Svar: På eget værelse
4. februar 2016
Alder:
8 mdr.
Kære heldige mor :)
Tak for dit brev og velkommen til :)
Det lyder som om, at I skal tage beslutningen om at flytte jeres datter på eget værelse, og så se hvordan det går. Hvis det fungerer, er det jo super dejligt - og viser det sig, at det ikke går, ja så må hun jo tilbage igen. Der sker ikke spor ved, at I forsøger jer lidt frem, for at finde den bedste løsning for jer alle tre.
Det er rigtig fint, at I nu har lært jeres datter at falde i søvn i tremmesengen med alle fire sider omkring sig. Det betyder, at hun kender sin seng og er tryg ved at sove i den, hun forstår at lægge sig til at sove i egen seng. Derfor kan I trygt flytte hende til eget værelse, putte hende i samme seng og naturligvis med samme ritual, som I plejer at bruge, så alt er præcis som det plejer at være, eneste forskel er, at hun nu puttes i et andet værelse.
Det er lidt en udfordring med slyngevuggen.. spørgsmålet er, om den er nødvendig. Er det ikke muligt at hjælpe hende videre i søvnen omkring midnat, uden at hun behøver blive flyttet over i den og vugget? Med den alder hun har nu, vil det være rigtig godt, at hun tilbydes en godnatgrød, som en fast del af sit putteritual, derudover vil det være rigtig godt, at hun tilbydes bryst eller flaske aften og sen aften. Det vil sige, at hun sen aften, altså omkring midnat, hvor hun vågner, bør tilbydes bryst eller flaske og derefter puttes videre til søvn. Det vil være rigtig godt, hvis I kan hjælpe hende videre i søvnen med et mælkemåltid fremfor at putte hende i slyngevuggen...
En madras på gulvet i børneværelset er naturligvis også en mulighed, det løser dog ikke problemet med at I rent faktisk gerne vil sove sammen som forældre:) Derfor tænker jeg, at det vil være rigtig godt, hvis I forsøger at få skabt en ny rutine, hvor hun puttes i egen seng på eget værelse og hjælpes til at sove videre der, når hun vågner omkring midnat - og I forældre så forsøger at holde jer i soveværelset... viser det sig, at hun har brug for beroligende hænder flere gange i løbet natten, kan I naturligvis godt forsøge at være på hendes værelse i en periode, men det vil være rigtig godt, at I så her forsøger at minimere hendes behov for jer, så I stadig arbejder på at lære hende at sove mere og mere på egen hånd:)
Hvorvidt hun kan komme ind i jeres seng tidlig morgen, afhænger lidt af hvor tidlig morgen vi taler om - i princippet må hun gerne komme ind og sove videre hos jer, hvis hun f.eks. vågner kl 05 fordi hun lige nu drømmer rigtig meget og sover naturligt uroligt. Det er helt okay, at I tilbyder hende den ekstra tryghed og nærhed:) Men I skal være opmærksomme på, at I ikke får rykket tidspunktet frem, så det bliver kl 04, 03, 02 at hun så kommer ind til jer...
Som du selv skriver, så er det svært at ændre søvnvaner i denne alder, fordi hun er i separationsfasen og derfor naturligt søger jeres fysiske nærhed og tryghed rigtig meget. Det er derfor vigtigt at finde balancen mellem at være der for hende og samtidig forsøge at lære hende, at hun godt kan komme videre i søvnen om natten uden at behøve jeres hjælp.
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske