Svar: Hvordan får jeg min datter til selv at falde i søvn igen om natten
28. februar 2016
Alder:
10 mdr.
Kære Maria
Tak for dit brev :)
Det lyder som om, at det går stille og roligt fremad hos jer. I har fået skruet ned for amningerne og hun lyder til at begynde at sove bedre og mere sammenhængende. Det er rigtig godt.
Det er normalt at jeres datter kan vågne op om natten. Hun er i separationsfasen, og det betyder, at hun lige nu øver sig på bevæge sig væk fra jer og samtidig også derfor har ekstra meget behov for fysisk kontakt. Hun har brug for at se jer, for at vide, at hun ikke er forladt. I denne alder vil hun have rigtig meget behov for at vide, at I er der, at I ikke forsvinder fra hende, og hun kan godt virke mere pylret og krævende i forhold til kontakt - både i løbet af dagen, hvor hun f.eks. kan blive ked af det, hvis I går ud i køkkenet og lader hende være alene i stuen - men også om aftenen, især når hun skal sove.
Hun er sandsynligvis rigtig godt igang motorisk. Hun øver sig i at kravle, rejse sig ved tingene og bevæger sig mere og mere ud i verden på egen hånd. Hun øver sig motorisk om dagen, når hun er vågen. Og hun øver sig også om natten, når hun sover. Det er let for hende f.eks. at trække sig op ved tremmerne, det er en god øveplads, men hun er også urolig, fordi hun har en rastløshed i kroppen. Det er svært for hende at ligge stille, det er svært at slappe af i kroppen. Det betyder, at hun kan have svært ved at overgive sig til søvnen og at hun også kan have svært ved at sove roligt, når hun endelig sover. I oplever måske, at hun lægger sig op på alle fire, rokker frem og tilbage, og hun kan ikke selv finde ud af at blive lagt ned igen - hun græder frustreret og har brug for jeres hjælp.
Jo mere hun øver sig om dagen, jo bedre bliver hun til det og jo mere hun mestrer det og øver sig om dagen, jo mere ro vil der efterhånden komme på hende om aftenen og om natten. Men lige nu, vil hun naturligt have en stor motorisk uro dag, aften og nat ...
Hun vil naturligt også drømme rigtig meget i denne periode. Hun kan vågne om natten, klynke, græde, nogle gange faktisk også ligge og snakke i søvne eller ligge og grine - alt sammen fordi hun bearbejder dagens oplevelser og altså drømmer rigtig meget. I skal derfor prøve at vurdere, hvad det er for lyde hun har om natten - og hvilke lyde I skal reagere på.
Det kan her være en fordel, at I nu putter hende i seng på eget værelse, fordi I måske ikke reagerer helt så hurtigt, når I sover væk fra hinanden. Det giver hende mulighed for at drømme, sige en masse lyde osv. men selv få lov til at finde videre i søvnen - drømmer hun voldsomt, bliver hun ked af det, så kan I naturligvis høre det og skal naturligvis reagere på det. Hvis hun er ked af det, så skal I gå ind til hende, tage hende op og trøste og berolige hende og så putte hende igen, når hun atter virker parat. Men lige nu skal I altså prøve at vurdere, hvad hendes behov er.
Nogle gange vil hun naturligt have brug for hjælp til stillingskift, fordi hun ikke mestrer at få sig lagt rigtigt i sengen, fordi hun får sparket dynen af og ikke selv kan tage den på osv. og det er helt okay, at I nogle gange hjælper hende med dette. Hun lærer det som sagt med tiden. Men, I skal være meget opmærksomme på sutten.
Vanebetinget afbrudt søvn opstår, når vi forældre (ofte i bedste mening) kommer til at give vores børn en vane, som gør barnet afhængig af os om natten. Og det er ofte sutten. De er vigtigt at skelne imellem hvad der giver vanebetinget afbrudt søvn og hvad der ikke gør ...
Det er helt naturligt at sutten ryger ud af munden på hende, når hun sover, og hvis du per automatik kommer den i munden på hende hver gang, hun har sine små opvågninger, så er det, at det på sigt kan give jer problemer, fordi hun så lærer ikke at kunne sove uden sin sut og bliver afhængig af, at du kommer den i munden på hende igen og igen.
Det er ikke på samme måde problematisk at hjælpe hende med at skifte stillling, for hun lærer dette i takt med at hun motorisk bliver stærkere og hendes behov for din hjælp bliver således mindre og mindre. Men at finde sutten er rigtig svært!
Derfor vil det være rigtig godt, at du/I forsøger at hjælpe hende videre i søvnen om natten, uden at hun får sutten i munden hver gang, så hun lærer at sove uden denne afhængighed. Og hvis hun kun kan sove med sin sut, så vil det være rigtig godt, hvis I kan lære hende at finde sutten selv.
For at lære hende dette, så er I nødt til at starte om dagen. Giv hende sutte i hånden og lade hende selv føre den til munden, eller læg sutten på bordet og lad hende øve sig i at vende den rigtigt og putte den i munden. Når hun kan det om dagen, så kan I begynde at øve det om natten. I kan fylde ekstra sutter i sengen, trække en stofble igennem suttens ring og på den måde hjælpe hende til at søge efter en sut og igen selv komme den i munden - så I ikke yder denne service, men lærer hende at klare det selv. Allerbedst er det dog, hvis I helt kan undvære sutten om natten. Hun må gerne få den, når hun skal sove, men ryger den ud af munden er det naturligt og den skal ikke per automatik puttes i munden igen:)
Jeg håber, I kan bruge dette lidt videre :)
Rigtig meget held og lykke og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske