Svar: Forsat søvnproblemer
14. februar 2016
Alder:
12 mdr.
Kære du
Tak for dit brev :)
Jeg kan godt forstå, at du synes det er uholdbart. Det er det bestemt også - du skal naturligvis ikke amme hele natten og ingen af jer, hverken du eller din lille dreng, har glæde af at han ligger med brystet i munden hver nat.. han har lige så meget brug for sammenhængende søvn, som du har. Derfor forstår jeg godt, at du tænker, at en kold tyrker er nødvendigt.
Det kan også godt være, at det er nødvendigt hos jer - men, før du fjerner brystet fra den ene dag til den anden, så synes jeg, at du skal få din dreng tjekket igennem af en øre-næse-halslæge. Det er vigtigt at tjekke, at han ikke har problemer med ørerne. Det kan være forklaringen på, at han søger dit bryst hele natten - og øreproblemer behøver ikke nødvendigvis vise sig om dagen...
Ørelægen kan også tjekke, om jeres dreng har problemer med hævede polypper eller andet - det kan også være en forklaring. Snorker han f.eks. når han sover? Det kan være tegn på hævede polypper, men det vil ørelægen kunne se.
Det er altså vigtigt, at I får jeres dreng grundigt tjekket igennem, så du sikrer dig, at der ikke er en fysiologisk årsag til, at han søger dig og dit bryst hele natten. Hvis lægen siger, at han er sund og rask og intet fysiologisk kan finde, så skal du lære din dreng, at bryst og mor er to forskellige ting. Det ved han godt nu - han forstår godt, at han f.eks. kan bide dig i brystet og få en reaktion fra dig, på den måde forstår han godt, at mor og brystet hænger sammen, men I er ikke det samme:) Og du skal derfor vise ham, at selvom han skal undvære brystet, så betyder det ikke, at han skal undvære dig. Du kan stadig være der, give ham masser af nærhed og tæt fysisk kontakt, han får masser af mor, men brystet får han ikke.
Hvis dette er helt umuligt, så kan det være nødvendigt, at du lader far tage over. Normalt anbefales 3 nætter. Du kan sove i et andet rum og far kan sove med jeres dreng i soveværelset. Far kan putte med ham, give ham masser af nærhed, kramme ham, lade ham kravle rundt på sig, holde om ham osv. Hvis du ikke er der, så er amning ikke muligt - han kan blive tilbudt lidt vand, men ikke for meget - han skal ikke lære at drikke en masse vand om natten, men skal lære at sove helt uden.
I bør også tilbyde ham en godnatgrød, som en fast del af putteritualet, så I sikrer jer, at han ikke vågner fordi han er reelt sulten. Det er vigtigt, at han er fyldt godt op med mad, når han puttes. Du må også gerne amme ham om aftenen, før han bliver puttet, ligesom du også kan amme ham sen aften, før du selv går i seng - MEN derefter tager far så over.
Det er altså ikke sikkert, at du behøver tage en fuld kold tyrker og stoppe amning helt fra den ene dag til den anden. Måske kan du amme to gange (aften og sen aften) og derefter lade far tage over. Det kan også være rart for dig. Når du ammer så meget, som du gør - så kan du risikere at få en brystbetændelse, hvis du pludselig holder helt op med at amme. Det vil din krop ikke kunne finde ud af. At bibeholde amning to gange i døgnet, kan derfor også være for din skyld:)
Jeg håber, at du kan bruge dette videre, rigtig meget held og lykke fortsat:) - og ja, nogle børn sover desværre ikke igennem før de er 2-3 år... :(
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske