Ud af tremmeseng?

2. februar 2016

Kategori:
Alder:
21 mdr.

Ud af tremmeseng?

Kære Helen

Vi har flere gange nydt rigtig godt af dine gode råd og vejledning og vil derfor også gerne høre dig, hvad du tænker om vores lille plan...

Vi har tvillinger på 21 mdr., som altid har været meget nemme at putte. Vi har altid kunne ligge dem, sige godnat og gå ud af deres værelse hvorefter de er faldet i søvn uden problemer. Det ændrede sig brat da de var ca 19 mdr. Pludselig var de dybt ulykkelige og græd og græd - ikke bare utilfreds brok, men virkelig ulykkelig gråd!

Vi kunne se i din bog, at de i denne alder begynder at fornemme fare og at de får et stort behov for tryghed. Vi har derfor valgt at ændre strategi og nu sidder vi ved siden af deres seng til de sover. Det kan dog godt tage op til en time før de sover. Vi er derfor også begyndt at putte dem lidt tidligere end før, nemlig kl. 19.15. De vågner ikke tidligere af den grund.

Vores søn er rimelig nem at få til at ligge sig ned og så ligger han ellers bare og mosler lidt rundt. Vores datter derimod rejser sig op, kaster med sutten og "laver ballade". Heldigvis er de ikke kede af det som før og det er jo dejligt. Men jeg oplever, at vi mister tålmodigheden med dem, når der er gået noget tid og derfor kommer til at true med at gå ...

Annonce

... hvis ikke de ligger sig ned - er det ikke dumt? Vi har et par gange måtte gå ud, og så bliver de kede af det og kalder. Så går vi ind igen (efter max 1 min) og så ligger de sig ned igen.

Nu har det kørt et stykke tid og de er begyndt engang imellem også at ville op og sidde hos os, ved siden af sengen. Det har vi også givet dem lov til og siger hver gang til dem, at de skal sige til, når de er klar til at komme i seng. Der går så ikke ret lang tid, før de siger til og kommer tilbage i seng.

Alt det her hurlumhej er sådan set ok for os, for vi ønsker blot at give dem en tryg måde at falde i søvn på. Men nu går mit spørgsmål så på: kan vi skrotte deres tremmesenge allerede nu og i stedet give dem en stor fælles skummadras på gulvet? Vi vil så ligge os med dem, når de skal puttes og så liste ud når de sover. Når de så vågner i løbet af natten og vil ind til os (som de allerede gør hver nat), så kan en af os i stedet ligge sig ind til dem. Eller er det for tidligt for dem? Vi er meget i tvivl, om de er for små til det ryk, men omvendt kan vi også se mange fordele ved denne model.

Jeg håber du forstår mit spørgsmål, det kan være svært at forklare tydeligt på skrift!

De aller bedste hilsner
tvillingernes mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

5. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 1 mdr.

Vredes udbrud - 2 år, 1 mdr.

Hej Helen. Vores datter er nu 25 mdr og er en glad pige med et stort...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

Annonce

Viden om børn:

Fordøjelse baby

Barnets første afføring kaldes meconium, og den er helt sort. I takt med at barnet får mere mælk, skifter afføringen farve, og man kan på afføringen således se, om barnets fordøjelse fungerer.

Babyer, som kun får brystmælk, vil ofte have en gul afføring, som kan gå lidt over i det grønlige. Lugten er syrlig, men ikke ubehagelig, og afføringen virker lidt tynd og grødet. Børn, der ammes, kan have flere dage imellem deres afføringer.

Babyer, der både får brystmælk...

Læs mere i Babylex

Klumpfod (varusfod)

I Danmark fødes ca. 1 ud af 1000 børn med klumpfod. Det svarer til ca. 60 børn årligt i Danmark. Hos ca. halvdelen er der klumpfod på begge fødder.

Klumpfod kaldes også varusfod eller talipes equinovarus. Det er en fejlstilling i en eller begge fødder. Når barnet bliver født, ser foden normal ud, men den kan ikke rettes til normal stilling. Når man ser på foden, vil hælen dreje indad, forfoden pege ind mod midten, og samtidig vil mellemfoden (svangen) være løftet. Foden...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

det er vist på tide at jeg skriver og siger tusind, tusind tak for alle dine råd og vejledninger! Det er jo super dejligt at have en som dig at henvende sig til med alle de spørgsmål der kommer op i forbindelse med at være forældre. Det har været en fantastisk stor hjælp at læse dine svar, ikke kun til mig, men også til andre forældre.

Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skulle have gjort uden din brevkasse – bare muligheden for at kunne stille de 'dumme' spørgsmål, er utrolig beroligende, for ikke at nævne at se at der er andre der ude som pusler med de samme problemer som jeg gør.

Så tusind tak for din hjælp!

Bedste hilsner
Mor til pige på 5 måneder