Brev:
Søvnrytme dreng 7 måneder
3. marts 2016
Alder:
7 mdr.
Søvnrytme dreng 7 måneder
Hej Helen
Jeg er nyt medlem her på siden, men har tidligere læst en del af dine gode råd til andre forældre.
Jeg skriver til dig da vi har en dreng på 7 1/2 måned, hvor vi har nogle udfordringer med hans søvn og mad rytme. Tristan blev født for lidt tidligt grundet svangerskabsforgiftning, jeg blev sagt i gang 3 uger før tid. Han var en meget lille dreng på 2100 gram, vi fik aldrig rigtig gang i amningen, så han har fået MME siden han var 2 uger gammel. Dette har fungeret rigtig fint og han har haft en sund appetit og er nu en fin dreng på 8 kg.
Indtil for en måneds tid siden har han både sovet rigtig fint både nat og dag og har egentlig også spist skemad meget fint. Han er nu kommet ind i en periode hvor han vågner meget tidligt om morgenen ca. 05.30 og vil ikke sove mere. Han sover på sit eget værelse, vi har også prøvet at tage ham ind i vores seng om morgenen i håb om han kunne sove lidt mere, men han er lys vågen og ligger bare og snakker og leger. Det at han vågner så tidligt gør at han hurtig bliver træt igennem hele dagen, som om han ikke har sovet nok om natten. Han kan også være svær at få til at spise mad om dagen, han bliver hurtigt sur, og man skal bruge meget tid og tålmodighed på at få maden i ham.
Hans dag ser umiddelbart således ud:
Ca. 05.30 vågner og er frisk
06.15 får grød med lidt frugtmos og vand af kop
08.00 bliver lagt til første lur, hvor han sover ½ - 1 time
09.30 får mos med grøntsager og kød/fisk, en smoothie, forskellige ting han kan holde i hænderne, som agurk, peberfrugt, frisk frugt etc. Samt vand af kop
11:00 – 11:30 får en flaske MME (han tager normalt ikke mere en ca. 80 – 100 ml) og bliver puttet til lur, falder i søvn hurtigt af sig selv i barnevognen her kan han sove 3-4 timer
15:30 får en smoothie eller lidt grød samt vand af kop
17:30 – 18:00 aftensmad mos med grøntsager og kød/fisk, en smoothie samt vand af kop
19:00 får en flaske MME (drikker mellem 60 – 120 ml) bliver puttet i egen seng og sover normalt inden for 20 min
23:00 -24:00 vågner og får en flaske MME drikker 180ml (vågner spiser og sover igen på 15 min)
03:30 – 04:00 vågner og får en flaske MME drikker 150ml (kan godt være vågen i 45 min her og bare have en fest på værelset)
Hans potioner skemad er som regel mellem 1-2 dl alt efter hvor meget vi kan få ham til at spise. Det er lidt en kamp at få maden i ham og vi skal tit bruge legetøj for at få hans opmærksomhed, da han kigger alle andre steder hen og ikke rigtig koncenterer sig om at spise.
Vi har prøvet at lægge ham senere til aften, men han vågner stadig klokken 05.30. Vi har også prøvet at skifte den sene aften flaske ud med vælling uden held.
Er det ikke omkring nu at han ikke skal til at have nat flaske mere? Har prøvet at lade være med at give ham flasken om natten men vil ikke sove igen før han har spist.
Er der noget vi kan gøre anderledes i hans dag? Ved ikke om han måske sover for meget ved den lange lur, men vil jo helst ikke vække ham mens han sover.
Håber du kan hjælpe os, da vi har en dreng der ikke kan holde sig vågen meget mere en 1 ½ - 2 timer af gangen uden at blive meget sur og træt.
Mange hilsner fra
Sara