Opskrift på døgnrytme og putteritual

22. februar 2016

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Opskrift på døgnrytme og putteritual

Hej Helen

Tusind tak for dine svar angående Williams søvn og amning. Der er helt klart god inspiration at hente. William er nu 14 uger.

Jeg vil jo gerne arbejde på Williams døgnrytme, men har brug for inspiration til, hvordan den kan se ud. Nogle af hans lurer kan være svære at ramme, når man har mødregruppe, babysvømning m.m. i løbet af ugen, men vil gerne høre hvordan den kan se ud, så jeg har noget at arbejde med.

Lige nu lykkes hans formiddagslur rimelig okay men en varighed på 2-2,5 time. Middagsluren varer som udgangspunkt 30 minutter, men jeg ved at den burde være længere. Eftermiddagsluren er også oftes kun 30 minutter, hvorfor han så også tager en aftenlur inden natten.
Jeg ved at de korte lurer ikke er optimalt, så vil gerne vide, hvilken længde der ville være optimalt.

Hvis vi står op ca. 6.30, kan du så ...

Annonce

... beskrive en døgnrytme som inkludere lurernes længde? Så jeg har noget at arbejde ud fra.

Hvis William ikke kan puttes i barnevognen om dagen, hvor vil det så være optimalt?
Er det i hans vugge i soveværelset, hvor han også sover om natten?

Lige nu har vi et putteritual om dagen, som hedder: skifte ble mens vi pludre lidt, amning og puttes i barnevogn (hvis ikke han kommer i barnevogn, vugges han i søvn i mine arme).
Om aftenen hedder det: skiftes ble og puttes i nattøj mens vi pludre, amning, svøbes i dyne og vugges i søvn i fars arme, hvorefter han puttes i vuggen.
Er dette okay, eller er der noget som kan forbedres?
På sigt vil jeg gerne have ham til at falde i søvn selv, så han kan puttes i vuggen med en godnatsang, som senere kan skiftes ud med en godnathistorie.

Jeg ser frem til at høre fra dig.

Med venlig hilsen
Sofie

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

Annonce

Viden om børn:

Overtøj til børn

Vindtæt og vandtæt overtøj, som flyverdragt, jakke og overtræksbukser er ideelt, når børn skal lege ude og det er køligt.

Luffer eller vanter sættes fast i ærmet med trykknap eller specielle spænder, som man køber netop til formålet. Snore, halstørklæder og bælter er for farligt. De kan medføre at barnet hænger fast, når det klatrer rundt og bevæger sig i leg, og det kan i værste tilfælde medføre, at barnet hænger fast og bliver kvalt. I stedet for halstørklæde kan man købe en...

Læs mere i Babylex

Gråd og børn

Når det lille barn græder, så fortæller dit barn dig, at det ikke har det ikke har det helt godt eller ikke er helt tilfreds med, hvad der foregår omkring det.

Det nyfødte barns gråd er meget ensartet, men forholdsvis hurtigt vil barnets gråd ændre sig og vil have forskellige nuancer. I takt med at barnet vokser, vil du lære at tolke barnets gråd og finde ud af, hvordan du skal handle i forhold til barnets behov.

Nogle gange vil det være svært at finde ud af,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine dejlige, fornuftige svar. De passer så godt til mit temperament, og det giver altså ro i sjælen at høre fra dig. Mange gange hjælper det også at få sat ord på sine bekymringer.

Jeg finder mange gode råd i dine tidligere svar til andre forældre. Jeg kan nogle gange føle mig som verdens dårligste mor, når ingenting vil lykkes. Derfor trøster det mig, når jeg kan læse, at jeg ikke er den eneste, der har problemer med de kære børn. Så føler jeg mig ikke så alene.

Tak fra Lis, mor til datter på 4 måneder