Brev:
Opskrift på døgnrytme og putteritual
22. februar 2016
Alder:
3 mdr.
Opskrift på døgnrytme og putteritual
Hej Helen
Tusind tak for dine svar angående Williams søvn og amning. Der er helt klart god inspiration at hente. William er nu 14 uger.
Jeg vil jo gerne arbejde på Williams døgnrytme, men har brug for inspiration til, hvordan den kan se ud. Nogle af hans lurer kan være svære at ramme, når man har mødregruppe, babysvømning m.m. i løbet af ugen, men vil gerne høre hvordan den kan se ud, så jeg har noget at arbejde med.
Lige nu lykkes hans formiddagslur rimelig okay men en varighed på 2-2,5 time. Middagsluren varer som udgangspunkt 30 minutter, men jeg ved at den burde være længere. Eftermiddagsluren er også oftes kun 30 minutter, hvorfor han så også tager en aftenlur inden natten.
Jeg ved at de korte lurer ikke er optimalt, så vil gerne vide, hvilken længde der ville være optimalt.
Hvis vi står op ca. 6.30, kan du så beskrive en døgnrytme som inkludere lurernes længde? Så jeg har noget at arbejde ud fra.
Hvis William ikke kan puttes i barnevognen om dagen, hvor vil det så være optimalt?
Er det i hans vugge i soveværelset, hvor han også sover om natten?
Lige nu har vi et putteritual om dagen, som hedder: skifte ble mens vi pludre lidt, amning og puttes i barnevogn (hvis ikke han kommer i barnevogn, vugges han i søvn i mine arme).
Om aftenen hedder det: skiftes ble og puttes i nattøj mens vi pludre, amning, svøbes i dyne og vugges i søvn i fars arme, hvorefter han puttes i vuggen.
Er dette okay, eller er der noget som kan forbedres?
På sigt vil jeg gerne have ham til at falde i søvn selv, så han kan puttes i vuggen med en godnatsang, som senere kan skiftes ud med en godnathistorie.
Jeg ser frem til at høre fra dig.
Med venlig hilsen
Sofie