Brev:
Putteproblemer - 17 måneder
1. marts 2016
Alder:
17 mdr.
Putteproblemer - 17 måneder
Kære Helen
Vores dejlige søn på snart 17 måneder trives overordnet rigtig fint. Han løber derudaf, er meget social, snakker meget, er udforskende, nysgerrig, grinende, grænsesøgende og med stort temperament, han ved hvad han vil og hvad han ikke vil ;)
Han har siden han var 6 måneder været nem at putte og har overvejende sovet igennem ca. 11 timer. Han er dog en dreng der karter meget rundt, både ved putning og når han sover.
De sidste tre måneders tid har det været en kamp at putte ham. Han karter rund, rejser sig op, går rundt i sengen, ruller rundt, står med numsen i vejret osv. Det har han altid gjort i ca. 10 minutter inden han faldt i søvn. Men nu kan det vare op til 45 minutter. det er som om han ikke kan finde ro. Putningen går ca. som følger:
19.00 bad
19.15 læse bog
19.30 han sidder hos mig (mor) og putter mens jeg synger en fast godnatsang for ham
19.35 lægges i sin tremmeseng får noget vand og jeg siger godnat, nu skal du sove.
Han rejser sig op med det samme han kommer ned i tremmesengen. Jeg lægger ham ned, siger det samme og går så ud, selvom han rejser sig op igen. Han er begyndt at brokke sig når jeg går. Det er ikke ulykkelig gråd, men småklynk. Jeg prøver først at sige shhhh og går ud igen. Hvis han bliver ved, går jeg helt hen til ham. Giver ham et kram, hvis han har brug for det og lægger ham så ned igen og siger det samme (Godnat, du skal sove). sådan kan det blive ved i 40 minutters tid.
Han er meget tørstig ved puttetid og vil hele tiden har mere vand. Når han har drukket nogle gange, er jeg begyndt at sige, sidste gang og så er det slut, for jeg tænker at han måske bruger vandet som en undskyldning for at udskyde søvnen. Dog er det måske også blevet en dårlig vane :/
Nogle gange når jeg formemmer han bliver mere og mere hyperaktiv har jeg taget ham op på mit skød, for at sidde og putte lidt, da det har hjulpet ham til at finde ro. Jeg tænker dog, at det er vigtig for ham, at lære at finde ro selv og geare ned selv.
Vi er opmærksomme på om han er overtræt eller om vi lægger ham for tidligt. Vi har prøvet at lægge ham før og senere, men man kan ikke se en konsekvent effekt. Så kan der være en aften lige pludselig, hvor han er nem at putte. Men vi kan ikke finde noget system i det.
Hvad kan vi gøre for at hjælpe ham. Vi ville gerne give ham nogle gode vaner. Er det er problem, at han karter rundt?
I vuggestuen fortæller de, at han er nem at putte, men også karter lidt rundt, (som han jo altid har gjort) før han finder sin rette sovestilling. de siger at det er normalt at nogle børn karter lidt rundt, hvor andre børn, bare lægger sig med det samme.
Skal vi bare acceptere, at han er en der karter rundt? (selvfølgelig skal han ikke gøre det i 40 minutter, men hvis vi kan få det ned på de ti minutters tid, som det altid har været)
Hvordan kan vi gøre det bedre nu og hjælpe ham til at finde hurtigere ro og give ham nogle gode putte vaner?
Hans dagsrytme i øvrigt:
6.30 vågner selv, er som regel glad og pludrer lidt for sig selv hvorefter han kalder på os.
7.00 morgenmad (grød)
9.15. frugt i vuggestue
11.00 frokost
ca. 11.30/12.00 middagslur han sover kun 1,5 times tid. de siger i vuggestue, at han vågner let. Men herhjemme i weekenden sover han ikke længere tid. Jeg fornemmer i weekenden, at han ikke er helt udhvilet når han vågner. Jeg prøver altid at få ham til at sove mere, men det er næsten umuligt.
14.00 brød med pålæg eller rester fra frokost
16.00 frugt og et lille stykke brød/muslibar
18.00 aftensmad (han spiser meget til aftensmad og vi giver derfor ikke godnatgrød)
19.00 bad
19.15 putning
Vi ser frem til at læse dit svar.
På forhånd tak