Svar: Nattesøvn og rutiner

7. februar 2016

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev og dejligt at høre, at du har kunne bruge mine tidligere svar:)

Du må naturligvis gerne amme om natten. Du behøver ikke give flaske, hvis det fungerer bedst med amning for jer, så skal du naturligvis gøre dette.

Det er vigtigt at hendes indtag af skemad nu sættes op og antallet af amninger/flasker sættes ned. Du skriver, at hun er sulten om natten, hvis du "kun" ammer hende - og hun skal ikke være sulten om natten. Men hendes sult skal ikke stilles af mælk, den skal stilles hele dagen igennem ved at du tilbyder hende mere og mere rigtig mad og mange måltider.

Nu hvor jeres datter er 7 måneder så vil det være relevant med 4 amninger/flasker i døgnet og flere måltider. En plan for dagen ser derfor nu således ud:

Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre

Morgen 7.30: Havregrød, frisk frugt i hånden, vand af kop.

Formiddag 9: Frugtmos og frisk frugt i hånden, vand af kop.

Puttes til formiddagslur - og skal ikke ammes eller have flaske først. Mellemmåltidet og vand af kop erstatter nu amning/flaske

Frokost 11.30: Grøntagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden. Mosen kan være hjemmelavet eller færdiglavet. Vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur, måske ca. kl 13 - det afhænger af hvor lang formiddagsluren er og hvor sent den ligger

Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos som topping, frisk frugt i hånden, vand af kop.

Og skal ikke ammes eller have flaske om eftermiddagen mere og ofte springes powernappen her nu over.

Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, f.eks. boller i karry, indmaden af en ...

Annonce

... frikadelle, laks bagt i ovnen og lignende. Vand af kop.

Ammes/flaske og puttes til natten ca kl 20. Tidspunktet afhænger her af hvorvidt hun har sovet to eller tre lure i løbet af dagen.

Sen aften 23-24: Ammes/flaske og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig, hvor hun så ammes igen og sover videre.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det gør ikke noget at hun ikke spiser ret meget skemad af gangen. Det er bedre at hun spiser lidt og tit. Det er vigtigt, at du ikke erstatter skemaden med flaske, men at du nu får skåret antallet af flasker (og amninger) ned og får sat mængden og antallet af måltider op - jeg håber at ovenstående plan giver lidt idé om, hvordan du kan gøre dette.

Dagsplanen skifter lidt hele tiden - i takt med at hun bliver ældre, så skrues mælkeindtaget mere og mere ned og indtaget af rigtig mad øges. Stille og roligt skal hun have mad med mere bid og mere og mere familiemad. På den måde ændrer det sig måned for måned.

Det er en forudsætning for at kunne sove igennem uden mælk om natten, at hun spiser skemad nok hele dagen igennem og også får mælk fire gange i døgnet, jf. dagsplanen :) Det vil også være helt okay, at I f.eks. vækker hende om morgenen, så hver dag starter til samme tid, hvis hun ikke vågner af sig selv. Når dagen starter til samme tid, så vil det naturligt være med til at sætte rytmen for resten af dagen. Du vil derfor begynde at kunne tilbyde morgengrød, frokost, aftensmad og også mellemmåltider til nogenlunde faste tidspunkter, ligesom hendes lure vil begynde at ligge mere fast. Alt sammen med til at gøre at hendes nattesøvn også bliver bedre, og hun ikke behøver mælk midt nat.

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke og fortsat god appetit!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Salg af modermælk

Især for tidligt fødte børn har stor glæde af at få modermælk og derfor køber flere børneafdelinger modermælk til disse børn.

Hvis du producerer meget mælk vil det derfor være en rigtig god idé at sælge noget at din mælk.

Da mælken især i de første 2 mdr er meget næringsholdig, er det især denne mælk, som man er interesseret i. Det er også vigtigt at mor ikke er ryger og ikke tager medicin.

Du kan henvende dig til Kvindemælkscentralen på Hvidovre...

Læs mere i Babylex

Feber

Børns temperatur kan stige pludseligt. Dette skyldes, at deres evne til at kunne regulere temperatur ikke er fuldt udviklet. Den normale temperatur ligger mellem 36,5 og 37,5 grader celsius. Det er normalt, at temperaturen er ½ grad højere om aftenen end om morgenen.

Når temperaturen stiger, og der er tale om feber, vil barnet fryse, være koldt og blegt. Når feberen har fundet sit leje, bliver barnet derimod varmt og får blussende røde kinder. Et barn der har feber, skal have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak! Jeg bliver simpelthen nødt til at fortælle dig, hvor stor en omvæltning dit seneste svar har gjort for vores familie.

Med min korte beskrivelse af vores liv, har du simpelthen set noget vi ikke har set; at hele vores dag bare er en lang irettesættelse af vores søn. Vi var simpelthen kommet ind i en skæld-ud-spiral; skæld-ud medfører mere skæld-ud. Vi blev opmærksomme på at vi begge to tog en dyb indånding inden vi gik ind af hoveddøren, for nu vidste vi skulle ind og skælde ud. Frygteligt, at vi ikke har kunne se at det ikke var en umulig unge, men en umulig måde at tackle ham på!

Så vi besluttede i samme øjeblik vi læste dit brev at vi kun ville snakke med vores søn og slet ikke skælde ud. Selvom det kræver lidt tålmodighed, så er det bare helt vildt hvad det har gjort. Han har simpelthen været så sød og vi har hygget os så meget de seneste dage. Han er selvfølgelig ikke et dydsmønster:-) men måden vi tackler det på nu er, gør at konflikten er lynhurtigt overstået og der bliver færre af dem.

Vi er jo i virkeligheden en familie med stort overskud, med et nært og følsomt forhold til vores drenge. Vi er bare kørt ud af et helt forkert spor og det var dig der skulle åbne vores øjne.

Tusind tak, Helen! Også en hilsen fra min mand, som iøvrigt sidder med tårer i øjnene hver gang han læser svar fra dig :-)

Med venlig hilsen
En familie på fire