Svar: Early bird kl. tre!
13. februar 2016
Alder:
7 mdr.
Kære Carl Emils forældre
Tak for jeres brev og hvor flot, at det faktisk er lykkes jer at få skruet amningerne ned om natten :)
Det lyder ikke som om, at jeres dreng mangler mælk. I fortæller, at han konsekvent vågner kl 04, uanset om han har fået mælk kl 24 eller kl 02 - han lyder derfor ikke til at være sulten.. I fortæller også, at han ofte ligger og kikker, når han vågner - og det lyder ikke som om, at han derfor vågner af en drøm, har ondt eller andet..
Jeg tænker umiddelbart, at dette evt. kan hænge sammen med hans dagsplan, men at det også kan skyldes hans alder.
En plan for dagen til et barn på 7.5 måned alderen kunne se således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frisk blød frugt i hånden, frugtmos og evt. små bitte bider af en bolle med lidt smør, vand af kop.
Puttes til formiddagslur - og skal nu ikke ammes først, men lærer at sove uden amning
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med kogte stykker blomkål, broccoli eller lignende i hånden at gumle på selv, vand af kop. Må også meget gerne få små bitte rugbrødshapsere med lidt smørbart pålæg f.eks. leverpostej, hvis han virker parat til at dette.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos som topping, frisk blød frugt i hånden og vand af kop.
Ammes ikke om eftermiddagen og powernappen springes ofte over. Når det er sagt, så kan det dog være bedre at amme ham her, end amme ham kl 03 om natten..
Aften 18: Mere og mere familiemad, risretter som boller i karry, kartoffelmos med millionbøf, indmaden af en frikadelle (kød eller fiskedelle), laks fra ovnen osv. Der skal være mad i stykker, mad med mere bid og også moset mad. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes eller flaske og sover uden yderligere mælk til næste morgen tidlig, hvor han så ammes igen.
Der er i princippet ikke noget i vejen for at ham ammes allerede kl 04, hvis han trives bedst med dette, så skal du bare ikke amme ham kl 05-06 også... Men amning kl 02 og 04 lyder naturligt hårdt :)
Vågelyset under sengen kan naturligvis godt appellere til vågenhed, selvom det lyder til at være meget svagt og I kan derfor godt prøve at slukke det og så først tænde lidt lys, når I skal ind og hjælpe ham videre i søvnen - måske lade lidt lys brænde i entreen, så det ikke er på værelset.
I må også meget gerne bruge jeres skildpadde om natten, hvis den kan give ham lidt ro og hjælpe ham til at sove videre. Det lyder som om, at I bruger den, når han skal falde i søvn om aftenen. Den er således genkendelig og tryg for ham, og han forbinder den med at skulle sove - det kan være en stor fordel derfor at bruge den - også om natten.
Hele dagens rytme kan godt spille ind, men det lyder som om, at I er gode til at vurdere, hvorvidt han har brug for to eller tre lure og jeres dagsrytme lyder til at køre ret stabilt og det er rigtig godt - det spiller også ind. Jo bedre dagen fungerer, jo bedre fungerer nætterne ofte også.
Alderen kan som sagt også spille ind. Mange børn vil faktisk netop i 7 måneders alderen have en periode, hvor de pludselig vågner om natten. De er ikke kede af det, men ligger og kikker - og mange begynder at pludre. Det virker næsten som om, at de i denne alder har en ekstra lyst til at udnytte de mørke nattetimer til at høre sig selv tale og øve sin stemme... Det er ofte en periode, der måske varer 4-6 uger, så stopper det ofte igen og jeg kan naturligvis ikke udelukke at det er et sådan udviklingsspring, der spiller ind hos jer lige nu - han har jo alderen til det. Det er hårdt mens det står på, men det betyder at han vokser fra det og at tiden derfor arbejder for jer:)
Jeg håber, at I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med ham!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske