Svar: Nattesøvn - 2 år, 7 mdr.
3. marts 2016
Alder:
2 år, 7 mdr.
Kære Skattepigens mor
Dejligt at høre, at I har fået skabt så gode søvnvaner hos jer! Og stort tillykke med at du venter dig igen! :)
Jeg tror, at der er en sammenhæng mellem jeres datters sensitivitet og hendes meget store interesse og opmærksomhed på verden og på at lære. I nævner at hun på mange måder er forud for sin alder, og man må også sige, at hvis man i en alder af 2.5 år kan bogstaver og er i stand til at høre forskel på de forskellige bogstavlyde, så er man ret kvik.
Hun kan godt have et søvnbehov, der er mindre end man ser hos jævnaldrene børn. Og hun kan også have en indre uro, en rastløshed eller et tankemylder, som gør det svært for hende at koble fra, slappe af og overgive sig til søvnen - ligesom det kan forstyrre hendes søvn, så hun sover uroligt, sover dårligere. Der kan altså sagtes være en sammenhæng mellem tankemylder og dårlig søvn, som I selv nævner.
Det kan nogle gange hjælpe, hvis I kan tale dagen igennem med hende, netop for at få noget af det tankemylder ud af hendes hoved. I kan tale om de ting, der er sket i løbet af dagen "I dag, da vi stod op, fik du havregrød, mmm det smager godt", "så kørte vi i vuggestue, hvor du legede med ..", "men så faldt du og slog dig, AV, det gjorde ondt", "men så trøstede x dig" og "så blev du glad igen" osv. Så I mindes de sjove ting og også de ting, som måske har været lidt svære. Jeg har lidt på fornemmelsen, at I allerede gør dette - eller at I har gjort det før - og det må I fortsat gerne gøre.
Det er rigtig fint, at jeres datter nu falder i søvn i egen seng og det lyder også fint at stryge-tøj-metoden har virket. Du fortæller dog, at I også sover hos hende på en madras på gulvet. Det har den fordel, at I med det samme kan trøste, berolige og betrygge og dermed sikre, at hun ikke vågner for meget op - og I kan på den måde også holde hende på værelset og lærer hende at hun skal sove der, og at hun ikke skal ind til jer i løbet af natten. Det er som udgangspunkt rigtig fint.
Men på sigt vil det naturligvis være rigtig dejligt, hvis I kunne flytte tilbage til soveværelset og undgå at være på madrassen - og spørgsmålet er, om ikke I skal forsøge dette, hvis I har brugt madrassen på værelset gennem flere uger. Det afhænger naturligvis af, hvor soveværelset ligger i forhold til børneværelset. Det er vigtigt, at I kan høre hende og reagerer på hende om natten, ellers risikerer I et tilbagefald, hvor hun pludselig bliver ked af at sove og det skal I jo helst ikke havne i.. Men man kunne måske godt prøve, rykke ud af værelset og se, hvad der sker, hvordan hun reagerer - måske prøve at trappe ned, så I "kun" sover der hver anden dag og på stille og roligt øge antallet af dage, hvor I ikke sover på hendes værelse, så både hun og I vænner jer til, at det ikke er nødvendigt:)
Det er rigtig godt, hvis I kan øge det allerede nu, hvor der stadig er tid til at lillebror kommer. Det er meget sandsynligt, at hun vil søge jer ekstra meget, når han kommer til verden og de gode søvnvaner, som I allerede har fået skabt til den tid kommer aldrig dårligt igen:)
Hvad laver I om natten, de nætter hvor hun vil op og er sikker på, at hun ikke behøver sove mere? Tilbydes hun vand, lidt at spise eller lignende? Hvis hun gør det, så kan det være en idé at gøre hende selvhjulpen her og f.eks. stille lidt frugt, en kiks eller lignende frem sammen med en drypfri kop, så hun selv kan tage dette og derefter lægge sig til at sove.
Hvis I ikke gør noget, andet end at være der, forklare hende, at det er sovetid osv. så skal I naturligvis fortsætte med dette. Hvis I sover i et andet rum, så må I gå ind til hende, putte hende i seng - og her kan I så evt. lægge jer på madrassen, så hun mærker at I er der - men de øvrige nætter, hvor hun ikke vågner, her sover I i jeres egen seng...
Og ja - så er det faktisk godt, hvis I stadig starter dagen til nogenlunde samme tid, selvom hun gerne vil sove længe, når hun har været vågen om natten. Det er vigtigt, at hun hjælpes til at være aktiv om dagen og ikke får en vane med, at hun kan være vågen et par timer om natten. Det er om natten hun skal sove og om dagen, at der skal være fart over feltet. Det er helt fint, at hun ikke længere sover middagslur - det lyder ikke som om, at den er nødvendig... Det er dog bedre, at hun får lov til at sove en lille time længere om morgenen, hvis hun har været vågen om natten, end at hun pludselig begynder at skulle sove igen midt på dagen...
Det er rigtig fint tænkt, at hun lige nu ikke skal droppe ble og sut. Det med bleen kommer måske helt naturligt, når det bliver lidt varmere i vejret og hun kan gå rundt i mindre tøj, bleen kan komme af i haven osv. og hun opdager så pludselig at hun tisser. Og sutten vil hun måske selv begynde at miste interessen for, når I får en baby i huset, det ved man aldrig, det kan gå begge veje :) Det er i hvert fald en forudsætning, at hun får sin søvn. Hvis hun ikke får sin søvn, så vil hun naturligt mangle overskud og vil have svært ved at skulle slippe ble og sut, ligesom det vil være ekstra svært at skulle dele mor og far med lillebror - så søvnen er det rigtige at prioritere:)
Jeg håber, at du/I kan bruge disse tanker lidt videre:)
Rigtig meget held og lykke med det hele!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske