Hvordan skal hans døgnrytme se ud?

6. februar 2016

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Hvordan skal hans døgnrytme se ud?

Hej Helen.

Jeg har en søn på 3,5 måned han er 67 cm og vejer 8,2 kg.
Han har siden 14 dage efter fødslen fået modermælkserstatning da amningen aldrig kom op at køre, trods et intensivt forsøg.

De første par måneder var rigtig hårde, han fik behandlingskrævende gulsot, tabte sig meget og havde svært ved at tage på. Da han var 3 uger fik han kolik som stoppede da han var 8 uger. Stadigvæk havde han en generel utilpashed som vi fandt ud af skyldtes hold i nakken og dermed kraftig spændingshovedpine og så var han låst i venstre hofte og i sin læn. Jeg selv havde det rigtig dårligt efter fødslen og havde svært ved at overskue vores søn. Derfor var min mand hjemme fra job de første, næsten 3 måneder. Det er først nu at vi får alvor er ved at finde hoved og hale i det hele.

Vi arbejder på at give vores søn en god rytme, og har haft store problemer med at han skulle vugges i barnevognen, i slyngvuggen eller køres med for at falde i søvn, vaner han har fået pga kolikken tænker jeg. Det har vi fået lavet om på med gode råd fra vores sundhedsplejerske. Nu bliver han lagt i barnevognen mens vi synger for ham og holder i hans hånd. Han kan godt blive noget ked af det, men hvis vi tager ham op for at trøste bliver han helt hysterisk, derfor lader vi ham ligge men viser at vi er der. Det tager alt mellem 5 - 30 minutter. 30 minutter er hvis han er virkelig træt, og vi har fået ham puttet for sent.
Vi er blevet lidt i tvivl om hvor meget søvn og han skal have om dagen og hvornår for at hele døgnrytmen fungere for ham.

Han sover altid mellem 19.30 og 20.00 og vågner så mellem 23.00 og 01.30 alt afhængig af hvor meget mad han spiste inden sengetid. Her efter vågner han ofte to timer efter og derefter hver time indtil vi står op med ham kl 06.00-06.30, hvor han altid er glad men hurtigt bliver træt igen. Når han vågner bliver han tilbudt mad og spiser sidst på natten og først på morgen bare en lille smule til at falde i søvn på igen. Han tager ikke sutten endnu, men vi arbejder på det.

Dagene er vidt forskellige. Nogen dage sover han 2x 2,5 time og er så ret pjevset sidst på eftermiddagen ...

Annonce

... og til han skal i seng. Vi prøver altid at få ham til at sove en kort lur i barnevognen på et eller andet tidspunkt mellem 17.00 og 18.00 men det lykkes sjældent, selv om han er træt.

Andre dage sover han kun den lange formiddagslur og så kortvarigt over middag. Her vågner han men er stadig virkelig træt og kan ikke hverken trilles i søvn eller mades i søvn. Det eneste der virker er at tage ham op, ligge ham på puslebordet og tænde min hårtørrer. Så kan han sove i de 2 timer ca, mens vi sidder på gulvet på badeværelset og og holder øje med ham. Det er ikke holdbart.

Den daglige putterutine ser sådan ud:
Får mad, tøj på imens vi snakker beroligende til ham, bliver lagt i barnevognen med sutteklud, og en dyne lidt stramt over sig.
Så får han igen tilbudet om lidt mad, mens vi synger og holder hans hånd. Ofte spiser han lidt, skubber flasken væk og sover så. Andre gange græder han som nævnt tidliger, men finder så ro ved at sutte på sin tommeltot eller ærmet af sin jakke og falder så i søvn.

Om aftenen:
Her kommer han ud på puslebordet, vi laver lidt gymnastik og synger, han kommer i bad, får nattøj på og så i seng med sutteklud, hvor han får flasken liggende, da han ikke vil spise ellers. Vi synger imens han spiser og nusser ham i panden til han sover. - Det tager ca 20 minutter og er for det meste uden de store problemer. Han sover aldrig senere end kl 20.00.

Jeg har prøvet at svøbe ham, og ligge ham i voksi om dagen for at han på den måde kan finde ro, men han hader virkelig sin voksipose og svøber vi ham bliver han rigtig ked af det fordi han ikke kan sutte på sin tommeltot.

Vi kunne godt tænke os at høre om du har et bud på hvordan en søvn og mad rutine kunne se ud. Jeg synes ofte kun han tåler at være vågen i en god time, men på samme tid også kun 5 og MAX 6 timers søvn i løbet af dagen.

Du skriver i din bog om børn og søvn at man kan dele måltidet op. Mener du dermed at når han kommer og fra dagslurene så skal vi ikke lade ham spise sig prop mæt men så istedet give ham "resten" inden han skal sove?

Tak for en god brevkasse:)

De besdste hilsner
Babys mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

Annonce

Viden om børn:

Negle

Spædbarnets negle er meget bløde og i starten vil du fint kunne nulre neglene af.

Når neglene bliver hårde og adskiller sig fra blommen, så kan du begynde at klippe dem med en saks. Det er her vigtigt at du klipper neglene lige over.

Du kan evt. bruge en lille fil til at afrunde hjørnerne på neglene, så barnet ikke kan rive sig.

Læs mere i Babylex

Ultralydsscanning - gravid

Ultralydsscanning giver os muligehed for at se ind i livmoderen til det lille barn. Ved at ultralydsscanne kan man således se, om barnet har det godt, man kan vurdere, om barnet vokser, som det skal, og man kan regne ud, om terminen er rigtig. Man vil også kunne se, om der er mere end et barn.

Når man ultralydsscanner, bevæger man et kegleformet eller rundt apparat rundt på den gravides mave. Der sendes nogle lydbølger gennem maven og på en skærm, vil man kunne se, hvordan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid velovervejede og medfølende svar. Som førstegangsmor henter jeg megen støtte i din brevkasse.

Mor S - mor til pige på 6 måneder