Brev:
Hvordan skal hans døgnrytme se ud?
6. februar 2016
Alder:
3 mdr.
Hvordan skal hans døgnrytme se ud?
Hej Helen.
Jeg har en søn på 3,5 måned han er 67 cm og vejer 8,2 kg.
Han har siden 14 dage efter fødslen fået modermælkserstatning da amningen aldrig kom op at køre, trods et intensivt forsøg.
De første par måneder var rigtig hårde, han fik behandlingskrævende gulsot, tabte sig meget og havde svært ved at tage på. Da han var 3 uger fik han kolik som stoppede da han var 8 uger. Stadigvæk havde han en generel utilpashed som vi fandt ud af skyldtes hold i nakken og dermed kraftig spændingshovedpine og så var han låst i venstre hofte og i sin læn. Jeg selv havde det rigtig dårligt efter fødslen og havde svært ved at overskue vores søn. Derfor var min mand hjemme fra job de første, næsten 3 måneder. Det er først nu at vi får alvor er ved at finde hoved og hale i det hele.
Vi arbejder på at give vores søn en god rytme, og har haft store problemer med at han skulle vugges i barnevognen, i slyngvuggen eller køres med for at falde i søvn, vaner han har fået pga kolikken tænker jeg. Det har vi fået lavet om på med gode råd fra vores sundhedsplejerske. Nu bliver han lagt i barnevognen mens vi synger for ham og holder i hans hånd. Han kan godt blive noget ked af det, men hvis vi tager ham op for at trøste bliver han helt hysterisk, derfor lader vi ham ligge men viser at vi er der. Det tager alt mellem 5 - 30 minutter. 30 minutter er hvis han er virkelig træt, og vi har fået ham puttet for sent.
Vi er blevet lidt i tvivl om hvor meget søvn og han skal have om dagen og hvornår for at hele døgnrytmen fungere for ham.
Han sover altid mellem 19.30 og 20.00 og vågner så mellem 23.00 og 01.30 alt afhængig af hvor meget mad han spiste inden sengetid. Her efter vågner han ofte to timer efter og derefter hver time indtil vi står op med ham kl 06.00-06.30, hvor han altid er glad men hurtigt bliver træt igen. Når han vågner bliver han tilbudt mad og spiser sidst på natten og først på morgen bare en lille smule til at falde i søvn på igen. Han tager ikke sutten endnu, men vi arbejder på det.
Dagene er vidt forskellige. Nogen dage sover han 2x 2,5 time og er så ret pjevset sidst på eftermiddagen og til han skal i seng. Vi prøver altid at få ham til at sove en kort lur i barnevognen på et eller andet tidspunkt mellem 17.00 og 18.00 men det lykkes sjældent, selv om han er træt.
Andre dage sover han kun den lange formiddagslur og så kortvarigt over middag. Her vågner han men er stadig virkelig træt og kan ikke hverken trilles i søvn eller mades i søvn. Det eneste der virker er at tage ham op, ligge ham på puslebordet og tænde min hårtørrer. Så kan han sove i de 2 timer ca, mens vi sidder på gulvet på badeværelset og og holder øje med ham. Det er ikke holdbart.
Den daglige putterutine ser sådan ud:
Får mad, tøj på imens vi snakker beroligende til ham, bliver lagt i barnevognen med sutteklud, og en dyne lidt stramt over sig.
Så får han igen tilbudet om lidt mad, mens vi synger og holder hans hånd. Ofte spiser han lidt, skubber flasken væk og sover så. Andre gange græder han som nævnt tidliger, men finder så ro ved at sutte på sin tommeltot eller ærmet af sin jakke og falder så i søvn.
Om aftenen:
Her kommer han ud på puslebordet, vi laver lidt gymnastik og synger, han kommer i bad, får nattøj på og så i seng med sutteklud, hvor han får flasken liggende, da han ikke vil spise ellers. Vi synger imens han spiser og nusser ham i panden til han sover. - Det tager ca 20 minutter og er for det meste uden de store problemer. Han sover aldrig senere end kl 20.00.
Jeg har prøvet at svøbe ham, og ligge ham i voksi om dagen for at han på den måde kan finde ro, men han hader virkelig sin voksipose og svøber vi ham bliver han rigtig ked af det fordi han ikke kan sutte på sin tommeltot.
Vi kunne godt tænke os at høre om du har et bud på hvordan en søvn og mad rutine kunne se ud. Jeg synes ofte kun han tåler at være vågen i en god time, men på samme tid også kun 5 og MAX 6 timers søvn i løbet af dagen.
Du skriver i din bog om børn og søvn at man kan dele måltidet op. Mener du dermed at når han kommer og fra dagslurene så skal vi ikke lade ham spise sig prop mæt men så istedet give ham "resten" inden han skal sove?
Tak for en god brevkasse:)
De besdste hilsner
Babys mor