Svar: Nattesøvn og rutiner
7. februar 2016
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og dejligt at høre, at du har kunne bruge mine tidligere svar:)
Du må naturligvis gerne amme om natten. Du behøver ikke give flaske, hvis det fungerer bedst med amning for jer, så skal du naturligvis gøre dette.
Det er vigtigt at hendes indtag af skemad nu sættes op og antallet af amninger/flasker sættes ned. Du skriver, at hun er sulten om natten, hvis du "kun" ammer hende - og hun skal ikke være sulten om natten. Men hendes sult skal ikke stilles af mælk, den skal stilles hele dagen igennem ved at du tilbyder hende mere og mere rigtig mad og mange måltider.
Nu hvor jeres datter er 7 måneder så vil det være relevant med 4 amninger/flasker i døgnet og flere måltider. En plan for dagen ser derfor nu således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre
Morgen 7.30: Havregrød, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos og frisk frugt i hånden, vand af kop.
Puttes til formiddagslur - og skal ikke ammes eller have flaske først. Mellemmåltidet og vand af kop erstatter nu amning/flaske
Frokost 11.30: Grøntagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden. Mosen kan være hjemmelavet eller færdiglavet. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur, måske ca. kl 13 - det afhænger af hvor lang formiddagsluren er og hvor sent den ligger
Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos som topping, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Og skal ikke ammes eller have flaske om eftermiddagen mere og ofte springes powernappen her nu over.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, f.eks. boller i karry, indmaden af en frikadelle, laks bagt i ovnen og lignende. Vand af kop.
Ammes/flaske og puttes til natten ca kl 20. Tidspunktet afhænger her af hvorvidt hun har sovet to eller tre lure i løbet af dagen.
Sen aften 23-24: Ammes/flaske og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig, hvor hun så ammes igen og sover videre.
Det gør ikke noget at hun ikke spiser ret meget skemad af gangen. Det er bedre at hun spiser lidt og tit. Det er vigtigt, at du ikke erstatter skemaden med flaske, men at du nu får skåret antallet af flasker (og amninger) ned og får sat mængden og antallet af måltider op - jeg håber at ovenstående plan giver lidt idé om, hvordan du kan gøre dette.
Dagsplanen skifter lidt hele tiden - i takt med at hun bliver ældre, så skrues mælkeindtaget mere og mere ned og indtaget af rigtig mad øges. Stille og roligt skal hun have mad med mere bid og mere og mere familiemad. På den måde ændrer det sig måned for måned.
Det er en forudsætning for at kunne sove igennem uden mælk om natten, at hun spiser skemad nok hele dagen igennem og også får mælk fire gange i døgnet, jf. dagsplanen :) Det vil også være helt okay, at I f.eks. vækker hende om morgenen, så hver dag starter til samme tid, hvis hun ikke vågner af sig selv. Når dagen starter til samme tid, så vil det naturligt være med til at sætte rytmen for resten af dagen. Du vil derfor begynde at kunne tilbyde morgengrød, frokost, aftensmad og også mellemmåltider til nogenlunde faste tidspunkter, ligesom hendes lure vil begynde at ligge mere fast. Alt sammen med til at gøre at hendes nattesøvn også bliver bedre, og hun ikke behøver mælk midt nat.
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke og fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske