Svar: Opskrift på døgnrytme og putteritual

22. februar 2016

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Sofie

Tak for dit brev :) Dejligt at høre, at du kunne bruge mit sidste svar, og jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig igen:)

Jeres dreng er stadig så lille, at man ikke kan sætte et "fast skema" op for dagen. Nogle gange vil han sove længere lure, andre dage kortere lure. Generelt kan jeg dog sige, at det vil være rigtig godt, hvis han samlet sover ca. 5 timer om dagen og ca. 10 timer om natten. Sover han længere nattesøvn vil dagssøvnen ofte være kortere, sover han kortere nattesøvn, vil han naturligt have brug for mere søvn om dagen.

Det betyder, at hvis jeres dreng starter dagen ca kl 0.630, så vil hans puttetid om aftenen sandsynligvis være ca 20.30 - altså svarende til de ca 10 timer. Om dagen sover han ofte sin længste lur om formiddagen og det må han meget gerne - han sover her rigtig længe, ofte 2-2.5 time og det er super. Men det betyder naturligt, at hans efterfølgende lure så bliver kortere. Det er rigtig godt, hvis mindst en af lurene varer 1.5 time, fordi han så har en mulighed for at komme igennem flere søvnstadier, men det gør han jo hos jer:)

Da han står forholdsvist tidligt op, vil han naturligt også sove sine lure tidligt i løbet af dagen, og da hans middagslur og eftermiddagslur samtidig ofte er en powernap, er det derfor helt naturligt, at han lige nu har brug for 4 lure i stedet for 3.

Hvis du vil prøve at ændre lidt på dette, altså forsøge at få ham til at sove lidt senere og måske hjælpe ham til at sove lidt længere middagslur, så kan du prøve at give ham et bad i løbet af dagen. Når han har sovet sin lange formiddagslur, må du meget gerne ham. Her er han naturligt sulten, fordi han har sovet så længe. Derefter kan du give ham et bad, som du afslutter med god frottering i håndklædet, lidt massage, smører ham med creme osv. Badet stimulerer ham rigtig godt både motorisk og mentalt og er med til at give ham en vis ro i kroppen. Badet kan derfor både forlænge hans vågenperiode lidt, så middagsluren naturligt kommer til at ligge lidt senere, og det kan også have positiv effekt på længden af middagsluren, så han sover lidt længere og på den måde måske kan nøjes med tre lure. Det kan være et forsøg værd - virker det ikke, så er det dog også helt okay.

En skitseret dagsplan kan derfor se således ud:

Tidlig morgen: Ammes og sover videre, får ofte en lille ekstra amning at vågne på, når dagen begynder

Formiddag: Ammes og puttes til formiddagslur - tager hos jer her den længste lur.

Vågner, får mælk efter sin lange lure - og kommer i bad, stimuleres rigtig godt både motorisk og mentalt.

Frokost: Ammes og puttes til middagslur

Eftermiddag: Ammes, skiftes og ammes evt. igen og puttes så til dagens 3. lur

Alt efter hvor tidligt han står op af sine lure, hvor sent og hvor meget han sover i løbet af dagen kan han have behov for en lille ekstra lur i løbet af aftenen...

Aften: Ammes og puttes til natten

Sen aften: Ammes og sover videre

Midt nat: Ammes og sover videre

Måske vil hans søvnbehov så se således ud: 2.5 time + 1.5 time + 30 minutter + 30 minutter... men som sagt, er det naturligt, at han stadig varierer sin søvn - og han har jo ikke læst bogen og ved ikke, hvad der forventes af ham ;)

I kan putte William i barnevognen, du kan også putte ham i hans vugge eller tremmeseng, og du må også meget gerne stadig vælge at lægge dig med ham i dobbeltsengen. Hvis du lægger dig, ammer ham og lader ham falde i søvn ved siden af dig, så ...

Annonce

... kan du være heldig at få ham til at sove lidt længere, netop fordi han kan mærke dig:)

Med hensyn til at vugge ham i søvn i jeres arme, så er det trygt og dejligt. William er 3 måneder gammel og viser et stort behov for tryghed. Det er naturligt i forhold til hans alder og det vil ændre sig i takt med at han bliver ældre.

Men, det er naturligvis uholdbart i længden, hvis han kun kan sove i din eller fars favn. Du/I har også praktiske ting, som skal laves, når han skal sove og derfor er det rigtig fint, at I nu forsøger at arbejde på at lære ham at sove, uden at han behøver være i favn og uden at han skal vugges:)

og du har naturligvis også forskellige ting du skal lave, når han sover og derfor er det fint at du nu stille og roligt begynder at arbejde på, at han skal lære at sove for sig selv. Det lyder faktisk som om at han allerede er ved at være ret god til det om dagen og de ritualer I har der, skal du naturligvis overføre til om aftenen.

Det kan være en god idé at svøbe ham eller putte ham i en sovepose. Det vil gøre, at han stadig føler sig omsluttet, men det vil være af et klæde/pose og ikke jeres arme. Det kan gøre det lettere for jer at flytte ham fra jeres favn og ned i seng, vugge, barnevogn.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det er en god idé, hvis du kan amme ham imens han er svøbt. Del f.eks. amningen op i to, så du stater med at amme, herefter skifter ham og så putter ham i svøb eller sovepose og så ammer du ham igen og derefter skal han så puttes.

Når du lægger ham fra dig, så skal det være inden han falder i så dyb søvn, at han ikke ænser at han bliver flyttet. Det er synd for ham, hvis han sover godt, og idet han så lægges ned, så oplever han et skift og bliver forskrækket, fordi han pludselig er lagt et helt andet sted. Det er utrygt. Det er derfor vigtigt, at han lige når at følge lidt med i at han rent faktisk flyttes, men samtidig på et tidspunkt, hvor han er træt nok til at sove videre og ikke protesterer - det er svært, men det kan lade sig gøre.

Se på ham, se på hans øjne og lyt til hans vejrtrækning. Prøv at lægge ham fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se, at han er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte ham fra din favn ned i egen seng eller ned i barnevognen.

Hvis han vil have en sut, må du gerne erstatte brystet med en sut, du kan også prøve med en klud ved ansigtet, så du har en klud ved brystet, når du ammer ham, som følger med ham ned i sengen. Stå lidt ved ham, hold dine hænder roligt på ham, så han fornemmer, at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hans krop, så der er lidt tyngde, vug ham blidt imens han ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser - hvis han ligger i barnevognen, så vug/tril den lidt frem og tilbage, hvis han ligger i sengen, så prøv om du kan lulle ham til ro, hvor han ligger, netop med dine hænder. Hvis han lige nu puttes i vugge, så vip vuggen stille og roligt - så han på den måde lærer at falde i søvn uden at være i jeres favn, men begynder at forbinde sin seng, vugge, barnevogn med stedet, hvor han sover.

Godnathistorie, puttebamse osv. er rigtig godt på sigt - men de fleste børn er 12-18 måneder, før de rigtigt begynder at have glæde af dette, så er der lidt tid endnu:) Godnatsang må du dog gerne indføre, hvis du fornemmer at det hjælper jeres dreng til ro, at du sidder og synger for ham:)

Håber du kan bruge dette videre, rigtig meget held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Arp

Arp er betegnelsen for nogle gulbrune skæl, som mange børn får i hovedbunden, på panden eller i øjenbrynene. Det er døde hudceller som bliver afstødt. Det smitter ikke og det har intet med hygiejne at gøre.

Arp i hovedbunden kan fjernes ved hjælp af en lusekam. Du kan med fordel massere lidt uparfumeret babyolie ind i barnets hovedbund. En let massage stimulerer blodcirkulationen i hovedbunden, hvilket er godt både for forebyggelse og helbredelse af arp.

Evt. arp...

Læs mere i Babylex

Body Mass Index - BMI

Body Mass Index er en beregning af hvordan en persons højde passer til personens vægt. BMI defineres som vægten i kg divideret med højden i meter i anden (kg/m2).

Et sundt BMI for voksne ligger mellem 18.5-24.9. Man bruger ikke denne måling til små børn, men i stedet bruger man vækstkurver.

Ved at tegne barnets længde/højde og vægt ind på en kurve, så kan man følge om barnet vokser som det skal.

En tommelfingerregel lyder at små børn fordobler...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil bare sige tusind tak for hjælpen! Det var et wake-up-call at få dit klare svar ... Dejligt at få at vide så entydigt at tingene ikke er i orden.

Alt går meget bedre nu, vi kan nemt aktivere ham, putning går stort set problemfrit nu og aflevering i vuggestue er også meget bedre. Det har været så godt at komme ud af den dårlige vane - jeg har bare ikke tidligere tænkt på at det var vaner der skulle ændres.

Tusind tak for hjælpen - det har betydet utrolig meget for os.

Med venlig hilsen
Rikke, mor til dreng på 21 måneder