Svar: Putteritualer hjemme og ude
2. februar 2016
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det er rigtig praktisk, hvis jeres dreng kan lære at sove middagslur i barnevognen - middagsluren er ofte en længere lur og hvis han lærer at sove en længere lur i sin barnevogn, så vil det naturligt være lettere for jer at tage nogen steder. I kan have barnevognen med og han vil være vant til at sove i denne.
Derfor kan det være en god idé, at I ændrer lidt på jeres rutiner, så han får sin middagslur i barnevognen og ikke sin formiddagslur og powernap sidst på dagen - også selvom det naturligvis bliver besværligt med 1 sal og ingen elevator...
En anden mulighed kan være at putte ham i en voksipose, duni-duo, slee-bee, drømmepose og lignende sovepose. Den kan bruges både inde og ude og posen kan give genkendelighed og tryghed. Mange børn vil derfor falde trygt i søvn uanset hvor de er (hjemme eller ude), fordi de har deres sovepose hos sig, som de er vant til at sove i. Hvis han ikke er vant til at sove i sovepose, er det dog ikke sikkert, at han vil acceptere den med den alder han har nu... og det er naturligvis også okay:)
En tredje mulighed er en rejseseng, som I kan medbringe, hvis I er på besøg hos venner og familie. Så vil han kunne blive ammet og puttet i seng direkte derefter, som han er vant til, og I kan være sikre på, at han ikke trille ned og ikke kommer til skade. Han ligger sikkert i en rejseseng også selvom han skulle finde på at rejse sig osv.
Du skriver, at han har svært ved at tage brystet, når I er ude og det er helt normalt for hans alder. Han har heller ikke brug for så meget amning mere, det vil være fint med 3 amninger i døgnet f.eks. før middagslur, aften og sen aften. Han skal have mere og mere rigtig mad, drikke vand af kop osv. og hvis I er ude og han ikke kan koncentrere sig om brystet, så sker der ikke noget ved det, så får han mad og vand i stedet. Det er således okay, hvis han en gang imellem springer en amning over. Måske vil han så søge brystet en ekstra gang, når I er hjemme.
Det er ikke meningen, at han skal ammes før hver lur mere, når han puttes til formiddagslur, skal han f.eks. ikke længere ammes. Og når du putter ham til middagslur og om aftenen, så skal han have brystet, men han skal ikke længere falde i søvn med brystet i munden. Du kan erstatte brystet med en sut, med dine beroligende hænder, holde dine hænder på ham, trille ham en tur i barnevognen, putte ham med en putteklud, synge en sang for ham eller lignende - så han stille og roligt får et nyt ritual, som du også kan bruge, når I ikke er hjemme. Når det er sagt, så vil det generelt være sværere at putte børn ude, end hjemme i de kendte omgivelser:)
Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske