Svar: Putning og far
28. januar 2016
Alder:
10 mdr.
Kære M&M
Tak for jeres brev og dejligt at høre, at I har kunne bruge mit tidligere svar:)
Det lyder som en rigtig god slagplan I har lavet. I skal IKKE ændre på vanerne lige nu og IKKE presse igennem, at far skal kunne putte. Jeres dreng har lige nu problemer med ørerne og man skal ikke ændre søvnvaner i en sygdomsperiode. Derudover er han i separationsfasen og har lige nu ekstra meget brug for sin mor - og putningen går tydeligt bedst, når mor tager over. Derfor er det lige nu mor som putter, og her må det prioriteres, at jeres dreng falder så trygt og godt i søvn som muligt. Det er alfa omega for gode søvnvaner fremover, at han forbinder det at skulle sove og overgive sig til søvnen med noget trygt, dejligt og godt.
Far skal stadig gøre alt det far kan, alt det som leder op til putning. Netop fordi, at jo mere far er på banen her, jo mere vil far naturligt kunne tage over, hvis mor en aften ikke er hjemme.
Det vil naturligt være svært for far at overtage putningen så længe jeres dreng bliver ammet. Jeres dreng forbinder tydeligt det at skulle sove med at få brystet, blive puttet og mor så synger lidt. Og det er super fint, - meget fint ritual og helt perfekt, at han ikke behøver brystet i munden for at sove. Men amningen gør naturligt, at han godt kan have ekstra brug for mor, og forbinder mor med det at skulle sove om aftenen. Hvis far gerne vil på banen, kan det derfor være en overvejelse værd, om I skal introducere en flaske med modermælkserstatning eller måske kan han drikke lidt mme af en tudkop. Så kan far også give mælk, som mor plejer at gøre det... Hvis I vælger denne løsning, så er det dog vigtigt, at han ikke ligger helt ned, når han tilbydes mælken af hensyn til hans øreproblemer - og effekten af at "sutte og falde til ro", er naturligt mindre, end når han dier ved brystet..
Ellers tænker jeg, at tiden arbejder lidt for jer. Når jeres dreng bliver mellem 12-18 måneder, så begynder han bevidst at kunne bruge en sutteklud, puttebamse og lignende og kan på den måde lære at bruge en substitut i stedet for jer. Kluden/bamsen skal følge ham om dagen, han skal puttes med den om dagen, have den hos sig, når han trøstes, sidder i bilen osv. Så den bliver en fast følgesvend - og stille og roligt trappes mælkeindtaget ud, kluden er der stadig, sammen med godnatsangen som I har nu og der kan så introduceres en godnathistorie osv. Alt sammen noget, som far kan.
Når det er sagt, så tænker jeg dog også, at det vil være helt naturligt, at I begge siger godnat, når I begge er hjemme. Det vil være utrygt for ham og virke mærkeligt på ham, hvis kun den ene af jer kysser, krammer og siger godnat til ham... Men I kan godt skiftes til at læse, synge, putte ham helt, det afhænger helt af, hvordan han reagerer...
Når far overtager barsel, så kan det godt være, at far vil have lettere ved også at putte om aftenen, netop fordi far og søn er sammen hele dagen. MEN - igen garantier... for han kan også reagere med at søge mor ekstra meget, fordi mor og han er adskilt i dagtimerne, og han kan derfor godt søge ekstra fysisk kontakt, når I så er sammen. Han er jo stadig så lille, at han ikke forstår, hvor mor er henne, og han kan ikke forstå en forklaring om, at du er på arbejde, eller hvornår du kommer tilbage, han mærker bare, at mor er væk. Så når mor er der, vil han måske søge mor ekstra meget...
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke med ham fortsat!:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske