Putteproblemer - 17 måneder

1. marts 2016

Kategori:
Alder:
17 mdr.

Putteproblemer - 17 måneder

Kære Helen

Vores dejlige søn på snart 17 måneder trives overordnet rigtig fint. Han løber derudaf, er meget social, snakker meget, er udforskende, nysgerrig, grinende, grænsesøgende og med stort temperament, han ved hvad han vil og hvad han ikke vil ;)

Han har siden han var 6 måneder været nem at putte og har overvejende sovet igennem ca. 11 timer. Han er dog en dreng der karter meget rundt, både ved putning og når han sover.

De sidste tre måneders tid har det været en kamp at putte ham. Han karter rund, rejser sig op, går rundt i sengen, ruller rundt, står med numsen i vejret osv. Det har han altid gjort i ca. 10 minutter inden han faldt i søvn. Men nu kan det vare op til 45 minutter. det er som om han ikke kan finde ro. Putningen går ca. som følger:

19.00 bad
19.15 læse bog
19.30 han sidder hos mig (mor) og putter mens jeg synger en fast godnatsang for ham
19.35 lægges i sin tremmeseng får noget vand og jeg siger godnat, nu skal du sove.
Han rejser sig op med det samme han kommer ned i tremmesengen. Jeg lægger ham ned, siger det samme og går så ud, selvom han rejser sig op igen. Han er begyndt at brokke sig når jeg går. Det er ikke ulykkelig gråd, men småklynk. Jeg prøver først at sige shhhh og går ud igen. Hvis han bliver ved, går jeg helt hen til ham. Giver ham et kram, hvis han har brug for det og lægger ham så ned igen og siger det samme (Godnat, du skal sove). sådan kan det blive ved i 40 minutters tid.

Han er meget tørstig ved puttetid og vil hele tiden har mere vand. Når han har drukket nogle gange, er jeg begyndt at sige, sidste gang og så er det slut, for jeg tænker at han måske bruger vandet som en undskyldning for at udskyde søvnen. Dog er det måske også blevet en dårlig vane :/

Nogle gange når jeg formemmer han bliver mere og mere hyperaktiv har jeg taget ham op på mit skød, ...

Annonce

... for at sidde og putte lidt, da det har hjulpet ham til at finde ro. Jeg tænker dog, at det er vigtig for ham, at lære at finde ro selv og geare ned selv.

Vi er opmærksomme på om han er overtræt eller om vi lægger ham for tidligt. Vi har prøvet at lægge ham før og senere, men man kan ikke se en konsekvent effekt. Så kan der være en aften lige pludselig, hvor han er nem at putte. Men vi kan ikke finde noget system i det.

Hvad kan vi gøre for at hjælpe ham. Vi ville gerne give ham nogle gode vaner. Er det er problem, at han karter rundt?

I vuggestuen fortæller de, at han er nem at putte, men også karter lidt rundt, (som han jo altid har gjort) før han finder sin rette sovestilling. de siger at det er normalt at nogle børn karter lidt rundt, hvor andre børn, bare lægger sig med det samme.

Skal vi bare acceptere, at han er en der karter rundt? (selvfølgelig skal han ikke gøre det i 40 minutter, men hvis vi kan få det ned på de ti minutters tid, som det altid har været)
Hvordan kan vi gøre det bedre nu og hjælpe ham til at finde hurtigere ro og give ham nogle gode putte vaner?

Hans dagsrytme i øvrigt:

6.30 vågner selv, er som regel glad og pludrer lidt for sig selv hvorefter han kalder på os.
7.00 morgenmad (grød)
9.15. frugt i vuggestue
11.00 frokost
ca. 11.30/12.00 middagslur han sover kun 1,5 times tid. de siger i vuggestue, at han vågner let. Men herhjemme i weekenden sover han ikke længere tid. Jeg fornemmer i weekenden, at han ikke er helt udhvilet når han vågner. Jeg prøver altid at få ham til at sove mere, men det er næsten umuligt.
14.00 brød med pålæg eller rester fra frokost
16.00 frugt og et lille stykke brød/muslibar
18.00 aftensmad (han spiser meget til aftensmad og vi giver derfor ikke godnatgrød)
19.00 bad
19.15 putning

Vi ser frem til at læse dit svar.

På forhånd tak

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

Annonce

Viden om børn:

Søvn

Børn sover ikke som os voksne, og søvnen og måden barnet sover på, ændrer sig lidt hele tiden. I nogle periode vil børn naturligt sove dårligere end i andre perioder - det sker især, når barnet udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt, ligesom børn der starter i daginstitution, er syge eller måske får en ny lillebror eller lillesøster, naturligt også sover dårligt i disse perioder.

Jeg bliver tit spurgt: "Hvad gør jeg galt?" eller "Hvordan skal jeg præcist gøre for at...

Læs mere i Babylex

Tvillinger og trillinger

Du er berettiget til børnetilskud, hvis du føder tvillinger og trillinger. Du får også automatisk udbetalt børnetilskud, hvis du har adopteret flerlinger. Du kan få børnetilskud til og med det kvartal, hvor dine børn fylder 7 år.

Tal også med din sundhedsplejerske om muligheden for at komme med i en gruppe for mødre/fædre med flerlinger. Det kan være rigtig rart at møde ligestillede, drøfte de forskellige glæder og udfordringer, som børn giver, og rigtig mange har også stor glæde...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så sætter jeg mig endelig ned og skriver et brev til dig :o)

Jeg har fulgt med i din fantastiske brevkasse fra før min datter, på snart 11 mdr, blev født og har tit kunne bruge et råd på vejen af dig, men det er som sagt først nu, at jeg får sat mig ned og skriver selv. Købte endda også din bog, selvom den (desværre) først udkom da min datter vist var ved at være en 4-5 måneder ;o) Ja, jeg betegner mig faktisk som lidt af en fan, he-he ;o)

Mange hilsner (og ja, jeg har altså også lyst til at give et knus) fra "Mor"