Svar: Hvordan skal hans døgnrytme se ud?

6. februar 2016

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Babys mor

Tak for dit brev og stort tillykke med den lille dreng - og velkommen til :) Dejligt at høre, at du har min bog om børn og søvn og jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig.

Det gennemsnitlige søvnbehov i denne alder er 15 timer i døgnet. Det vil ofte være fordelt sådan, at barnet sover 10 timer om natten og sover 5 timer samlet om dagen. De fleste børn vil i 3 måneders alderen trives bedst med 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen.

Det er svært at sige helt præcist, hvordan søvnen bedst fordeler sig, for det er forskelligt fra barn til barn. Nogle børn sover 2 lige lange lure + en powernap sidst på eftermiddagen, andre børn sover en kort formiddagslur og en længere middagslur og en kort lur først på aftenen. Atter andre børn sover deres længste lur om formiddagen, sover en kortere middagslur og tager så en ekstra lille lur sidst på dagen. Der er ikke nogen faste regler her, dog er det rigtig fint, hvis I kan forsøge at arbejde på en tre-lurs-rytme og sammenlagt ca. 5 timer i alt. Det vil også passe med, at jeres dreng ofte sover ca kl 20 og vågner igen kl ca 06 - nogle gange lyder det som om, at han sover lidt længere om morgenen og nattesøvnen derfor bliver længere end de ca. 10 timer. Det er naturligvis okay, men det vil gøre, at han så sover kortere lure om dagen.

En skitseret plan ser således ud:

Tidlig morgen: Flaske og sover videre, får evt. en lille flaske, når han vågner og dagen starter.

Formiddag: Flaske og puttes til formiddagslur

Kommer i bad, aktiveres rigtig godt både motorisk og mentalt, frotteres godt i håndklædet, smøres med creme osv. efter behov.

Frokost: Flaske og puttes til middagslur

Eftermiddag: Flaske og puttes til dagens 3. lur, som ofte er den korteste lur

Aften: Flaske og puttes til natten

Sen aften: Flaske

Midt nat: Flaske efter behov. Når børn får flaske, så spiser de nogle gange mindre hyppigt end børn der ammes. Derfor kan det godt være at flasken midt nat kan undværes og at jeres dreng måske sover et lidt længere stræk uden mælk. Det kan også være, at han har brug for den, og det er også helt okay:)

Som I kan se af denne rytme, så indgår mælk som en fast del af putteritualet. Det kan være lidt lettere, når man ammer, fordi man kan tilbyde en "trøstetår" ved brystet, men man kan også godt forsøge, når man giver flaske - faktisk som det lyder ...

Annonce

... som om, at I allerede gør. Alt efter hvor lang en lur han sover, så vil han naturligt være mere eller mindre sulten, når han vågner. Hvis han har sovet 2-2.5 time, vil han naturligt have brug for en fuld flaske, når han vågner. Hvis han kun har sovet 1/2 time, så behøver han sandsynligvis ikke nogen flaske, når han vågner, men kan så få en fuld flaske, når han puttes igen.

Det bliver naturligt også lettere at tilbyde ham flasken som en fast del af putteritualet, når han i 4-6 måneders alderen starter med lidt skemad. Det vil her være rigtig godt, at I hen af vejen får skabt en rytme, hvor han får skemad og vand af kop, når han vågner af en lur og igen tilbydes sin flaske før han skal sove. På den måde arbejder tiden også for jer.

Hvor meget mælk han skal have før han bliver putter afhænger derfor af, hvornår han sidst har spist og hvor lang hans forrige lur har været...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Som I kan se i dagsplanen, så foreslår jer, at I forsøger at lægge et bad ind mellem formiddagslur og middagslur. Dette fordi I fortæller, at han ofte kun kan være vågen i en time og det bliver derfor svært for jer at få skabt en rytme, når han samtidig kun har brug for ca 5 timers søvn i løbet af dagen. Ved at lægge et bad ind der, så får I aktiveret ham rigtig godt både motorisk og mentalt og I får forlænget hans vågenperiode lidt. Det betyder, at han kan puttes lidt senere til middagslur og forhåbentlig sove en god lang lur der, komme op, være aktiv få mælk og så sove en kortere lur sidst på eftermidagen eller først på aftenen - og dermed ikke bliver overtræt, men kan falde i søvn til natten efter få minutter, som I så fint beskriver.

Med hensyn til føntørrer og den beroligende lyd, som han tilsyneladende har stor effekt af, så kan det være en idé, at I prøver med anden form for lyd, så I ikke behøver sidde på badeværelset med føntørreren tændt i et par timer... Nogle børn har samme glæde af f.eks. støvsugeren, der kan stå på værelset og brumme. I kan også downloade det der hedder hvid lyd/white noise, som kan virke beroligende på små børn, også hjertelyd og lignende kan have effekt som føntørreren, man kan f.eks. også købe en bamse, som kan tændes og afgive beroligende lyde...

Jeres putteritual med putteklud, beroligende hænder, tilbud om flasken osv. lyder rigtig fint. I må gerne fortsætte med det I allerede gør:)

Håber I kan bruge dette lidt videre og glæder mig til at følge jer fremover:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Sutteflaske

For børn der ikke ammes er det vigtigt at man køber en ordentlig sutteflaske. Flasken skal passe til barnet og barnets evne til at sutte.

Det anbefales at man lader barnet "arbejde lidt for føden". Det vil sige at hullet i sutten ikke skal være for stort. Det at barnet skal bruge kræfter på at sutte er vigtigt for kæbernes og tændernes udvikling. Desuden er der en risiko for at barnet kan få ondt i maven, hvis det får maden for hurtigt.

Sutteflaske-sutterne findes...

Læs mere i Babylex

Madpakke og børn

Når barnet begynder i pasningsordning, vil det mange steder selv skulle have en madpakke med hjemmefra.

Det er altid vigtigt at give barnet et varieret tilbud af fødevarer - det kan være rugbrød eller anden form for fiberholdigt brød, det kan være pasta sammen med rester fra aftensmaden, kød, fisk, frugt og grønt. Jo mere variation, jo bedre :)

Det er en god idé at give barnet ting med, som er pakket lidt hver for sig. Mange børn er glade for at have en madkasse,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så er jeg tilbage i klubben igen, for nu er barn nummer to kommet til, og med ham nye udfordringer, for ingen børn er jo ens ;-) Og jeg trænger til lidt professionel hjælp fra en sundhedsplejerske, der ikke er bange for at have en mening.

Hilsen mor til to drenge