Svar: Putteproblemer - 17 måneder

1. marts 2016

Kategori:
Alder:
17 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres lille dreng, jeres putteritual og dagsrytme:) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.

Jeg tænker, at den uro I mærker hos jeres dreng, når han skal sove, naturligt hænger sammen med hans alder og den store udvikling, som han går igennem netop nu. Han er rigtig godt igang motorisk, løber rundt og oplever naturligt verden meget større end tidligere. Det betyder, at han begynder at få lidt fornemmelse for farer. Man oplever det ofte hos børn i 18-20 måneders alderen, men det kan godt opstå lidt tidligere. At jeres dreng får mere og mere farefornemmelse hænger f.eks. sammen med at han nu klatrer op og finder ud af, at han ikke selv kan komme ned. Når han løber, så oplever han at falde og slå sig. Han oplever også modstand fra andre børn, at de tager legetøjet fra ham, skubber til ham, nogle bider måske og han møder også modstand fra jer, I holder fast i ham, så han ikke løber ud på vejen, I siger mere "Nej!" i løbet af dagen osv. osv. Alt sammen med til at give en spirende farefornemmelse og en uro, - både når han skal overgive sig til søvnen og ofte også om natten.

Det er rigtig svært for ham at slippe dagen og alle oplevelserne. Det er svært mentalt at give slip og det er også svært at finde fysisk ro i kroppen. Derfor har han svært ved at overgive sig til søvnen. Mange børn vil i denne alder også drømme ekstra meget om natten, de kan vågne med skrig og være rigtigt kede af det. Det kan nogle gange virke som om at de har mareridt, og de kan generelt være meget tryghedssøgende i denne alder. Derfor er det vigtigt og rigtig godt, at du prioritere at putte ham kærligt, sidder hos ham, synger godnatsang osv. som nu.

Det kan være en rigtig god idé, hvis du kan tale dagen igennem med ham. Tal med ham om alt, hvad der er sket af gode og mindre gode ting, så du hjælper ham med at få noget af det bearbejdet inden han skal sove. Ingen af os kan sove med hovedet fyldt af tanker, derfor skal I hjælpe ham af med noget af hans tankemylder inden sengetid. Det kan du f.eks. gøre ved at sige: "I morges da vi stod op, så fik du havregrød - mmm det smager godt, så kørte vi i vuggestue og så legede du med ..., men så faldt du og slog hul på knæet, AV! det gjorde ondt, og så fik du plaster på ..." og så kigger I på plasteret og mindes og får bearbejdet den episode.

Der må gerne være lidt dæmpet belysning og det vil være rigtig godt, hvis du kan give ham en bamse, putteklud eller lignende, som han nu kan sove med, vænne sig til at putte sig med. Det er helt ...

Annonce

... okay, at du vælger at gå til og fra - han er ikke ked af det, men har lige brug for at se dig, fornemme, at du ikke er forsvundet. Hans alder gør, at han hjernemæssigt nu begynder at få lidt forståelse for, at du faktisk ikke er forsvundet, selvom du er ude af syne, man han kan stadig godt have behov for at få dette bekræftet. Derfor er det godt, hvis døren til værelset kan stå åben og han kan høre dig fra værelset, ligesom du naturligvis skal komme ind til ham, hvis han kalder og også kikke ind til ham, selvom du ikke hører noget derinde fra :) Det er vigtigt, at han er fuldstændig tryg.

Det vil være rigtig godt, hvis I kan prøve at tilbyde ham ekstra vand sidst på eftermiddagen og i løbet af aftenen, så I sikrer jer, at han ikke behøver søge dette om natten, altså at det ikke er et reelt behov. Han må også gerne få en drypfri kop med sig i seng med lidt vand, så han selv kan tage sig noget at drikke, hvis han er tørstig - men som udgangspunkt er det godt, hvis han ikke indtager størstedelen af sit væskebehov på det tidspunkt:)

Det er helt okay, at han har brug for at karte rundt i sengen om aftenen. Nogle børn har brug for at tumle, trille omkring, rejse sig osv. flere gange for at finde fysisk ro - man kan sige, at de på den måde lukker lidt overskudsenergi ud og det er helt okay, så længe barnet ikke er ulykkelig. Nogle børn har således brug for at ligge og tumle rundt alene i måske 20 minutter, før de er parate til godnatsang og dermed falde i søvn - og det behøver man ikke sidde og vente på. Det er fint at lade ham tumle rundt og så være der for ham, når han har brug for det, for lige at kunne overgive sig helt til søvnen.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Men, når det er sagt, så skal I også være opmærksomme på, at hvis han bruger en time på at falde i søvn hver aften - og han i den time ligger i sin seng, I kommer ind, giver vand, putter med dynen, går ud, han rejser sig, I kommer ind, giver ham vand, sut, dyne, går igen, han kalder, I kommer ind... ja så lærer han, at det er sådan putteritualet foregår. Han tror, at det er sådan det skal være. Derfor er det godt, hvis I kan prøve at putte ham så sent, at I med jeres hænder, kærtegn, godnatsang osv. kan få ham til at sove inden for ca 15 minutter. Så han begynder at fornemme, at det er sådan putteritualet er. Det er derfor vigtigt, at I forsøger at finde balancen mellem puttetidspunktet og det faktum, at han også kan have behov for lidt tid til at tumle rundt i sin seng, før han kan finde ro...

Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre :)

Rigtig meget held og lykke med ham fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Rygning

Når mødre ryger passerer nikotin og andre giftige stoffer fra tobakken over til barnet via modermælken. Derfør bør kvinder der ammer ikke ryge.

Passiv rygning er farligt. Det er vigtigt at det lille barn ikke udsættes for tobaksrøg. Det er vigtigt at begge forældre er bevidst om at have et ansvar i forhold til at beskytte barnet mod tobaksrøg. Vokser et barn op i et hjem, hvor den ene eller begge forældre ryger, har barnet stor risiko for at få mellemørebetændelse og udvikle...

Læs mere i Babylex

Kosttilskud - børn

Følgende kosttilskud anbefales til børn:

- D-vitamin tilskud gives til alle børn i alder 0-4 år. Der gives 10 mikrogram dagligt. Børn med mørk hud og/eller børn, som går klædt, så kroppen er tildækket om sommeren skal forsætte med D-vitamin gennem hele barndommen/livet.

- Calcium gives til børn, der har mælkeallergi eller til børn, hvor forældrene ikke ønsker at give deres barn mælkeprodukter. Der gives 500 mg dagligt fra 1 års alderen.

- Jerntilskud...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Fantastisk hjemmeside, fantastiske bøger og fantastiske meninger!

Kærlig hilsen
Mor til Elias, 7 måneder.