Svar: Søvnrytme dreng 7 måneder
3. marts 2016
Alder:
7 mdr.
Kære Sara
Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres lille (store) dreng :) Og velkommen til :)
De fleste børn vil, når de er 7 måneder gamle, begynde at kunne trappe ned i antallet af flasker samtidig med, at de øges i mængden af skemad og også drikke vand af kop. Jeg anbefaler 4 flasker i denne alder og jeg anbefaler, at de ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Det betyder at det er flasken om formiddagen og flasken om eftermiddagen, der forsvinder først - samt naturligt flaske midt nat, hvis barnet får flaske der. MEN, det vil være rigtig godt at bibeholde flaske sen aften og tidlig morgen lidt endnu. Når mælken ligger på ydertidspunkterne, så sikrer det bedre plads til rigtig mad i maven hele dagen igennem, det sikrer væskebehovet og samtidig giver det ofte en bedre søvn.
Mange børn vil, når de er 7 måneder gamle, have en urolig nattesøvn, og det er ikke usædvanligt, at man oplever, at børn i netop denne alder kan have en vågenperiode midt om natten. Det virker nogle gange som om, at barnet udnytter de mørke og stille nattetimer til at ligge og pludre, snakke osv. Barnet er ikke ked af det, ligger ikke og græder, men ligger og snakker gevaldigt. Det kan være ret forstyrrende, men holder heldigvis op igen. Du fortæller, at jeres dreng nogle gange kan vågne kl 03 om natten og ligge og snakke i 45 minutter - og det kan faktisk godt være udviklingsspring, som spiller ind her. Man kan så også overveje, om det er udviklingsspring der vækker ham tidlig morgen - i hvert fald kan han godt vågne op om morgenen fordi han der drømmer rigtig meget og altså vågner af drømmeaktivitet...
Det lyder dog også som om, at jeres dreng har en tidlig søvnfase - det vil sige, at han står tidligt op, sover tidligt hele dagen igennem og derfor også går tidligt i seng. Og det kan i princippet være okay. Han må gerne have en tidlig rytme, hvis han trives med dette og det gør han jo umiddelbart - problemet er, at I ikke trives særlig godt med det:)
Desværre kan man ikke ændre på rytmen ved at putte ham senere i seng. Det eneste I får ud af det, er en dreng der stadig vågner tidligt, men som så mangler søvn og derfor bliver ekstra urolig, ked af det og tydeligt mangler overskud i løbet af dagen. Når man skal ændre på en rytme, så er man nødt til at flytte på hele dagens tidspunkter, altså flytte på hans puttetider og spisetider hele dagen igennem - og med den alder han har, er det faktisk rigtig svært. Der er meget stor risiko for, at man flytter uden at det ændrer særlig meget.. ofte er det lettest at flytte på børns rytme efter 12 måneders alderen...
Men jeg forstår godt, at du synes det er uholdbart og derfor tænker jeg, at du godt kan forsøge - her kommer lidt forslag:
Det ene er, at du forsøger at flytte på hans flaske om natten, så han ikke længere får flaske kl 03/04, men i stedet får den omkring kl 05, i håb om at den så kan gøre, at han falder til ro og sover lidt længere, så dagen dermed starter lidt senere.
Det andet du kan gøre er at forsøge at putte ham lidt tidligere. Så han ikke er vågen fra kl 05.30 til 08, men stille og roligt afkortes han vågenperiode, så det bliver til en kortere og kortere opvågning. Så han måske blot vågner op kl 05, får flaske og falder hurtigt i søvn igen og måske så først starter dagen kl 06.30 eller 07 og derfor så også sover sin morgenlur en time senere...
Og så vil det også være godt, hvis du kan prøve at flytte lidt på hans tidspunkt for morgengrød, for der er også en risiko for, at han vågner, fordi han har lært at spise grød meget tidligt og altså vågner, fordi han føler behov for mad. Her vil det være rigtig godt at flasken kommer ind i stedet og på den måde kan han måske på sigt vente med at få morgengrød til klokken er 7.30-8...
Det vil sige, at den dagsplan som du nu kan forsøge at arbejde hen imod ser således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske og hjælpes med den videre i søvnen og sover måske så til klokken 6.30-7...
Morgen 7-7.30: Havregrød, frisk blød frugt i hånden, vand af kop.
Formiddag 8.30-9: Frisk blød frugt i hånden, frugtmos, vand af kop
Puttes til første lur ca kl 9 og sover måske 45 minutter
Frokost 11: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller andet i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca 12.30
Eftermiddag 16: Tilbydes flerkornsgrød med frugtmos som topping, frisk blød frugt i hånden, vand af kop.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet mere og mere familiemaden og almindelige børnevenlige retter. Kogte grøntsagsbuketter, en kartoffelbåd fra ovnen eller lignende i hånden at gumle på selv. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 24: Flaske og sover så videre til næste morgen tidlig, hvor han tilbydes flaske igen.
Mit forslag er derfor, at du lige nu forsøger at se om opvågningen kl 03 kan klares uden flaske - evt. fordi netop udviklingsspringet spiller ind og han må gerne ligge og snakke om natten uden at blive tilbudt mælk. Og så tilbyde flasken tidlig morgen og netop med flasken forsøge at få ham videre i søvnen igen, så dagen starter senere og hele dagen på den måde rykkes...
Det er først, når han er 8-9 måneder gammel at der fjernes en flaske mere og her vil det ofte være flasken tidlig morgen, som forsvinder... Men I må se til den tid, hvad der vil fungere bedst hos jer.
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske