Kort amning

15. februar 2016

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Kort amning

Hej Helen

Du får lige et ekstra brev, så jeg holder emnerne lidt adskilte :)

Jeg ammer min søn William på 3 måneder, men er begyndt at tvivle lidt på det.
Han er som udgangspunkt en glad dreng, men vi har i hele hans liv haft problemer med hans søvn, hvilket tit har givet mig en træt og pylret dreng, som dagen går.

Her de sidste par uger har jeg spekuleret på om amningen har en fingre med i spillet. Jeg ammer ham fuldt og har splittet min amning op, så han ammes af 2 omgange fra samme bryst (dog ikke om natten).
William er ikke en signalstærk dreng i forhold til hans sult, og jeg har også tit brugt amning som trøst, når han er blevet pylret og grædende, hvis jeg ikke har kunnet trøste ham ellers.
Han sover tit kun 30-45 minutter af gangen om dagen, så der går ofte ikke mere end 1,5-2 timer mellem han bliver lagt til brystet - især fordi jeg også ammer ham inden han ligges til at sove i håb om, at han sover et længere stræk.

Om natten sover han mellem 2-3 timer af gangen, hvilket som udgangspunkt er okay, men drømmer lidt om, at det skal hedde 3-4 ...

Annonce

... timer.

Min bekymring ligger i, at uanset om der går 1,5 eller 4 timer mellem amningerne, så spiser han kun 3-10 minutter, hvorefter han ikke virker sulten længere. Dette har han gjort siden han var 4 uger gammel og min SP siger at han bare er en hurtig-spiser. Kan dette passe?

Eller kan det være andre grunde til, at han ikke spiser i længere tid?

Jeg er lidt bange for at han ikke får nok af den fede mælk og derfor ikke bliver helt mæt, selvom han spiser flere gange fra samme bryst.

Han har også rumlen og luft i maven, som jeg ved kan skyldes for meget af den tynde mælk.

Jeg har overvejet at malke ud for at se, hvor meget mælk jeg har, så jeg ved om jeg har nok - eller måske har overproduktion. Vi har prøvet et par gange om aftenen at give flaske, hvor han spiser 70-100 ml (uden at jeg har ammet), men der er jo ofte ikke gået mere end 1,5 time siden han så sidst fik mad ved mig.

Det skal siges, at han tager fint på (mellem 200-250 gram om ugen) og udvikler sig som han skal.

Håber du vil dele lidt tanker omkring amning.

Med venlig hilsen
Sofie

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

30. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Kamillete til baby?

Hej Helen I følge vores sundhedsplejerske, så bør vi ikke give kamillete til...

Annonce

Viden om børn:

Allergi børn

Børn fødes ikke med allergi, men alle børn kan få allergi, og det er vigtigt at forebygge allergi i hverdagen.

Allergi er ofte en arvelig sygdom, som tit knytter sig til astma, høfeber, børneeksem og fødevareallergi. Hvis forældre eller søskende har allergi eller har haft behandlingskrævende allergi, så vil risikoen for, at et nyt lille barn også får allergi være større. Men selvom I ikke har allergi i familien, vil der være 5-10% risiko for, at jeres barn udvikler allergi.

Læs mere i Babylex

Bleskift

Et nyfødt barn skal have skiftet ble ofte, i begyndelsen er det mellem 6 og 10 gange i døgnet.

Før bleskift er det rigtig godt, hvis man har samlet de ting man skal bruge sammen, så det er klar: vaskefad, vaskeklude, rene bleer, håndklæde, undertøj osv.

Spæde børn kan ikke lide at få alt tøjet af, så når bleen skal skiftes, så vil dit barn være mere rolig, hvis du lader det beholde noget af tøjet på imens. Det er derfor smart med bodystockings og lignende som kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Rigtig lækker brevkasse og hjemmeside du har!

Bettina, mor til 7 uger gammel pige