Svar: Vågen 1-2 timer om natten - 10 mdr.

17. februar 2016

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Helle

Tak for dit brev :)

Der sker udviklingsmæssigt rigtig meget med jeres datter lige nu, og det er dette I mærker om natten og det er forklaringen på, at jeres datter lige nu vågner tidlig morgen...

Jeres datter er i separationsfasen. Det betyder, at hun lige nu øver sig i at separere sig fra dig, øver sig i at udforske verden mere og mere på egen hånd. Hun er begyndt at vise tegn på at ville kravle, hun rejser sig ved tingene, hiver sig op ved tremmerne i tremmesengen - hun øver sig både, når hun er vågen om dagen, men også om natten, når hun sover. Faktisk taler man om "head-banging" og "head-rolling" netop i denne alder, fordi barnet ofte lægger sig op i kravlestilling og vugger frem og tilbage eller ligger og kaster hovedet fra side til side. Det er således helt normalt, at jeres datter sover uroligt netop nu... Det hører alderen og udviklingen til.

I følge din dagsplan, så indgår der er et bad om aftenen, som en fast del af putteritualet. Det er super godt. Et bad inden putning, lidt god frottering med håndklædet, blive smurt med lidt creme, få lidt massage - det kan være med til at give hende fysisk ro og gøre det lettere for hende at koble fra og slappe af i kroppen.

Nogle børn har glæde af at blive puttet i en sovepose - en voksipose, drømmepose eller lignende, fordi det kan hjælpe hende til fysisk at holde sammen på sig selv og dermed hjælpe hende til fysisk ro. Hvis I har en sådan, som I bruger om dagen i barnevognen, kan det derfor være et forsøg værd at prøve den om natten - I skal naturligvis her sikre jer, at hendes påklædning passer til at hun sover indendøre, så hun ikke får det for varmt.

Det er ofte ikke nogen stor hjælp at tage hende op, som du også skriver, at du har forsøgt. I stedet vil det nogle gange hjælpe, hvis du kan stå hos hende, holde dine hænder på hendes krop, lade dine hænder give hendes krop lidt tyngde. At putte hende på maven og stå med hænderne på ryggen, stryge hænderne op og ned over ryggen og blenumsen kan hjælpe til fysisk ro og gøre, at hun bedre kan overgive sig til søvnen igen. MEN modsat, kan det også nogle gange irritere hende, hvis hun bliver puttet i en sovepose, fordi den forhindrer hende i at skifte stilling, når hun sover. Derfor er I nødt til at prøve jer lidt frem, for at finde ud af, hvordan hun har det bedst.

Det kan for nogle være en rigtig god idé at fjerne tremmerne fra den ene side af sengen og koble hendes seng til jeres seng. Det giver mulighed for, at hun kan sove i sin egen seng, og at du samtidig kan ligge i din seng. Du kan lægge en hånd over på hende, berolige og betrygge, lade hende mærker, at du er der med det samme hun begynder at give lidt lyd fra sig og på den må de hjælpe hende videre i søvnen og give hende ro - uden at du behøver stå op og uden at, du behøver tage hende op... Du skal her naturligvis sikre dig, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt, hun må ikke kunne kravle ud af sengen og må ikke kunne falde på gulvet eller komme i klemme mellem de to senge.

Da hun er i separationsfasen og øver sig i rent fysisk at være lidt på afstand af ...

Annonce

... jer, så er trygheden lige nu ekstra vigtig. Hun har ekstra meget behov for at se jer, mærke jer, ekstra meget behov for fysisk kontakt og nærhed for at kunne sove. Og samtidig kan hun også have tendens til at skubbe dig fra sig. Hun vil op, vil være i din favn, men ligeså snart hun kommer op, så vil hun ned igen... Det kan være rigtig svært at finde balancen mellem, hvor meget du skal være der, og hvornår hun ikke behøver dig - og det er naturligt svært at finde ud af om natten, hvor du jo selv er træt og bare rigtig gerne vil sove...

Det at hun motorisk øver sig i at være på afstand gør også , at hun nu begynder at opleve verden større, hun får flere indtryk, ser rummet, tingene omkring osv. på en ny måde, ligesom hun er meget bevidst om, hvor du er i forhold til hende. Hun kan f.eks. græde, når du går ud i køkkenet og lader hende være i stuen eller protestere voldsomt, hvis du går på toilettet.

Hun viser også mere og mere egen vilje, begynder at protestere over at skulle have hue på, vil ikke have børstet tænder, protesterer, når du lægger hende på puslebordet, hun vil ikke skiftes, vil ikke ligge stille. Hun protesterer måske over maden, vil ikke mades med ske osv. Alt sammen en spirende selvstændighed og alt samme rigtig godt og meget positivt - men det giver udfordringer om natten.

For alt hvad hun oplever om dagen skal bearbejdes, når hun sover, og det betyder, at hun lige nu drømmer rigtig meget. Og drømmeaktiviteten er meget stor hen mod morgenstunden. Når hun vågner kl 04/05 skyldes det derfor også stor drømmeaktivitet. Så hun har både en motorisk uro i kroppen og også en mental uro, fordi hun drømmer rigtig meget.

Jeres rytme ser umiddelbart fin ud og jeres datter må gerne sove en længere lur om formiddagen end om eftermiddagen, hvis det lige nu fungerer godt for hende på denne måde. Samlet set bliver hendes søvnbehov fint dækket. Rytmen kan dog også spille ind på nattensforløb og man kan derfor godt diskutere, om I skal prøve at vække hende fra formiddagsluren for at få en længere middagslur - eller måske to lige lange lure, så hun ikke kun sover 40 minutter over middag. MEN lige nu tænker jeg, at I ikke skal vække hende, men prøve at se om ikke der er tale om en periode... netop fordi alder og udvikling spiller ind.

Jeg regner med, at jeres datter tidligere har fået flaske tidlig morgen og at denne nu er væk. Det kan naturligvis ikke udlukkes, at hun vågner, fordi hun mangler lidt at spise eller drikke her. Det betyder ikke, at I skal begynde at tilbyde hende mad eller mælk tidlig morgen, men det kunne være en idé, at I nu indførte en godnatgrød, som en fast del af putteritualet. Det vil sige en rytme, der ser således ud:

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Aftensmad kl 18

Bad, god frottering med håndklædet, smøre med creme mv.

Godnatgrød ca 19.15. Får børstet tænder

Flaske og puttes til natten 19.30

Sen aften 23/24: Flaske

Grøden kan være med til at mætte hende lidt ekstra og sikre, at hun ikke vågner tidlig morgen, fordi hun har brug for mælk eller er sulten.

Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Klip i mellemkødet (Episiotomi)

I forbindelse med en fødsel kan det være nødvendigt at klippe kvinden i mellemkødet så barnet bedre kan komme ud. Dette kaldes en episiotomi og jordemoderen klipper i det stykke der er mellem skeden og endetarmsåbningen. Man kan også briste spontant.

Uanset om man brister eller bliver klippet, så vil man blive syet sammen, for at såret gror rigtig sammen igen.

Det er altid vigtigt at skylle såret efter hvert toiletbesøg den første tid efter fødslen, for at undgå...

Læs mere i Babylex

Barnløshed

De fleste par har en naturlig forventning om blive forældre på et tidspunkt. Men for nogle sker det dog ikke bare af sig selv.

Hvis man som par forsøger at blive gravide gennem et år, uden at de lykkes, så betragtes det som ufrivilligt barnløshed. Statistikken siger, at ca 80 % vil bliv gravide i løbet af et år.

Årsagerne til at man ikke bliver gravid kan være rigtig mange og det tager tid at finde frem til den rigtige behandling for det enkelte par. Derudover er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Først tak tak tak for gode, beroligende og jordnære svar man kan forholde sig til. Og for at skubbe i den rigtige retning ;-)

Pia, Malthes mor