Brev:
Kort amning
15. februar 2016
Alder:
3 mdr.
Kort amning
Hej Helen
Du får lige et ekstra brev, så jeg holder emnerne lidt adskilte :)
Jeg ammer min søn William på 3 måneder, men er begyndt at tvivle lidt på det.
Han er som udgangspunkt en glad dreng, men vi har i hele hans liv haft problemer med hans søvn, hvilket tit har givet mig en træt og pylret dreng, som dagen går.
Her de sidste par uger har jeg spekuleret på om amningen har en fingre med i spillet. Jeg ammer ham fuldt og har splittet min amning op, så han ammes af 2 omgange fra samme bryst (dog ikke om natten).
William er ikke en signalstærk dreng i forhold til hans sult, og jeg har også tit brugt amning som trøst, når han er blevet pylret og grædende, hvis jeg ikke har kunnet trøste ham ellers.
Han sover tit kun 30-45 minutter af gangen om dagen, så der går ofte ikke mere end 1,5-2 timer mellem han bliver lagt til brystet - især fordi jeg også ammer ham inden han ligges til at sove i håb om, at han sover et længere stræk.
Om natten sover han mellem 2-3 timer af gangen, hvilket som udgangspunkt er okay, men drømmer lidt om, at det skal hedde 3-4 timer.
Min bekymring ligger i, at uanset om der går 1,5 eller 4 timer mellem amningerne, så spiser han kun 3-10 minutter, hvorefter han ikke virker sulten længere. Dette har han gjort siden han var 4 uger gammel og min SP siger at han bare er en hurtig-spiser. Kan dette passe?
Eller kan det være andre grunde til, at han ikke spiser i længere tid?
Jeg er lidt bange for at han ikke får nok af den fede mælk og derfor ikke bliver helt mæt, selvom han spiser flere gange fra samme bryst.
Han har også rumlen og luft i maven, som jeg ved kan skyldes for meget af den tynde mælk.
Jeg har overvejet at malke ud for at se, hvor meget mælk jeg har, så jeg ved om jeg har nok - eller måske har overproduktion. Vi har prøvet et par gange om aftenen at give flaske, hvor han spiser 70-100 ml (uden at jeg har ammet), men der er jo ofte ikke gået mere end 1,5 time siden han så sidst fik mad ved mig.
Det skal siges, at han tager fint på (mellem 200-250 gram om ugen) og udvikler sig som han skal.
Håber du vil dele lidt tanker omkring amning.
Med venlig hilsen
Sofie