Brev:
Ud af tremmeseng?
2. februar 2016
Alder:
21 mdr.
Ud af tremmeseng?
Kære Helen
Vi har flere gange nydt rigtig godt af dine gode råd og vejledning og vil derfor også gerne høre dig, hvad du tænker om vores lille plan...
Vi har tvillinger på 21 mdr., som altid har været meget nemme at putte. Vi har altid kunne ligge dem, sige godnat og gå ud af deres værelse hvorefter de er faldet i søvn uden problemer. Det ændrede sig brat da de var ca 19 mdr. Pludselig var de dybt ulykkelige og græd og græd - ikke bare utilfreds brok, men virkelig ulykkelig gråd!
Vi kunne se i din bog, at de i denne alder begynder at fornemme fare og at de får et stort behov for tryghed. Vi har derfor valgt at ændre strategi og nu sidder vi ved siden af deres seng til de sover. Det kan dog godt tage op til en time før de sover. Vi er derfor også begyndt at putte dem lidt tidligere end før, nemlig kl. 19.15. De vågner ikke tidligere af den grund.
Vores søn er rimelig nem at få til at ligge sig ned og så ligger han ellers bare og mosler lidt rundt. Vores datter derimod rejser sig op, kaster med sutten og "laver ballade". Heldigvis er de ikke kede af det som før og det er jo dejligt. Men jeg oplever, at vi mister tålmodigheden med dem, når der er gået noget tid og derfor kommer til at true med at gå hvis ikke de ligger sig ned - er det ikke dumt? Vi har et par gange måtte gå ud, og så bliver de kede af det og kalder. Så går vi ind igen (efter max 1 min) og så ligger de sig ned igen.
Nu har det kørt et stykke tid og de er begyndt engang imellem også at ville op og sidde hos os, ved siden af sengen. Det har vi også givet dem lov til og siger hver gang til dem, at de skal sige til, når de er klar til at komme i seng. Der går så ikke ret lang tid, før de siger til og kommer tilbage i seng.
Alt det her hurlumhej er sådan set ok for os, for vi ønsker blot at give dem en tryg måde at falde i søvn på. Men nu går mit spørgsmål så på: kan vi skrotte deres tremmesenge allerede nu og i stedet give dem en stor fælles skummadras på gulvet? Vi vil så ligge os med dem, når de skal puttes og så liste ud når de sover. Når de så vågner i løbet af natten og vil ind til os (som de allerede gør hver nat), så kan en af os i stedet ligge sig ind til dem. Eller er det for tidligt for dem? Vi er meget i tvivl, om de er for små til det ryk, men omvendt kan vi også se mange fordele ved denne model.
Jeg håber du forstår mit spørgsmål, det kan være svært at forklare tydeligt på skrift!
De aller bedste hilsner
tvillingernes mor