Brev:
Frygt for aspergers eller anden udviklingsforstyrrelse
4. februar 2016
Alder:
3 år, 2 mdr.
Frygt for aspergers eller anden udviklingsforstyrrelse
Kære Helen
Jeg har tidligere skrevet til dig vedrørende vores søn W, da han nu i et par år i perioder har haft nogle helt vildt raserianfald, som jeg umiddelbart vil vurdere er markant værre end hos gennemsnittet. Han blev 3 år den 10. december.
Tidligere var det særlig slemt i forbindelse med min graviditet med lillesøster og vores ombygning. Hun er nu 6 mdr, og vores ombygning er længe overstået. Der har ikke som sådan været problemer med at vænne sig til lillesøster. Vores dreng havde en periode på 3-4 uger, hvor han var lidt sur på verden, ikke på hende overhovedet, men bare på det hele som sådan - helt forståeligt. Det er ovre nu, og han virker glad for hende, og jeg tror ikke, at han kan huske, at hun ikke har været der.
Jeg skriver nu, fordi jeg så småt er ved at blive bekymret for, om han har en form for udviklingsforstyrrelse. Jeg ved godt, at det måske virker lidt draktisk at tænke sådan, når han er så lille, men jeg kan bare se nogle tegn, som jeg bliver ret utryg ved.
Han er lige startet i børnehave i denne uge. Det er gået fint. Det er en integreret institution, men børnehaven er udflytter, så han skal med bus hver dag osv. Det klarer han fint, og han har aldrig været særlig følsom overfor nye voksne, vikarer nye pædagoger osv.
Han har dog imidlertid rigtig svært ved at indordne sig og "gøre som de voksne siger" eller "som de andre børn". F.eks. nægter han ofte at sætte sig op til bordet, når der skal spises frokost, han nægter at vaske hænder o.l. Dette var også problemer i minibørnehaven, som han kommer fra, og vi havde der udvidet forældresamarbejde, fordi pædagogerne der mente, at det var udsædvanligt ofte, at han havde sådanne reaktioner.
For at komme ind til kerne, bliver jeg bekymret for følgende tegne:
1. Han er ofte meget i sin egen verden, og hvis han skal noget andet (der skal ske et skift; frokost tøj på e.l.), bliver han meget frustreret og fysisk voldsom.
2. Han har ikke for alvor knyttet sig til nogle af de andre børn. Min opfattelse er, at han bare leger lidt på kryds og tværs og egentlig mest med sig selv. Han kører f.eks. meget på scooter på legepladsen, og så følger de andre tot efter ham (han laver en rute), men for hans skyld, kunne han måske ligeså godt køre alene rundt. Han er knyttet til et andet barn, en pige K, som er vores underbo i en villalejlighed. Dem er vi meget sammen med, og de leger typisk hver/hveranden dag om eftermiddagen og har gjort de hele livet. De er lige gamle og går i samme institution, ikke samme stue. Hun er dog markant mere opmærksom på ham, end han er på hende, og tit bliver han lidt irriteret på hende, fordi hun er i vejen for hans leg, i stedet for at inkludere hende. Men der er ofte også fin leg og venskab.
3. Det er meget svært at føre en "samtale" med ham, eller finde ud af, hvad han vil/er sur over/ked af. Han svarer typisk med ja/nej. Eller bare "W er ked af det/W er sur".
4. Raseri/fortvivlelsesanfaldene han får er meget voldsomme og meget fysiske. Det er en stor udfordring, for man kan slet ikke trænge igennem til ham med samtale, og han sparker og slår helt vildt om sig. For tiden sker det 1-2 gange i døgnet. Vi tager tit os selv i at tænke, at vi ikke kan overskue at tage ham med i svømmehallen eller lignende, for han bliver helt sikkert sur over et eller andet, og så står man der med et abnormt hysterisk barn, som efterhånden er ret stor at tumle.
5. Han han altid sovet ret dårligt. Nu er vi måske oppe på at kunne tælle på 3 hænder, hvor mange gange han har sovet igennem uden at vågne. Han drømmer meget, og står også nogle gange bare op, og er er vågen og oppe i flere timer om natten, hvor han vil alt muligt (lege, se fjernsyn, spise o.s.v.). For tiden sover hans lillesøster på 6 mdr typisk bedre om natten, end han gør.
Jeg ved godt, at det er meget tidligt at se på, om han har en udviklingsforstyrrelse. Jeg bliver bare lidt bekymret for hans udvikling det seneste års tid, og jeg er bange for, at det bliver et stort problem for han i børnehaven. Jeg kunne derfor godt tænke mig at vide, om du har nogen erfaring med, om det beskrevne er helt usædvanligt, og om vi evt. skal søge lidt mere hjælp, eller om det virker nogenlunde normalt for en dreng på hans alder.
På forhånd mange tak.
Venlig hilsen
W´s mor