Svar: Vågen 1-2 timer om natten - 10 mdr.
17. februar 2016
Alder:
10 mdr.
Kære Helle
Tak for dit brev :)
Der sker udviklingsmæssigt rigtig meget med jeres datter lige nu, og det er dette I mærker om natten og det er forklaringen på, at jeres datter lige nu vågner tidlig morgen...
Jeres datter er i separationsfasen. Det betyder, at hun lige nu øver sig i at separere sig fra dig, øver sig i at udforske verden mere og mere på egen hånd. Hun er begyndt at vise tegn på at ville kravle, hun rejser sig ved tingene, hiver sig op ved tremmerne i tremmesengen - hun øver sig både, når hun er vågen om dagen, men også om natten, når hun sover. Faktisk taler man om "head-banging" og "head-rolling" netop i denne alder, fordi barnet ofte lægger sig op i kravlestilling og vugger frem og tilbage eller ligger og kaster hovedet fra side til side. Det er således helt normalt, at jeres datter sover uroligt netop nu... Det hører alderen og udviklingen til.
I følge din dagsplan, så indgår der er et bad om aftenen, som en fast del af putteritualet. Det er super godt. Et bad inden putning, lidt god frottering med håndklædet, blive smurt med lidt creme, få lidt massage - det kan være med til at give hende fysisk ro og gøre det lettere for hende at koble fra og slappe af i kroppen.
Nogle børn har glæde af at blive puttet i en sovepose - en voksipose, drømmepose eller lignende, fordi det kan hjælpe hende til fysisk at holde sammen på sig selv og dermed hjælpe hende til fysisk ro. Hvis I har en sådan, som I bruger om dagen i barnevognen, kan det derfor være et forsøg værd at prøve den om natten - I skal naturligvis her sikre jer, at hendes påklædning passer til at hun sover indendøre, så hun ikke får det for varmt.
Det er ofte ikke nogen stor hjælp at tage hende op, som du også skriver, at du har forsøgt. I stedet vil det nogle gange hjælpe, hvis du kan stå hos hende, holde dine hænder på hendes krop, lade dine hænder give hendes krop lidt tyngde. At putte hende på maven og stå med hænderne på ryggen, stryge hænderne op og ned over ryggen og blenumsen kan hjælpe til fysisk ro og gøre, at hun bedre kan overgive sig til søvnen igen. MEN modsat, kan det også nogle gange irritere hende, hvis hun bliver puttet i en sovepose, fordi den forhindrer hende i at skifte stilling, når hun sover. Derfor er I nødt til at prøve jer lidt frem, for at finde ud af, hvordan hun har det bedst.
Det kan for nogle være en rigtig god idé at fjerne tremmerne fra den ene side af sengen og koble hendes seng til jeres seng. Det giver mulighed for, at hun kan sove i sin egen seng, og at du samtidig kan ligge i din seng. Du kan lægge en hånd over på hende, berolige og betrygge, lade hende mærker, at du er der med det samme hun begynder at give lidt lyd fra sig og på den må de hjælpe hende videre i søvnen og give hende ro - uden at du behøver stå op og uden at, du behøver tage hende op... Du skal her naturligvis sikre dig, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt, hun må ikke kunne kravle ud af sengen og må ikke kunne falde på gulvet eller komme i klemme mellem de to senge.
Da hun er i separationsfasen og øver sig i rent fysisk at være lidt på afstand af jer, så er trygheden lige nu ekstra vigtig. Hun har ekstra meget behov for at se jer, mærke jer, ekstra meget behov for fysisk kontakt og nærhed for at kunne sove. Og samtidig kan hun også have tendens til at skubbe dig fra sig. Hun vil op, vil være i din favn, men ligeså snart hun kommer op, så vil hun ned igen... Det kan være rigtig svært at finde balancen mellem, hvor meget du skal være der, og hvornår hun ikke behøver dig - og det er naturligt svært at finde ud af om natten, hvor du jo selv er træt og bare rigtig gerne vil sove...
Det at hun motorisk øver sig i at være på afstand gør også , at hun nu begynder at opleve verden større, hun får flere indtryk, ser rummet, tingene omkring osv. på en ny måde, ligesom hun er meget bevidst om, hvor du er i forhold til hende. Hun kan f.eks. græde, når du går ud i køkkenet og lader hende være i stuen eller protestere voldsomt, hvis du går på toilettet.
Hun viser også mere og mere egen vilje, begynder at protestere over at skulle have hue på, vil ikke have børstet tænder, protesterer, når du lægger hende på puslebordet, hun vil ikke skiftes, vil ikke ligge stille. Hun protesterer måske over maden, vil ikke mades med ske osv. Alt sammen en spirende selvstændighed og alt samme rigtig godt og meget positivt - men det giver udfordringer om natten.
For alt hvad hun oplever om dagen skal bearbejdes, når hun sover, og det betyder, at hun lige nu drømmer rigtig meget. Og drømmeaktiviteten er meget stor hen mod morgenstunden. Når hun vågner kl 04/05 skyldes det derfor også stor drømmeaktivitet. Så hun har både en motorisk uro i kroppen og også en mental uro, fordi hun drømmer rigtig meget.
Jeres rytme ser umiddelbart fin ud og jeres datter må gerne sove en længere lur om formiddagen end om eftermiddagen, hvis det lige nu fungerer godt for hende på denne måde. Samlet set bliver hendes søvnbehov fint dækket. Rytmen kan dog også spille ind på nattensforløb og man kan derfor godt diskutere, om I skal prøve at vække hende fra formiddagsluren for at få en længere middagslur - eller måske to lige lange lure, så hun ikke kun sover 40 minutter over middag. MEN lige nu tænker jeg, at I ikke skal vække hende, men prøve at se om ikke der er tale om en periode... netop fordi alder og udvikling spiller ind.
Jeg regner med, at jeres datter tidligere har fået flaske tidlig morgen og at denne nu er væk. Det kan naturligvis ikke udlukkes, at hun vågner, fordi hun mangler lidt at spise eller drikke her. Det betyder ikke, at I skal begynde at tilbyde hende mad eller mælk tidlig morgen, men det kunne være en idé, at I nu indførte en godnatgrød, som en fast del af putteritualet. Det vil sige en rytme, der ser således ud:
Aftensmad kl 18
Bad, god frottering med håndklædet, smøre med creme mv.
Godnatgrød ca 19.15. Får børstet tænder
Flaske og puttes til natten 19.30
Sen aften 23/24: Flaske
Grøden kan være med til at mætte hende lidt ekstra og sikre, at hun ikke vågner tidlig morgen, fordi hun har brug for mælk eller er sulten.
Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske