 5-6 mrd. kunne sige da-da, ma-ma osv. Nu "gentager" hun mange af vores lyde og kan koble det sammen med situationer fx vinker hun og gentager den samme lyd når vi siger farvel til hende.

Hun er forløst ved kejsersnit, da hun sad i sædestilling og ikke kunne vendes. Det er sidenhen blevet opdaget at min livmor er hjerteformet og hun derfor har siddet meget klemt. Vi opdagede da hun var 5 uger, at noget var galt. Hun var meget urolig, forstoppet og græd meget. Det viste sig hun var låst i bækken, ryg ...

Annonce

... og nakke. Vi havde hende til kiropraktor og det hjalp. Sidenhen har vi været afsted et utal af gange, da hun låser i ryggen igen og igen. Behandlingerne hjælper en uge eller to, men så opstår problemerne igen. Hun vil ikke ligge med hovedet på siden, ligger i en c-form og nægter at ligge på maven. Vi ved simpelthen ikke hvad vi skal gøre? Vi har fået hende vurderet ved fys, men ingen hjælp at hente der. Skal vi bare fortsætte med kiropraktor?

Grundet hendes dumme ryg, er hun også lidt bagud motorisk. Hun kan rulle, krybe baglæns og har været på alle fire et par gange. Hvordan kan vi støtte hendes motoriske udvikling bedst muligt?

Hun er begyndende flad på baghovedet, kan det nå, at rette sig på plads?

Med venlig hilsen
Mor til lille A

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Jern - jerntilskud præmatur

Børn, der er født for tidligt, har behov for jerntilskud, da de har mindre depot af jern ved fødslen og større væksthastighed. Jern tilskuddet startes 6 uger efter fødslen:

Fødselsvægt < 1500 gram: Ca 8 mg jern dagligt i 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: ca 8 mg jern dagligt til 6 måneder

Børn, som får mere end halvdelen af deres ernæring som modermælkserstatning, skal have ½ dosis jern, dvs. ca. 4 mg hver dag eller 8 mg hver anden dag.

Det...

Læs mere i Babylex

Indeklima

Et godt indeklima er vigtigt for vores helbred og for blandt andet at mindske risikoen for husstøvmideallergi. Miljøstyrelsen har følgende 5 råd til bedre indeklimavaner:

1. Luk luften ind. Sørg for gennemtræk 2x5 minutter hver dag. Luften indenfor kan være mere forurenet end luften udenfor, og der skal gennemtræk til, for at luften bliver skiftet ud. Vinduer på klem giver ikke samme effekt.

2. Gør hyppigt rent. Fjern støv en gang om ugen f.eks. ved støvsugning og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk brevkasse, du giver os forældre nogle kompetente handlemuligheder som vi i vores familie har haft stor gavn af.

Tak fra børnenes mor og far