Brev:
Nattesøvn - 2 år, 7 mdr.
3. marts 2016
Alder:
2 år, 7 mdr.
Nattesøvn - 2 år, 7 mdr.
Kære Helen
Endnu et spørgsmål til vores datters nattesøvn :-)
Hun er nu 2 1/2 år, og vi har haft succes med 'strygetøjsmetoden', således at hun nu helt selv falder i søvn i sin egen seng om aftenen.
Hun sover ikke længere til middag (hverken i vuggestuen eller hjemme), putteritualet er godt og fast, og hun falder i søvn på 5-15 minutter, efter hun har fået puttet dynen godt om sig. Vi går ovenpå og læser bøger cirka kl. 18.30, og hun sover som regel omkring kl 19.
Vi har tilmed fået ændret den dårlige vane med at hente hende ind i vores seng, hvis hun vågner om natten. Til gengæld sover en af os nu fast ved siden af hendes seng på en madras på gulvet.
Det gør vi primært, fordi vi har en fornemmelse af, at hun er mere tryg på den måde og derfor sover bedre. Det betyder bla., at hvis hun vågner og har brug for os, er vi der med det samme, og vi undgår, at hun vågner rigtigt og har svært ved at falde i søvn igen.
Alligevel er der nætter (nok tre om ugen), hvor hun vågner af sig selv (i mellem kl. 24 og 3) og derefter er vågen i op til tre timer. Hun vågner, som sagt, tilsyneladende af ingenting og siger bare med høj klar stemme, at hun er færdig med at sove.
Vi insisterer på, at hun skal ligge ned, men at hun ikke behøver sove. Hun kan godt blive rigtig ked af og meget utålmodig, men hun ender med at falde i søvn igen. Og så er det jo svært at vække hende kl. 7, hvor vi plejer at stå op, hvis hun har været vågen fra kl 1 til 3.
Har du et bud på, hvad det skyldes? Og om der er en måde at afhjælpe det på?
Og kan vi gøre noget for at vænne hende til at ligge alene på værelset?
Til info skal det siges, at jeg er gravid, og vi venter en lillebror til august. Og at vores datter skal begynde i børnehave den 1. maj. Det taler vi selvfølgelig om, men vuggestuen har rådet os til ikke at tale for meget om det, da vores datter er følsom og meget hurtig til at opfatte stemninger og uregelmæssigheder. Hun er langt fremme i forhold til sine jævnaldrene - kan fx stort set alle bogstaver og siger S som Søren, U som Ulla etc. når hun ser bogstaverne.
Vuggestuen lader til at synes, at hun nærmest er længere fremme, end hun selv kan bære - og måske derfor sover dårligt, fordi der er så mange tanker i hendes hoved.
Jeg håber, du kan hjælpe os med nogle gode og brugbare råd.
Vi kunne så godt tænke os at få indført en rigtig god soverytme, inden lillebror kommer :-) bla. derfor har vi heller ikke så stor fokus på at droppe sut og ble.
Hun har behov for trygge rammer og elsker sin sut (når hun er ked af det, træt eller skal sove), og vi vil gerne fokusere på én ting af gangen. Nemlig nattesøvnen.
På forhånd mange tak.
Kærlig hilsen
Skattepigens mor